Mijn tante is verslaafd aan schoonmaken. Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat zij een paar dagen er even tussen uit kan gaan.

Mijn tante is dus elke dag bezig met het huishouden en kan geen tijd vrij maken voor haar zelf.
Ze is hier al 30 jaar mee bezig, elke dag hetzelfde ritueel.
Ze wilt het beste voor mij en me broertje. Meestal stresst ze zich om de kleinste dingen. Ze is ook al meer dan 20 jaar niet op vakantie geweest. Ze heeft dus zo lang geen leuke dingen meer gedaan dat ze het niet meer durft ze is pas 57. Elke dag bezig met schoonmaken en eten maken.
Ik woon met mijn oma, opa, broertje, vader en tante samen in 1 huis. Het lukt mij maar niet om ze te overtuigen een paar daagjes er tussen uit te gaan laat staan op vakantie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Ik vermoed dat je beter haar kunt verrassen met kleine verassingen en leuke dingetjes, zodat ze er aan kan wennen!

Begin gewoon met kleine verwen dingen, een pot luxe marmelade jam voor tante....

Een leuke bos zomerbloemen voor tante...

Een welgemeend dagje helpen met vanalles voor tante...

Een lieve kaart geschreven met leuke wensen voor haar....

Spaar voor een dagje uit, en ga dan lekker struinen op een jaarmarkt of zo, zodat jullie 'savonds weer thuis zijn, en dan bestel je een keer eten buiten de deur, zodat iedereen eens wat anders eet... chinees.... shoarma...tapas... friet... het is allemaal te bestellen tegenwoordig, en ze bezorgen het warm aan huis. Is niet zo heel goedkoop, maar ook niet idoot duur... dus zoiets is misschien wel een keer te doen...

Als je op die manier kleine dingen leuk en gezellig maakt, wil ze op den duur misschien ook wel een keer een middagje naar het zwembad, een picknick doen, of misschien een dagje schiermonnikoog...

niet te groot, te eng of te spannend beginnen gewoon. Misschien wil ze wel eens naar de bieb...leest ze? doe haar een abonnement kado!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je tante hoeft niet verslaafd te zijn aan schoonmaken. Ze zorgt waarschijnlijk ook nog voor je oma en opa?
Het kan zijn dat ze het zo gewoon is om voor anderen te zorgen dat ze niet de kans heeft gekregen om een eigen leven op te bouwen.
Goed mogelijk dat ze denkt dat ze zich niet gaat kunnen ontspannen als ze het huishouden in de steek moet laten. Ze zorgt dat alles op rolletjes loopt en dan is het moeilijk om even de controle los te laten.
Misschien kan jij, je vader en je broertje proberen om taken van haar over te nemen zodat ze zich tussendoor leert ontspannen. Wellicht kan ze dan mettertijd toch met een gerust hart genieten van een weekendje er tussen uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hoeft niet maar na 30 jaar zou je bijna met zekerheid kunnen stellen dat ze een obsessie heeft!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ken jij haar dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lezen is niet je sterkste vak he
Als ze echt een poetsobsessie heeft, ga jij haar daar niet vanaf brengen.

Praat er eens met je vader en opa en oma over, misschien dat die dat wel herkennen en een keer met je tante kunnen praten. Want als ze echt een poetsobsessie heeft, en ze heeft er last van, moet ze hulp zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal eens met Siska. Als ik dit zo lees houdt tante een heel huishouden draaiende van oude ouders (zij zullen over de 80 zijn), haar broer en nog eens 2 puberkinderen. Bepaald geen sinecure!
Ik heb het met haar te doen. Geen eigen leven kunnen opbouwen en maar voor anderen zorgen. Ik denk ook niet dat dit enkel een poetsmanie is.
Het zou beter zijn, wat Siska ook al suggereert, dat haar eens wat werk uit handen wordt genomen door jullie en je vader. Desnoods met lichte dwang!!
Huur eens per weer een huishoudelijke hulp in die het grotere werk, zoals de badkamer en de ramen kan doen. Overleg dit niet met haar, want dan zal ze "nee" zeggen. Zij zal zich moeten leren ontspannen, want 30 jaar alleen maar zorgen "poets" je niet zomaar weg!
Misschien kun jij haar eens vragen of ze met jou de stad in wil om kleding te kopen. Zeg dat je graag haar mening wil horen. Blijf dan zo lang mogelijk weg, trakteer haar op een terrasje. Dat kan het begin zijn van ontspanning.
Zijn je opa en oma erg hulpbehoevend of nog redelijk zelfstandig?
Boek voor haar verjaardag een hotelletje voor 2. Met een vriendin of ga jij ander met haar mee. Daar kan ze dan maar moeilijk onderuit.
De volgende stap kan een weekend zijn met je vader, broer en jou.
Ik hoop ven harte dan het lukt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarschijnlijk vind zij het erg fijn om dit te doen en voelt ze zich er prettig bij , daarbij doet ze het al 30 jaar dus dat krijg je er niet uit.

je kan wel proberen om te kijken of ze met jullie een weekje weg wil in de vakantie tijd