Welke huishoudelijke taken kan ik mijn kinderen van 11 en 15 laten doen?

Mijn kinderen vinden dat ze te veel doen in huis. Ze hoeven alleen maar de tafel te dekken/afruimen en hun eigen kamer op te ruimen. Wij vinden dat ze meer zouden kunnen doen. Wat doen andere kinderen zoal in huis?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.7K

Het beste antwoord

Kinderen van die leeftijd kunnen bijna alles in huis doen. De vraag is alleen of ze het ook goed doen. Laat ze de klusjes doen die ze echt leuk vinden. Natuurlijk moeten ze altijd hun eigen rommel opruimen.

Ik moest vroeger altijd te veel doen. Schoonmaken, boodschappen doen, strijken, koken. Als andere kinderen aan het spelen waren was ik thuis aan het werk. Dat was zo frustrerend, dat ik dat mijn kind niet aan wilde doen. Zij hoeft alleen maar haar eigen rommel op te ruimen en alles wat ze leuk vindt om te doen. Ik moet zeggen nu ze ouder is, dat ze vanzelf allerlei klusjes uit zichzelf doet. Badkamer schoonmaken, wassen, strijken en koken.

Laat ze kiezen uit de klusjes waarvan jij vindt dat je ze dat kunt toe vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (30)

hun eigen bed verschonen.
afwassen.
op die leeftijd kunnen ze ook best eens helpen met stofzuigen of was opvouwen
14 jaar geleden
Mijn kinderen van 10 en 12 dekken de tafel, helpen soms met koken, maken hun eigen kamer schoon, nadat ze het hebben opgeruimd, verzorgen de (hun) konijnen en doen nog andere klusjes als het zo uitkomt. Wij zeggen altijd dat ze zo hun zakgeld verdienen.
Mochten ze er problemen mee hebben dat het op deze manier gaat, dan krijgen ze geen zakgeld meer en kunnen ze dat dus met dezelfde klusjes alsnog verdienen. Dat betekent dan echter ook dat als ze er een keer (om wat voor reden dan ook) niet zijn, of iets niet kunnen doen, ze geen (of minder) zakgeld krijgen. Toen ik ze dat uitlegde vonden ze het prima zoals het nu gaat.

Het is heel simpel: doordat die kinderen in huis rondlopen heb je extra werk (meer schoonmaken, meer wassen, meer koken) dan wanneer ze er niet zouden zijn. Het is dus gewoon prettig als ze daar een beetje bij helpen. Daarbij is het een goeie oefening voor later. Mijn kinderen kunnen prima en netjes was opvouwen. Is later wel handig als je dat niet allemaal nog moet leren als je op kamers gaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-afwasmachine uitruimen
-fietsen in de schuur zetten
-bezem door de tuiin halen
-tafel dekken
-tafel afruimen
-bed recht leggen 's ochtends
-kamer opruimen 1x per week op afgesproken dag
-vieze kleren in de wasmand doen.

En bij ons thuis gaat het heus niet allemaal altijd zonder mopperen, en hier en daar wordt er ook wel eens wat vergeten.

