Heb je als vader geen rechten als je je kind niet erkend hebt? Mag de moeder weigeren dat je het kind nog ziet?

De vader heeft zijn kind nooit erkend. Ik weet niet precies waarom en wat er speelde. Het kindje is nog geen jaar en zij woont in het buitenland, maar is gewoon nederlands net als de vader. Ze zijn sinds een paar maanden uit elkaar en hebben een ruzie gehad. Nu heeft de moeder gezegd tegen de vader dat hij hun kindje nooit meer mag zien. Ze heeft al het contact met hem verbroken.

Ik vind het heel egoistisch van haar, want hoe kun je je dochter haar vader afnemen.. Maar ik vraag me af of er iets is wat hij kan doen? Het gaat niet om een voogdij zaak, maar hij wil haar wel kunnen zien.

Ik hoop echt dat iemand me hier kan helpen met deze zaak.

Toegevoegd na 12 minuten:
De vader heeft zijn kindje wel al gezien en hij houdt ontzettend veel van haar. Die ruzie gaat niet om iets ernstigs. Ik weet er het fijne niet van, maar dit is een uitbarsting van de moeder. En het is blijkbaar al vader gebeurd, maar stel dat ze dit over zoveel jaar nog doet..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (5)

Mmm, weet je zeker dat niet een van de ouders een dubbele nationaliteit heeft? Dat kan de zaak complexer maken. Woont de vader nog in dat buitenland?
Als beide ouders zich in dat buitenland hebben gevestigd, dan geldt het familierecht van dat buitenland. Dat hoeft niet hetzelfde te zijn als in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.. Ze woont in frankrijk, maar ze zijn allebei gewoon nederlands. De vader woont in Nederland en zij nu in Frankrijk.
het licht er een beetje aan wat de oorzaak is van de ruzie. het kind kan niet beslissen dus je moet kijken wat voor het kindje het beste is om te doen. als de ruzie echt iets lulligs was waar je niet echt over in zit. zou ik de dochter wel nog bij de vader laten zijn. maar als het echt iets ergs was heb je kans dat het kind zich schaamt voor vader en hem liever niet wilt kennen. ik zou het kindje wel nog bij de vader laten komen waarschijnlijk zal de vader alles doen voor het kindje als hij het kindje eenmaal in de armen heeft gehad. en als het kind later geen contact meer wil met de vader kan ze dat zelf beslissen. als je het kind er nu niet bij laat kan het izjn dat het kind helemaal geen keuze meer heeft. maar ik ben nog 12 maar ik heb er veel over gezien en gehoord. maar als kind weet ik wel hoe dat kind zich zou kunnen voelen. maar dit is echtt lastig om te zeggen hoor. je moet doen wat het beste voor het kindje is want die heeft ook een leven.

Toegevoegd na 4 minuten:
overkomt een kennis dit of iemand die hulp nodig heeft van tv of jezelf?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Wat maakt het voor het antwoord uit of het een kennis of iemand anders is? Dat doet er toch niet toe?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Kristal: in principe maakt het natuurlijk niets uit, maar ik kan me wel voorstellen dat je als antwoordgever je dat afvraagt. Ik kan me dat wel voorstlelen tenminste, ook al lijkt het me duidelijk dat je als 12-jarige wel niet de vader of moeder zult zijn.
Moeders zijn van rechtswege belast met het gezag over hun kind (tenzij er bijzondere omstandigheden zijn zoals minderjarigheid bij de geboorte, of ontzetting van het gezag, maar dat ter zijde). Vaders worden met het gezag doordat de vader en de moeder aan de kantonrechter hebben verzocht hen gezamenlijk met het gezag te belasten.

Dus, heeft de vader wel/geen gezag is een belangrijke vraag bij een mogelijke nodige zitting.

Het kan ook zijn dat de vader de ongeboren vrucht al had erkent, dat doe je dus nog voordat het kind geboren is. Met erkenning van de ongeboren vrucht, en dat betekent dat hij bevestigt dat hij officieel de vader is wat heb dus in een mogelijk nodige zitting weer een voordeel zou opleveren.

Als hij dat alles niet heeft gedaan is hij "officieël" niet de vader, althans niet bewezen als het ware. Dan zou hij weer een DNA test moeten doen, etc. etc. etc. etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als hij zijn kind niet erkend heeft hoeft hij zoiezo geen allimitatie te betalen maar kan de moeder helaas ook weigeren dat hij zijn kind mag zien. Als hij hem erkent had is hij voor de wet vader en nu hij dat niet heeft gedaan is er wettelijks niks vastgelegd. Dus helaas , kan je volgens mij niks tegen doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit staat over erkennen op een site. Misschien wil je de hele site lezen, zie bron.

Het is overigens een misverstand dat een biologische vader pas recht op omgang heeft als hij een kind erkent. De biologische vader kan ook recht op omgang met het kind hebben als omgang tussen hem en het kind in het belang van het kind is.
Dat is bijvoorbeeld het geval als er al een persoonlijke band tussen de biologische vader en het kind bestaat. Daarnaast heeft ook een biologische vader de verplichting om het kind financieel te onderhouden (lees: kinderalimentatie), ook als hij het kind niet heeft erkend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt hier heb ik al iets aan, maar ik vraag me af wat men dan verstaat onder een band hebben met.. Ik persoonlijk denk dat de baby de connectie met de moeder en vader voelt, maar dat is nooit te bewijzen. Aangezien het kindje nog geen 1 jaar is, kan men misschien niet spreken over een band? Zo'n rare situatie. Oh overigens stort hij wel geld op een rekening voor haar iedere.. week/maand? Dat weet ik even niet, maar de vader heeft zelf ook geen werk....