Mee helpen in t huishouden. Afruimen stofzuigen kamer op ruimen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De was opvouwen ?? Tafel dekken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaatwasser in/uit ruimen, eigen rommel opruimen, zelfstandig huiswerk maken, af en toe een boodschap doen, verantwoordelijkheid voor bijv. een huisdier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tafel dekken, vaat, boodschapje, tuin, vakantiespullen inpakken, zn eigen eten kauwen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral eigen zooi opruimen, maar huishoudelijke klusjes mag je absoluut ook geven (stofzuigen, afwassen etc)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Z'n IPhone opladen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
Nee dat nou juist niet want dan gaat ie weer op GV klieren. ;-)
Kleine huishoudelijke taken is voldoende en eigen troep opruimen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ie z'n troep opruimt, z'n vuile kleren in de wasmand stopt, zijn bed opmaakt, de afwas doet, de aardappelen schilt, het vuilnis buiten zet, de lege flessen naar de supermarkt brengt, z'n schoenen poetst, de hond uitlaat, een brief naar de postbus brengt, de boodschappen uit de auto haalt en nog veel meer.
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Houd hij/ zij dan nog tijd over voor huiswerk, sociaal contact, dromen over later en eigen initiatief?
zondag
13 jaar geleden
Ja hoor want zij hoeft al die dingen niet in een keer achter elkaar te doen. De ene dag draag je haar dit en dit op en de andere dag dat en dat. Zo deed mijn moeder dat bij mij en leerde ik mijn verantwoordelijkheden. Ik moest ook de overhemden van mijn vader en broers strijken maar dat vind ik persoonlijk niet hoeven voor een kind.
Een kind van twaalf zal op de eerste plaats zijn eigen "pakje" moeten dragen.
Zorg voor zichzelf op hygiënisch gebied, waarbij ook een zekere mate van ordelijkheid past (vuile was in de wasmand, kamer van zichzelf redelijk op orde houden). Het goed omgaan met eigendommen: fiets in de schuur en niet neerkwakken, schooltas behoorlijk neerzetten, zodat niemand er over struikelt.
Verder moet een kind van twaalf sociaal gedrag vertonen, maar dat moet van jongs af zijn aangeleerd.

Ik ben van mening, dat een kind van twaalf vaak net zo hard werkt als een volwassene. Ook omgaan met vrienden is werken aan zichzelf. Huishoudelijke karweitjes heb ik van mijn 4 kinderen nooit gevraagd. Zolang ze hun huiswerk deden, goede cijfers haalden en sociaal aanvaardbaar gedrag vertoonden. Dat ze een keer bijsprongen, als ik klem kwam te zitten met het huishouden was een uitzondering. Op een vraag van mij werd dan altijd zonder gemopper positief gereageerd. Let wel: een vraag. Ik heb nooit orders uitgedeeld.

Het zijn nu volwassenen, met een goed gevoel voor taakverdeling en een gezonde werklust.
13 jaar geleden
Dat is een kind in groep acht. Daarvan mag je verwachten dat hij of zij de eigen kamer op orde houdt, zelf op tijd schone kleren aantrekt en zelf zorgt dat de gymkleren en broodtrommel van school bij de afwas en in de wasmand komen.
Ook een hond uitlaten, of een huisdier eten geven kan al tot de taken behoren.
Het is goed, om een kind van die leeftijd al te laten weten dat het huishouden een gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle huisgenoten is. Je eet samen, dus je dekt ook de tafel samen en wast samen af. Alles in overleg, dus wie doet was. Dat is ook goed om een kind te leren plannen.
En als het kind er belangstelling voor heeft, is het nu de tijd om te helpen met koken. Dat is niet alleen nuttig, maar vaak ook erg leuk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meehelpen met tafel afruimen afwassen afdrogen vuilnisbak ophalen etc de dingen die ze op een zekere leeftijd ook zelf moeten doen ik kan uit ervaring vertellen dat als bepaalde dingen niet aangeleerd zijn je er later last van kan hebben in het onderhouden van je eigen huishouden

Mvg B.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Draag je het als taak op of geef je een medeverantwoordelijkheid. De manier van aanpak kan bepalen of iemand mee wil werken. Bij een taak kunnen de hakken in het zand. Het is hoe het wordt gebracht en het begint bij zaken waar het kind zelf een onderdeel van is zoals eigen kleren in de was, een tafel dekken. Begin klein en al op jonge leeftijd. Doe het als het lukt met speelsheid en maak het kind hierin belangrijk en beloon totdat het gewoonte is. Elk kind is anders dus dat vraagt om creativiteit in aanpak zolang het maar met luchtigheid gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kind lekker niets laten doen, kinderen hebben rust nodig hoooor!!!!!!