kan ik meekijken met mijn zoons computer?

beste, ik wil meekijken met wat mijn zoon allemaal op internet doet.
Kan ik misschien meekijken op zijn computer zonder dat hij dat in de gaten heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kom op, als ouder hoor je je kind te vertrouwen.
zou jij het leuk vinden als je erachter zou komen dat hij jouw dagboek las?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
soms is het goed om niet alles te weten van je kind.
en mocht je het willen weten, dan kan je het ook gewoon vragen aan hem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn ongetwijfeld programmaatjes voor, maar je kan ook regelmatig even gaan kijken wat je zoon aan het doen is. Zoals eerder gezegd is het misschien ook een idee om de geschiedenis na te kijken, dan moet je die niet op een dag hebben staan, want anders wist de pc alles zelf. Ik heb de geschiedenis op 3 dagen staan. Meestal zitten kinderen op hyves en facebook of msn, mijn kinderen hebben alle 2 hun wachtwoord aan mij gegeven, zodat ik af en toe even kan kijken of alles wel pluis is. Je moet natuurlijk ook wel wat vertrouwen hebben in je zoon, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je wilt weten wat je kind (vooral als ze nog zo jong zijn) doet op internet. Ik was bang voor afspraakjes met pedo's enzo. Het zijn gewoon makkelijke prooien voor nou ja, je weet zelf wel....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag stelt weinig vertrouwen in je zoon. Misschien eerst een goed gesprek? Kun je altijd aan hem aangeven dat je bij twijfel aan zijn surf gedrag via (o.a.) geschiedenis web browser dingen kunt nagaan. Vergeet niet dat er tegenwoordig heel veel mogelijkheden zijn om te surfen en dat wij als ouders zo wie zo qua technische pc ontwikkeling achterlopen op onze kinderen. Ik wens je veel wijsheid en vertrouwen toe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier spreekt een grenzeloos vertrouwen in je zoon uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Anne01:
Niet om je bang te maken (en ook bij jouw weten we niet hoe oud ze zijn)
Maar die kids weten vast al precies hoe ze kunnen internetten zonder dat jij weet waar ze geweest zijn. Wel is af en toe over de schouder meekijken de beste manier.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb gehoord op tv en meer dat er een programma bestaat dat het gehele scherm van je kind van zijn telefoon, tablet of apparaat zichtbaar man maken op jou pc zonder dat hij of zij het weet, je moet dan een woordje zeggen ofso zodat het apparaatscherm van je kind zichrbaar word op jouw pc... Ik kan alleen de naam niet meer herinneren...

Antwoorden (9)

Als hij er niet is in de internet geschidenis Kijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons op school hebben ze net support dan kan je meekijken en ook scherm blokken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste nino543210,
deze vraag kan iedereen stellen in het huisgezin.
Een goed opgevoed kind regeert zichzelf.
Wat u wilt is een inbreuk op zijn privacy.

Het beste is om ,,parental control,, te downloaden.
Of anders ,,ouderlijk toezicht,, van Microsoft.
Met bovenstaande 2 kunt u instellen wat wel of niet goed voor hem is.

Besluit u desondanks het toch nodig te vinden om u op
glad ijs te begeven door hem te controleren dan kunt u
,,TIGHTVNC,, downloaden.

Daarmee kunt u zelfs zijn pc/laptop besturen en meekijken over zijn schouder terwijl hij met de pc/laptop bezig is.

Bedenk wel dat u niets met die informatie kunt doen
zonder dat hij erachter komt.

Wilt u het echt wel weten waar hij mee bezig is?
Waren uw ouders ook zulke control freaks?

Bedenk dat als de waarheid aan het licht komt met uw daad u nooit meer het vertrouwen kunt genieten van uw kind. En welke computer is er daarna aan de beurt.