Maar goed, geef eerlijk toe: heb jij als ouder altijd zin in de rotklusjes? Laat ze gewoon af en toe lekker mopperen. Gewoon negeren, zolang ze bepaalde kleine taken maar uitvoeren. Later, als ze uit huis zijn hebben ze er alleen maar baat bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pubers, hé? Als er dwang achter zit willen ze niet. Wat je ze nog meer kunt laten doen? Geef ze eens de vrijheid in de keuken, laat ze eens samen een cake bakken, en de vaat zelf opruimen. Zelf iets ceëren vinden ze vaak een uitdaging. Die van 15 kan ook best een maaltijd in elkaar zetten (als jij wat helpt). En zo doende leren ze ook nog van alles.
14 jaar geleden
Ik heb zelf rond die leeftijd dezelfde taakjes gehad en dat vond ik wel prima. Soms dan hielp ik eens een keertje met een ander karwijtje, dat kwam er dan gewoon tussendoor. En ik moet zeggen dat ik niet vind dat ik iets gemist heb ofzo in mn jeugd ;). Maar als je ze meer zou willen laten doen, dan kun je ze misschien 1 x in de week iets laten doen? Bijvoorbeeld 1 x in de week helpen koken, of helpen met de was (bv ophangen), of helpen stofzuigen.. Misschien kun je een dag afspreken (of ieder een andere dag) waarop 1 van de 2 iets moet doen. Je zou ook elke week iets anders kunnen bedenken, zodat ze een beetje all round in de huishoudelijke taakjes worden. Breng het POSITIEF, dus niet 'ik wil dat je meer doet/ jullie moeten dit erbij doen' maar 'ik wil jullie leren nog zelfstandiger te worden. het lijkt me daarom goed als we het zo aanpakken.. ' Geef aan dat ze het hartstikke goed doen en zorg ervoor dat ze geen hekel aan het karwijtje krijgen. Op die manier lijkt het me prima om de kinderen wat meer te laten doen. Maar maak geen takenlijst met opdrachten (denk ook niet dat je dat van plan was) , want dat zal niet echt motiverend werken lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boodschappen doen, vuilnis buiten zetten, tuinonderhoud(als je een tuin hebt), stofzuigen, afwassen ,tafel dekken en afruimen, thee en koffie zetten en er verders voor zorgen, Aardappels schillen, eten koken, bed opmaken, hond uitlaten, badkamer schoonmaken, wat in schenken,
planten water geven, lege flessen wegbrengen naar de glasbak(oud papier)ramen lappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeetje Ed, hebben ze nog wel tijd om te spelen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een keuze pakket.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
EN een leerpakket, en ze moeten het echt allemaal kunnen. Anders mag mamma later de ramen komen lappen tot ze tachtig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad, op die leeftjd zouden ze dat allemaal moeten kunnen (leren) , maar ze hebben geen tijd om dat allemaal te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Pokemon: tijd kun je maken. Die klusjes kosten echt geen uren per dag. Als ik zie hoeveel tijd ze op computer en DS willen (en kunnen) doorbrengen, dan kan daar best wat tijd vanaf voor een paar simpele klusjes. Bv vuilnisbuiten zetten en glas naar de glasbak brengen kost echt geen 10 minuten, en ze zijn ook nog eens buiten...
De meeste kinderen van die leeftijd vinden dat ze teveel moeten doen, ongeacht wat en hoeveel ze moeten doen. ;)

Zelf vind ik het voor die leeftijden ook normaal als ze hun eigen overdag gebruikte kopjes/glazen/etc. afwassen of afspoelen en in de vaatwasser zetten, ook de vaat van de avond minstens afspoelen, hun eigen was in de wasmand doen (voor zover van toepassing gesorteerd) en hun eigen schone was opvouwen en opruimen.

Een mild principe van 'de vervuiler betaalt. Als zij twintig outfits in een week vuil maken, dan mogen zij twintig outfits sorteren op kleur en hoofdwas/fijnwas, en achteraf twintig outfits weer netjes in hun kast krijgen. Dan zorgen mama en papa ervoor dat die twintig outfits ook echt gewassen, evt. gestreken en droog zijn.

Zelf hoefde ik vroeger thuis niets te doen, zelfs niet als ik het zelf aanbood. Dat bedoelden mijn ouders ongetwijfeld heel lief, maar nu achteraf kan ik zien dat ik er meer aan had gehad als ik wél taken had gehad. Het héle huishoudelijke gebeuren moest ik nog leren toen ik op mezelf ging wonen, en dat was pas echt geen pretje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik nog rond die leeftijd was, was ik door mijn ouders verantwoordelijk gemaakt voor het schoonmaken van mijn eigen kamer, het doen van de afwas en soms het stofzuigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dochter (14 jaar) heeft dagelijks de volgende taken:

Vaatwasser uitruimen
Tafel dekken en afruimen (samen met ons)
Haar kamer is haar verantwoordelijkheid! (doe ik dus niets aan)
HAAR konijnen zijn HAAR verantwoordelijkheid (oke ik help haar herinneren dat ze eten en drinken nodig hebben ;-) )'
Ik ruim ook haar kleren niet op. Niet in de wasmand geen schonen kleren heel simpel.

1 keer in de week vraag ik haar om de huiskamer even te stofzuigen.

