Is de hoogte van de hak afhankelijk van de schoenmaat?

In catalogi zie ik vaak schoenen met de beschrijving "hak hoogte 5 cm".
Geldt dit voor elke maat? Want een hak van 5 cm bij maat 40 resulteert in een andere voetpositie dan bij maat 36.
M.a.w. wordt de hoogte van de hak aangepast aan de schoenmaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
7K

Het beste antwoord

Die hakhoogte geldt voor iedere maat. En ja, dat betekent dat dezelfde hak bij maat 40 voor een andere voetpositie zorgt dan bij maat 36. De extra lengte van een grotere voet zit niet alleen in de tenen.

Ik heb zelf maat 36/37, en terwijl ik het voordeel heb dat alle modellen schoenen bij mij elegant staan, heb ik het nadeel dat een hoge hak voor mij relatief hoger en lastiger om op te lopen is. Al valt er héél veel aan te oefenen, dat verschil overbrug je niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je theorie klopt wel, maar hakken gaan tot een bepaalde hoogte. Ik dacht dat 12 cm. de grens was. Simpelweg omdat je anders, anatomisch gezien, niet meer fatsoenlijk kunt lopen.

Om te zien of de hak niet te hoog is voor de schoen, hebben schoenmakers een simpel trucje. Je zet de schoen met de zool op de rand van de tafel en laat de hak net over de rand hangen. Als je nu de tafel door zou trekken en hij loopt gelijk met de hak, dan is de hak niet te hoog. Wanneer de tafel 'tegen' de hak komt, dan is de hak te hoog.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nee, de hoogte van de hak is dus niet afhankelijk van de schoenmaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de hoogte van de hak is echt alleen de hoogte van de hak zelf. Bij grotere maten schoenen is het de teen die verder doorsteekt. Relatief zou iemand met een kortere lichaamslengte (want de schoenmaat maakt niet uit) dus iets hoger staan op dezelfde hak dan een heel lang iemand. En iemand van 1.80 kan best maat 39 hebben, naast een ukkie van 1.60 met maat 42. Voetmaten zijn nu eenmaal niet recht evenredig aan de overige lichaamsmaten.

Dus als je een hak koopt van een bepaalde hoogte, weet je precies hoeveel centimeter langer je op die dingen bent.

Toegevoegd na 1 minuut:
De enige relatie die je zou kunnen trekken is de grens voor de maximale hakhoogte. Onder schoenen van maat 43 kun je uiteindelijk meer hak kwijt dan onder maatje 35. Maar geloof me, op meer dan 15 centimeter kun je ook met dergelijke schuiten niet meer best uit de voeten, hoor !