Wat is je mening over een dubbele achternaam voor je kind(eren)?

Een paar dagen geleden hebben m'n partner en ik onze ongeboren zoon (37,4 wkn zwanger) laten erkennen.
Hij zal dan zowel zijn vaders achternaam als dat van mij dragen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Gefeliciteerd met jullie zoon!

Ikzelf zou niet kiezen voor twee achternamen; Ik ben van mening dat je een naam voor je kind simpel moet houden.
Je kind zal er zijn hele leven mee moeten doen.

Aan de andere kant is het wel zo dat in veel delen van de wereld het volkomen normaal is dat je zowel de achternaam van je vader als van je moeder draagt. Verplicht zelfs!
Daar vinden ze het idioot dat hier een kind alleen de naam van (meestal) de vader draagt.

Bekijk nog eens goed of jullie achternamen wel mooi klinken als een achternaam. Denk er nog eens goed over na.
What's in a name? Als jullie kind straks maar gelukkig is met z'n naam en zich er niet voor hoeft te schamen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ik ben inmiddels 38,3 weken zwanger - niet lang meer dus - en ik denk dat ik het maar op 1 naam hou.
Chin A Foeng - Yard (zonder streepje ertussen) is een beetje te lang he? :)
+10 voor jou!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ps. Hij krijgt z'n vaders achternaam (da's die eerste). :)

Andere antwoorden (12)

Ik denk dat je beter kop of munt kunt doen (of gewoon wat 't beste klinkt). Een dubbele/lange achternaam is lastig - elke keer dat je je naam door moet geven of invullen, ben je langer bezig (ook bijv. met spellen, zoals door de telefoon).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gefeliciteerd met jullie zoon!
Ik zou kiezen voor een achternaam.
Naar de instanties makkelijker maar nog belangrijker, fijner ook voor hem!
Want het is vaak niet leuk als je als kind anders bent dan de rest van de wereld. En het vergt elke keer heel wat uitleg van zijn kant om aan anderen uit te leggen waarom dit zo is. Voor een kind is dat echt minder. Zeker als het iets is wat niet heel erg gebruikelijk is en wat zijn vriendjes/vriendinnetjes niet zullen hebben.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt ervan af, ik denk dat het alles te maken heeft met of het lekker loopt en klinkt. Als het echt om de twee namen is om als het ware het stempel van de twee families op het jonegtje of het meisje te zetten dan zou ik nog even achter mijn oren krabben. Wel hartelijk gefeliciteerd overigens. Zo zit ik ook op GV om 6:30 en dat geeft wel aan dat ik je ook wel een beetje feliciteer met een licht vermoeiende periode die er aan staat te komen en waar ik middenin zit. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me zeer verwarrend. Ik vind het NU al heel verwarrend ; heel geëmancipeerd allemaal hoor, dat mannen de achternaam van hun vrouw kunnen krijgen als ze trouwen of een dubbele, en vrouwen mogen kiezen hun meisjesnaam te blijven gebruiken of beiden en in willekeurige volgorde, volgens mij mag je voor elk kind weer een andere achternaam (van één van de ouders) of beiden kiezen ; ik vind het allemaal maar overbodig ingewikkeld.

Het zal wel wennen op den duur, hoor, maar van een vrouw die haar meisjesnaam blijft gebruiken blijf ik automatisch aannemen dat ze niet getrouwd zijn, en van kinderen weet je niet meer hébben ze nou een vader, en is dat dan die vader ....affijn, het zal zijn redenen hebben maar het is één grote warboel nu.

Ik heb eerlijk gezegd een beetje medelijden met mensen die over 100 jaar hun stamboom nog na willen trekken ; volgens mij is er werkelijk geen touw meer aan vast te knopen. Ook zie ik niet precies wat het bezwaar was tegen Mevrouw Meisjesnaam wordt Mevrouw Aangetrouwde naam - Meisjesnaam, en de kinderen worden Kind Aangetrouwde naam.

Die nieuwe naam is effe wennen als je net getrouwd bent, maar na een tijdje weet je niet meer beter. Toen ik net getrouwd was had ik de eerte tijd echt het idee dat ze steeds mijn schoonmoeder riepen en ik vond het NIKS, maar inmiddels bijna 15 jaar verder weet ik al niet meer beter. Het hele idee van achternamen (familiebanden eenvoudig kunnen vastleggen) is zo helemaal verdwenen eigenlijk. Kunnen we net zo goed weer zelf een leuke achternaam bedenken, toch ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het twee korte achternamen zijn dan kan het volgens mij geen kwaad. Bij mij op school (lang geleden) zat er ook eentje die de achternaam van zowel de vader als de moeder had. In de praktijk gebruik je dan de eerste achternaam en alleen bij officiele documenten de volledige achternaam...

Op het moment dat de geboorte van de zoon wordt aangegeven, wordt ook de achternaam pas bepaalt. Dus dan heb je nog een aantal weken om erover na te denken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zadelt je kind wel op met een hoop letters die hij/zij steeds moet invullen...

Met het erkennen krijgt het niet standaard een dubbele achternaam hoor, dat moet je dan wel willen...

Raar dat je zomaar meteen en (bijna) gratis kunt trouwen en dan kan alles meteen als standaard en doe je dat niet dan moet je overal achterheen om zaken te regelen en het ergste is, het blijft een onwettig kind...

En als je dan, mocht het onverhoopt gebeuren, dan is het een langdurige en kostbare procedure om te scheiden, vreemd is dat...

Veel plezier over twee weken, met je nieuw aanwinst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanuit het kind gezien lijkt één achternaam me prettiger en handiger. Geen vragen als: waarom heb jij twee achternamen? Zeker als beide achternamen langer zijn dan een paar lettergrepen, wordt een naam al snel een 'hele zin'. Het is en blijft een kind van jullie samen, één achternaam kiezen doet daar niets aan af.

Geniet nog even van je zwangerschap en alvast een voorspoedige bevalling en veel geluk gewenst!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het niet zo'n gek idee. In Spanje bijvoorbeeld, krijgt een kind altijd de achternaam van zijn vader en moeder en niemand heeft daar problemen mee. Daar moet je juist extra moeite doen om uit te leggen dat je maar één achternaam hebt. 's Lands wijs, 's lands eer, dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mijzelf heb ik al een hele lange achternaam vergelijkbaar met Pieter vd Hoogeband of Vennegoor of Hesselink.Dat kan al niet eens op een ziekenfondspasje dus dan zal je toch moeten kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt mij ontzettend onhandig voor het kind, als hij wat jonger is en zijn naam moet onthouden en ook nog opschrijven en vertellen aan mensen, voor de administratie is het onhandig, en voor het schrijven op proefwerken later. Ik denk gewoon dat de meeste kinderen niet blij zullen zijn met een dubbele achternaam..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan verwarrend zijn, maar tegelijkertijd ook specificerend:
Verwarrend, omdat veel mensen gaan denken dat je kind (bij een zoon zal dit niet het geval zijn, dochter wel) al getrouwd is!!
Specificerend, omdat er dan bijvoorbeeld geen 2 Jan Janssen's zijn maar één Jan Janssen - De Koot en één Jan Janssen - De Laat.
Om die laatste reden lijkt het me een goede keuze om 2 achternamen te geven, maar bedenk natuurlijk ook de nadelen (lange naam om op te schrijven, zeggen, typen) en daarom zou ik het bij één achternaam laten uiteindelijk.

Veel geluk met jullie zoon!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi en deftig
zelf heb ik een dubbele achternaam (zomaar gekregen bij geboorte) en is echt niet lastig hoor