Is het mogelijk van VWO naar HAVO te gaan zonder de toestemming van ouders?

Ik blijf dus zitten dit jaar, en mijn ouders zeggen dat ik op VWO moet blijven en dat ik niet zonder hun toestemming als ik blijf zitten naar HAVO kan gaan ipv VWO. Nu is de vraag is dat echt zo, is het echt onmogelijk te veranderen zonder de toestemming van de ouders? Want het lijkt me de keuze van de leerling zelf. Heb er al bijna een jaar over nagedacht en het is voor mij dus echt geen optie tot mijn 19e op school te zitten. Dan loop ik nog liever weg van huis oid.

Bij voorbaat dank voor het antwoorden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (5)

Ik weet niet of jouw school dw(r)ingende adviezen over terug gaan naar havo kan leveren. Misschien even met je mentor praten hierover.
Dit is meer een poging iets te vinden om je ouders te overtuigen dan dat het een werkelijk antwoord is op je vraag overigens.

Wel een antwoord: Zolang je minderjarig bent zijn je ouders verantwoordelijk voor je. Inderdaad kunnen zij vzv ik weet jouw schoolkeuze bepalen.
Dat ik dat nooit zo zou doen is een tweede....maar wel zeker is dat je ouders het beste met je toekomst voor hebben en denken jou zo beter op je toekomst voor te bereiden. Want met VWO staan er meer deuren voor je open dan met Havo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk van niet, waarschijnlijk moet je dan nog een paar gesprekken aan met je coördinator waar hoogst waarschijnlijk 1 van je ouders bij zou moeten zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je mentor jou voorstelt om te veranderen, of als je met de mentor hier al uitgebreid over hebt gesproken wat het beste bij jou past, dan kun je je ouders vertellen DAT je naar HAVO gaat, omdat je dat beter aankunt.

Zolang jij nog rondloopt met ideeën als weglopen en zo, dan lijkt het me beter dat je nog even in stevig overleg gaat en dat jouw ouders meedenken.

Ouders willen sowieso betrokken zijn bij dit soort dingen. Logisch! Gaat toch om jou?

Ga met je ouders en gesprek aan met je mentor en overleg met elkaar. Niks mis mee om tot je 19de te leren. Moet je de rest van je leven mee doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst praat met je mentor over je probleem, beargumenteer wat jouw redenen zijn om voor de Havo te willen kiezen...en sorry tot je 19e op school zitten is niet echt overtuigende reden...beroepskeuze, motivatie, je niveau (is het zo hard buffelen dat je bijvoorbeeld geen vrije tijd hebt om maar iets anders te kunnen doen..) kortom denk goed na na over of dit echt de beste optie is voor jou... Bespreek dit met mentor (of leerlingbegeleider, zorgcoordinator etc) en vraag hem om hulp in het gesprek met je ouders. Als jij kan laten zien dat het een weloverwogen keuze is dan zullen je ouders dat eigenlijk wel moeten accepteren. Als je 16 bent heb je weer andere rechten, dan moet jij toestemming geven over heel veel zaken die met jou te maken hebben. Zonder motivatie zal vwo niet lukken, ook havo niet...weglopen lost niet je probleem op...is er iemand in je familie die jij zou kunnen overtuigen van jouw keuze? Probeer dus hulptroepen in te schakelen zowel op school als binnen familie Veel succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook van VWO terug gegaan naar HAVO maar dat is helemaal niet erg! Ik heb dat zelf gezegt tegen mijn mentor en tijdens een ouder gesprek ook met mijn moeder erbij, maar ze heeft nergens een handtekening hoeven te zetten. Maar als je later een beroep wilt uitoefenen waarvoor je VWO voor nodig hebt zou ik het niet doen. Een vriend van mij zit nu nog op VWO maar is al 2x blijven zitten (hij zit nu in de 4e) dus als hij het haalt en meteen zal slagen is hij ook 20 (met zakken 21)!

\Maar het moet dus wel kunnen zonder toestemming (tenzij ze een brief thuis laten bezorgen maar daar weet ik niets van)
het ze niet vertellen en later achter laten komen lijkt me ok niet best

succes