Tot welke leeftijd blijven onbeveiligde stopcontacten gevaarlijk voor kinderen?

Ik zie mijn kind altijd richting stopcontacten kruipen, maar volgens mij zijn z'n vingers te groot (hij is 1). Tot wanneer moet je hierop blijven letten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een opengebogen paperclip is dan ideaal, of een klein schroevendraaiertje, of de binnenkant van een pen, of een satéprikker (die geleid niet heel erg goed). Kinderen zijn erg inventief!

Het beste antwoord

Het beste is om de stopcontacten voorlopig beveiligd te laten. Ik heb namelijk toen ik 8 was ofzo wel eens de pinnetjes van een bestuurblok voor een speelgoedtrein in het stopcontact gestopt, omdat er een lampje op dat blok zat. Kinderen beseffen vaak niet hoe gevaarlijk de twee gaatjes in de muur zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Concreet zou ik zeggen tot een jaar of 5 en dan goed uitleggen dat een stopcontact gevaarlijk is en dat hij/zij er niet iets in moet stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt! was helemaal vergeten dat ze voorwerpen erin kunnen steken, niet alleen hun vingers :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ja ik wist het eerst ook niet totdat ik de pinnetjes zag die in het stopcontact passen XD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
was me inderdaad even ontschoten dat het vooral gaat om het stoppen van andere voorwerpen in de stopcontacten. bedankt voor alle antwoorden, ik begreep al niet waarom er zoveel fuss over werd gemaakt, omdat ik me niet kan voorstellen dat zijn vingers er gewoon niet in passen. bedankt nogmaals.

Andere antwoorden (4)

bij mij was het tot mij 8e jaar.

toen drong het met een enorme shock (ongeveer 220) tot me door dat het gewoon niet handig was om met stroom te klungelen. (wou even een schakelaartje in elkaar zetten om mijn vader te helpen)
bijzonder effectief want ben heel lang bang geweest voor stekker, stopcontacten en schakaars, maar het is geen aanrader.

ik denk dat er geen leeftijd voor is en zou je bij een onderzoekend kind nog wat langer op moeten blijven letten.

overigens zijn er plaatjes die je erop kan zetten zodat je niet 24/7 hoeft op te letten. er zijn ook stopcontacten die niets doen als er 1 vinger of 1 langwerpig geilijdend voorwerk in wordt gestoken.

bij de link zie je plaatjes van verschillende manieren van beveiliging. (overegings lijken de vrolijk gekleurde me juist een trigger voor een kind)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goh, tot welke leeftijd? Moeilijk te zeggen. Dit is het ene kind tegen het andere. Ik zou minstens 5 jaar zeggen. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en een zelfklevende stopcontactgat beschermer aanschaffen.
Dit is een plat, zelfklevend, blokje dat in het stopcontact wordt geplakt. Om een stekker in het stopcontact te steken moet de stekker een kwart slag gedraaid worden om de stekkeropening tevoorschijn te halen. Niet geschikt voor diepliggende stopcontacten en dikke stekkers omdat die dan niet kunnen draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mij nog steeds een raadsel hoe kinderen hun vingers in stopcontacten krijgen.
De enige manier om je daar geen zorgen over te maken is een goede aardlekschakelaar te plaatsen.
ook handig voor vaders die graag met stroom spelen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind je vraag wat raar, het gaat er niet om dat het kind een vinger in het stopcontact kan steken, maar dat hij iets anders in het stopcontact steekt. Het is leuk om een pennetje of spijker in dat gaatje te stoppen!
Dus beschermd laten totdat je echt kunt uitleggen dat het gevaarlijk is. Ik heb de beschermdeksels langzaam verwijderd toen kinderen en neefjes/nichtjes allemaal boven de 6 jaar waren.