Meestal op de naam van vader
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag je zelf beslissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderen krijgen automatisch de naam van de vader maar volgens mij kun je zelf kiezen. sommige mensen kiezen voor persoonlijke redenen bijv voor de naam van de moeder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ongetrouwde stellen krijgt het kind automatisch de naam van de moeder. Mits je voor die tijd regelt dat het de naam van de vader krijgt. Dit doe je op het gemeentehuis.
Je mag het helemaal zelf beslissen. Vroeger was het altijd de man z'n achternaam maar dat is denk ik wel veranderd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beetje extra informatie zou wel wel handig zijn bij deze vraag.

bij getrouwde ouders krijgt het kind automatisch de naam van de vader.
zo niet moet de vader bij de gemeente het kind erkennen als zijn kind om zijn achternaam te gebruiken. Anders krijgt het kind automatisch de achternaam van de moeder.

maar als je liever wilt kiezen tussen de achternaam zijn daar ook mogelijkheden voor. Ook bij getrouwde ouders kan de naam van de moeder gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In deze tijd zou het misschien raadzaam zijn om kinderen de naam van de moeder te geven.. Veel paren scheiden en hertrouwen. Nieuwe kinderen hebben dan steeds dezelfde achternaam ( die van de moeder )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de vader is nog steeds standaard, als het anders is zul je het nog altijd keer op keer moeten uitle
ggen. Hoewel als de man bij het trouwen/geregistreerd partnerschap de naam van de vrouw heeft aangenomen gaat dut argument natuurlijk niet op.
Het kan voor de man veel meer verbondenheid geven als een kleine baby zijn naam krijgt, al lijkt me dit wel een bijkomstigheid :)
Let wel, eens gekozen blijft gekozen, alle kinderen van hetzelfde paar krijgen dezelfde achternaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ouders moeten voor de bevalling bij de gemeente aangeven dat het kind dan de achternaam van de moeder gaat dragen.Dus voor de geboorte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Achternaam kind bij getrouwde ouders

Een kind van gehuwde ouders krijgt automatisch de achternaam van de vader. Wilt u als getrouwde ouders dat uw kind de achternaam van de moeder krijgt, dan moet u samen naar de ambtenaar van de burgerlijke stand. Daar verklaart u de naam van de moeder te kiezen. U moet hierbij allebei persoonlijk aanwezig zijn. Daarom kunt u dit het beste doen tijdens de zwangerschap. U kunt als u getrouwd bent, maar 1 keer naamskeuze doen. Na deze naamskeuze geldt de eenheid van naam. Ieder volgend kind krijgt dezelfde achternaam.

Achternaam kind bij ongehuwde ouders en geregistreerde partners

Een kind krijgt automatisch de achternaam van de moeder als de ouders ongehuwd zijn en er geen geregistreerd partnerschap is. Buiten het huwelijk moet het kind eerst door de (aanstaande) vader erkend zijn om de naam van de vader te krijgen. De keuze voor de achternaam van het (ongeboren) kind vindt plaats bij de erkenning door de (aanstaande) vader. De achternaam van het kind is in het geval van een huwelijk nog 1 keer te wijzigen.

Erkenning alleen is niet voldoende om de achternaam van de vader te krijgen. U legt hiervoor een verklaring af bij de burgerlijke stand. U moet hiervoor allebei persoonlijk aanwezig zijn. Wanneer een kind bij erkenning 16 jaar of ouder is, kiest het zelf de achternaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag als vrouw zelfs beslissen of je je eigen naam wilt houden of de naam van je man aanneemt, (als je gaat trouwen), maar het kind krijgt automatisch de achternaam van de vader.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je als vrouw zijnde niet getrouwd bent met de vader van je kind ,raad ik aan om de achternaam van de moeder te gebruiken. Waarom? Omdat je niet weet hoe het in de toekomst gaat in de relatie. Als er trouwplannen zijn en die gaan 100% door dan kun je er voor kiezen om de achternaam van de vader te geven,maar is de relatie wankel of je kent de vader nauwelijks ,gewoon als moeder zijnde het kind je eigen achternaam geven. Wat ook verstandig is is om als ongetrouwde vrouw zijnde jezelf als voogd op papier te laten zetten en je vriendje als toe ziend voogd. ( Dit moet wel tijdens de zwangerschap gebeuren) Ik ben er namelijk gigantisch mee de mist in gegaan. Ik ben ongehuwd zwanger geworden. En omdat ik trouwplannen had met de vader van mijn zoon hebben we zwart op wit een co ouderschap geregeld ( allebei net zoveel rechten als plichten)En dat hebben we bij het gerecht vast laten zetten. Wat gebeurde er toen mijn zoon eenmaal geboren was? Hij kreeg de achternaam van papa en papa ging er na 4 maanden mooi vandoor met een ander. De bruiloft ging niet door en ik zat vast aan dat co ouderschap. Meneer laat nooit meer iets van zich horen maar ik moet wel overal zijn toestemming voor hebben. Ik weet niet eens waar hij woont ,maar ik heb wel overal zijn handtekening voor nodig. Ik moet duizenden keren uitleggen waarom of mijn zoon een andere achternaam heeft als ik en ik moet continue mijn afschriften na kijken of mijn automatische machtigingen er wel af gehaald worden door het zwembad en de kinderopvang omdat onze achternamen dus niet overeen komen en de computer daarom die machtiging niet altijd herkend Gek word ik daarvan. Wil ik mijn kind laten testen op adhd mag ik dat niet doen zonder toestemming van de vader. En binnenkort verloopt de id kaart van mijn zoon en wederom kan die alleen verlengd worden met toestemming van zijn echte vader. En tja die is dus buiten beeld en waarschijnlijk ook buiten het land. Dus hoe ik die id kaart moet krijgen is nog maar de vraag .Al dat gedoe had ik me dus kunnen besparen door gewoon te kiezen voor een volledig voogdij schap en mijn eigen achternaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan zou je ook alimentatie voor je zoon moeten krijgen toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt. De zaak ligt al een paar jaar ,weg te rotten zeg maar ,bij het L.B.I.O. Maar tot op heden nog niks.