TIGHTVNC MAAKT MEER KAPOT DAN JE LIEF IS.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan beter één keer te vaak kijken, als één keer te weinig! Onzin wat je verteld. Op die programmaatjes na dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien er nu geen vertrouwen is in een kind, dan wordt het een tendens om dagelijks alle computers te controleren.
En mocht er dan wel iemand buiten de pot piesen,
dan zijn de rapen gaar. Met onze kinderen en kleinkinderen hebben wij zulke dingen nooit aan de hand gehad. Kwestie van opvoeden Anne01
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zeg niet dat je ze helemaal geen vrijheid moet geven op internet, maar op de basisscholen van tegenwoordig, geven ze extra ouderavonden omdat er zoveel mis gaat met kinderen en internet. Maar je hebt het over kleinkinderen, dus in jou tijd zaten jou kinderen nog niet op internet! en ik weet zeker dat elke ouder zijn of haar kind wel in de gaten houd. op wat voor manier ook. tot het mis gaat, dan piepen de ouders wel anders, het gebeurd immers altijd bij de buren...niet bij jou he? gaat het wel mis, dan ligt het aan de opvoeding!
amigo
13 jaar geleden
Ik ben het met Anne eens. De ontwikkelingen gaan ZO snel, dat kunnen wij "oudjes" helemaal niet meer bijbenen. verder zijn er ook situaties bekend waarin kinderen slchtoffer werden van "rare lieden" of werden gespest per computer en dat wil je toch allemaal voorkomen. Veel kinderen in het nauw rennen toch vaak niet naar hun ouders dus je moet ze proberen te helpen VOORDAT ze klem zitten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De leeftijd van zoonlief is nog steeds niet bekend.
En inderdaad, wat gebeurt er als er bekend wordt dat er gespioneerd wordt?
In mijn ogen is dit hetzelfde als zijn post open maken.
Ik was/ben een aardige jongen maar ik zou zwaar over de zeik zijn gegaan, terwijl ik redelijk netjes was op internet.
En vergeet niet dat de jongelui waarschijnlijk veel meer met pc kunnen dan wij oudjes. (ook al ben je pas 30)
Wat jij bij hem kan kan hij ook bij jou + nog veeel meer. Als je denkt dat er iets "fout" gaat op pc gebied dan kan je eigenlijk alleen dat pc verplaatsen naar bijvoorbeeld de woonkamer zodat je mee kan kijken. Een pc op bijvoorbeeld een slaapkamer doe je pas als je de controle uit handen wil/kan geven. Wanneer je dat doet is lastiger, maar je zal toch een keer moeten.
Het surfgedrag controleren kan je door Parent control te installeren. Maar dat wordt eigenlijk alleen gedaan bij kinderen. Als je zoon al wat ouder is, zou ik dat toch niet meer doen. Je moet hem ook een beetje vertrouwen.
Tenslotte, als hij bij vrienden op bezoek is, weet je ook niet op welke site zij zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees een hoop antwoorden, waarin deze mevrouw wordt tegengehouden dit te doen.
Ik zelf vind ook dat je als ouder je kind (afhangend van de leeftijd) zijn privacy op de computer moet geven, maar niemand van ons weet waarom zij dit wil doen..
Er wordt dan ook niet gevraagd "Is het een goed idee als... / Mag ik meekijken.." Nee, ze vraagt alleen hoe dit kan, dus neem ik aan dat ze hier een hele goede reden voor heeft.

Als je wilt kijken op welke websites je zoon heeft gezeten, kun je dit doen door in de internet instellingen te kijken en te klikken op 'geschiedenis'.

Een echt programmatje waarmee je, zoals je vraagt, echt kan meekijken is TightVNC. Deze kun je hier downloaden: http://www.tightvnc.com/download.html
Je voert in het programma het IP adres in, op het moment dat je verbinding maakt met zijn PC kun je meekijken met je zoon alsof je zelf achter de PC zit.
Ook is iets genaamd 'Logmein'. Dan kun je via je browser de computer van je zoon meekijken (en besturen), d.m.v. Java. https://secure.logmein.com/home.asp?lang=en
De eerstgenoemde is dus wel het best.

Ik wil met mijn antwoord dus zeker niet zeggen dat ik het goed keur, maar alleen antwoord geven op de gestelde vraag.. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op www.join.me kan je dat via internet doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met VNC kom je een eind, maar het laatste zinsdeel doet me vermoeden dat je dit niet ongemerkt gaat lukken. Besef je de consequenties ook als hij er achter komt dat je hem bespioneert?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Dan is het hek van de dam.
Je hebt al een aantal tips om "stiekem" te kijken, ik probeer je er één aan te smeren om het openlijk te doen.

Er staat helaas niet bij hoe oud het kind is maar kinderen zijn echt niet "zomaar" te vertrouwen. Dat komt niet omdat ze zo slecht zijn maar omdat ze bepaalde situaties verkeerd inschatten en daardoor onbedoeld domme dingen kunnen doen, evt opgestookt door "handige" vriendjes.

Als je zoon 17 is denk ik niet dat mijn advies nog zinvol is maar als hij bijv 12 is zou ik regelmatig met hem praten over wat hij zoal doet op de computer en hem ook vragen je eens iets te laten zien. VRAAG gewoon of hij wel eens zoekt op rare dingen (of vraag letterlijk waar je voor vreest) en kijk naar zijn reactie. Vervolgens zou ik toch eerlijk zeggen dat ook JIJ even op zijn computer wilt kijken, gewoon om te checken dat er niks geks gebeurt.

Als hij 10 jaar is of jonger zou ik WEL zeggen dat ik even op zijn computer wil kijken maar hem niet laten zien wat ik dan doe, maar ik zou het wel zeggen. Dan zie je vaak al aan de reactie of hij daar vrees voor heeft of niet.

Uiteindelijk moet er natuurlijk vertrouwen zijn maar dat moet ook kunnen groeien. Je bergt toch ook de lucifers weg voor een 5 jarige? Niet omdat er geen vertrouwen is maar omdat je er (nog) niet op kunt rekenen dat een 5 jarige de juiste beslissing neemt (nl afblijven) als hij ze per ongeluk vindt). Datzelfde kan een groter kind op internet overkomen.
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, leeftijd is de belangrijke factor in dit verhaal. Raar dat niemand anders daar mee komt.
ik ben zelf een kind en ik vind het ook niet goed als mijn moeder of vader meekijken! geloof er gewoon in dat als je aan je zoon vertelt wat hij wel en niet mag, dat hij naar je luistert. ik luister ook naar wat mijn moeder me vraagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien doe jij geen gekke dingen, maar er zijn genoeg kinderen die dat wel doen. Verhalen genoeg. Als ouder heb je toch een verantwoordelijkheid en daar hoort omgang van je kind met computer en internet ook bij.