Voor de rest moet zij weinig. Ik verwacht wel dat ze eens in de zoveel tijd bij ons paard gaat kijken. Niet alleen als zij zin heeft maar ook als zij geen zin heeft. Ik vind dat een "kind" best mag ervaren dat er taken zijn die niet altijd even prettig zijn. Later als zij "groot" zijn zullen ze ook dingen moeten doen waar ze niet altijd zin in hebben.

Een kind van 11 zal nog dagelijks herinnerd moeten worden aan zijn/ haar taken maar ik ben van mening dat een puber van 15 zeker mee kan helpen in het huishouden! Worden ze alleen maar zelfstandig van!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik 10 jaar was werd ik door mijn moeder al naar de buurman gestuurd om te gaan helpen op de boerderij en tuinderij die ze hadden.
En ik deed het nog met plezier ook,en toen ik 12 was had ik al 2 gulden per uur.
Kinderen kunnen best al wat doen in huis,dingen die je ze nu bij brengt daar hebben ze later ook wat aan.
Maar je kunt het ook te gek maken.
Familie van me heeft 3 kinderen ,en het meisje moet bijna alles doen in huis,de 2 jongere jongens doen bijna niks.
Zij is 16 en moet als ze s,middags thuis komt van school 4x in de week koken,en 3 maal in de week boodschappen doen.
Ook de wasmachine nog draaiende houden,en diverse andere kleine klusjes.
De ouders werken allebei ,en beginnen s,morgens om half 6,en zijn dan om 2 uur thuis,en dan moeten ze steeds eerst een paar uur bijkomen.
Ik vind dit teveel voor een meisje van 16 want die heeft ook nog eens haar huiswerk,en haar sociale leven.
Maar als je er met de ouders over praat dan zijn ze doof voor onze woorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben 15,
wat ik bij mij thuis moet doen is:
eigenbed opmaken, tafeldekke/afruimen, kamer onderhouden, badkamer schoonmaken(voor kleine vergoeding) en fiets binnenzetten en geen rommel maken spreekt voor zich...
zoiets vind ik wel redelijk, voor de rest sta ik ook wel open om me ouders even met iets te helpen als ze me nodig hebben, helpen met de heg knippen ofzo.
zo hoort het toch!?:D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
perfect! goed geleerd, daar heb je je hele leven iets aan! Als je je nu ook nog gaat interesseren voor eten koken, eet jij je hele leven ZA-LIG! :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou wel willen, maar ik heb echt niet veel tijd meer over, speel ook nog piano, voetbal tennis en dan natuurlijk ook nog school... drukdrukdruk.
Pubers roepen altijd dat ze te veel moeten doen. Als ik ze hier hoor ben ik de enige moeder die 's morgens geen lunchpakketten klaarmaakt en ontbijtjes verzorgt. (heb 3 zoons)
Alles rondom het eten helpen ze mee mee, af en toe koken ze. En hun eigen kamers houden ze bij.
Ik ben nu een paar maanden thuis, zonder werk, dus doe ik alle klussen verder zelf.
Maar toen ik nog werkte, deden we af en toe samen een uurtje 'aanpakken'

Wel krijgen mijn zoons, alle zogenaamde mannen klussen, op hun bord, fietsen maken, lampen vervangen, schilderijtje ophangen enz. Ik ben alleenstaand en krijg spontaan 2 linker handen bij 'mannenklussen' :) Roep altijd dat ik niet voor niets 3 jongens op de wereld heb gezet, dit was enkel en alleen omdat ik zelf zo a- technisch ben :)
De grote dingen als de schuur opruimen en de tuin eens aanpakken, schilderen en behangen, doen we altijd samen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rebecca
14 jaar geleden
ik moest vroeger ook altijd mijn eigen brood klaarmaken hoor, ze zijn niet de enigen ;)
Alles wat ze kunnen, en bij het zwaardere of iets lastigere klusjes kunnen ze wel assisteren.
Ik vind het wel belangrijk om kinderen die taken/verantwoordelijk te geven, ze leren er veel van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewone huishoudelijke klusjes zoals de afwas, kamer opruimen, sneeuwschuiven. De kinderen mogen nooit het huishouden draaiende houden. Dat blijft de verantwoording van de ouder(s).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere puber zal vinden dat hij/zij te veel moet doen in huis. Of ze genoeg doen, of dat je de taken best anders kan verdelen, hangt van veel zaken af.
Werkt iedereen buitenshuis of is er een huisvrouw/man? