Laten plassen s avonds?

Je kind is overdag wel zindelijk maar s'nachts nog niet maar je wilt dat wel graag is het dan verstandig om je kind s'nachts te laten plassen?

Is het dan zo dat als jeje kind aanleert om s'avonds te laten plassen dat als je kind dan ouder wordt dan altijd s'avonds moet plassen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.6K

Het beste antwoord

Het hangt ervan af hoe oud je kindje is. Als het kind net overdag zindelijk is, kan het nog even duren voor het ook 's nachts zindelijk is. Sommige kinderen zijn tegelijk overdag en 's nachts zindelijk.

Als ervaringsdeskundige zou ik zeggen, 's avonds voor het slapen gaan een plas laten doen, ook al heeft het kind een luier om. Verder is het afwachten hoe het verloopt. De ene nacht is het kind wel droog de andere niet. Vooral niet 's nachts wakker maken om te laten plassen, zo verstoor je de nachtrust van je kind en bovendien draagt het niet bij tot zindelijk worden. Tot een jaar of zes is er geen reden om in te grijpen. Vooral niet overhaasten en te veel nadruk op leggen. Ook kan het kind na een droge periode een terugslag krijgen en een paar nachten weer nat zijn. Geen paniek, ook hier niet te veel aandacht aan schenken, gaat vanzelf over.

Pas als een kind na ongeveer zijn zesde iedere nacht nog in zijn bed plast, is er reden om te kijken waar dat aan ligt. In zeer weinig gevallen is er iets medisch aan de hand, meestal is het iets emotioneels. Je ziet vaak bij zeer gevoelige kinderen die moeite hebben met emoties uiten dat ze langer in bed plassen, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.

Kortom, vooral niet overhaasten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Wij hebben dat wel altijd gedaan ............als wij naar bed gingen lieten we de kleine ook nog ff plassen ............en het heeft ECHT geholpen .
Sucses.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, het is juist verstandig om dit wel te doen. Op een gegeven moment is de blaas zo sterk en groot dat dit niet meer hoeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies +
Ik heb geen kinderen dus ik put uit mijn eigen opvoeding: 's Avonds als wij door mijn moeder naar bed werden gestuurd, moesten we altijd eerst plassen en dan tandenpoetsen en naar bed. Op een gegeven moment is dat een ingesleten gewoonte dus doe je dat als kind vanzelf. Als je nog weer ouder bent dan kijk je zelf wel of je naar de wc moet voor je naar bed gaat. Maar als je niet meer heel klein bent, is het ook geen probleem meer om 's nachts naar het toilet te gaan want dan word je vanzelf op tijd wakker en kun je jezelf gewoon redden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oudste had het bij ons als kind wel nodig, als we hem niet lieten plassen als wij naar bed gingen was hij de volgende morgen nat, de jongste hebben we 2 keer geprobeert, maar we kregen haar niet zo wakker dat ze ging plassen. 's morgens was ze niet nat dus dat zo maar gelaten. En tja ritme inbouwen is best handig. Bij mij moeten ze voor we weggaaan, anders ben je net op weg of in een winkel en moeten ze. Na een tijdje als jij zegt jas aan, gaan ze ook gelijk plassen. Niets mis mee dus, enne niets slaapt zo vervelnde als een volle blaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je kind zal niet wennen aan het 's avonds plassen.
Zijn blaas is nog niet groot genoeg om een nacht plas te bewaren. Ook slapen ze nog te diep om het plas signaal op te merken.
De luier is ook een punt omdat het kind daarom ook niet voelt dar hij plast.
Over het 's avonds opnemen en laten plassen bestaan ook meerdere theorieën.!
Een daarvan is dat het nutteloos is en dat een kind vanzelf wel droog wordt.
Eerder zou je de luier af moeten doen om het kind het vertrouwen te geven dat hij al zo groot is.
Ik weet niet hoe oud je kind is maar te vroeg beginnen kan eerder kwaad dan goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Mee eens!
Bron: eigen ervaring;-)
Ik zou het gewoon z'n beloop laten. Ik heb mijn (3) kinderen nooit uit bed gehaald om ze te laten plassen 's avonds laat! Gewoon nog even geduld hebben, komt vanzelf! Allen als ze er zelf aan toe zijn.
14 jaar geleden
Ik moest vroeger ook altijd nog even plassen voor ik naar bed moest. De standaard zin was: wassen, plassen, tanden poetsen en naar bed! Nu ben ik 29 en ga nog steeds altijd naar de wc voordat ik naar bed ga. Of ik nou moet of niet. En trouwens... ik heb toen ik een jaar of 16 was en een jaar of 25 nog 1x (nou ja.. 2x dus) in bed geplast. Ik sliep zo vast dat ik het niet merkte. Misschien zou je je kind na een bepaalde tijd 's avonds niet meer kunnen laten drinken zodat er ook minder iin de blaas terecht komt 's nachts?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef een kind die hulp die het van jouw verlangt... Jij als ouder kent als enige en geen ander precies wat je kind van je verlangt... Voldoe eraan en volg je gevoel...

Jij moet het, dus jij doet het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je voordat je zelf gaat slapen, je kindje zich even leeg laat plassen, dan is de kans groter dat het 's morgens nog droog is.
Voor gewoontevorming hoef je niet bang te zijn, de blaas en de zelfbeheersing van de kleine nemen toe.
Gaan plassen vlak voor je gaat slapen is altijd verstandig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik nam ze altijd even op voor ik zelf naar bed ging. Ze merkten het niet eens. Ze plasten al slapend. Ik heb nooit natte bedden gehad. Ik heb dit gedaan vanaf de leeftijd dat ze overdag zindelijk waren tot ongeveer 5 jaar.
Geeft geen gewoontevorming en haalt ze niet uit de slaap. Zelfs al zeggen ze iets tegen je, ik fluister altijd in zulke gevallen, dan weten ze het 's morgens niet eens meer. Ze slapen gewoon door.
14 jaar geleden
Ik kom uit een lang geslacht van kleinblazigen, denk ik... Tot mijn tiende was het bij mij nodig om me te laten plassen voordat mijn ouders naar bed gingen. Daarna ging ik wat later slapen en kon ik het wel de hele nacht redden.
Bij mijn zoon was het niet nodig, die wordt zelf wakker als hij moet plassen, bij mijn dochters is het precies het zelfde verhaal als bij mij zelf. Tot hun tiende hebben we ze laten plassen (dat doen ze slapend dus verstoring van het slaapritme geeft het niet) daarna regelden ze het zelf.
Doe gewoon wat nodig is, niks zo vervelend als 's nachts wakker worden in een nat bed, of als ouder: een paar keer per week wakker gemaakt worden door een natte kruimel en midden in de nacht voor een droog bed moeten zorgen.

'Nog even de kinderen afgieten, schat!'.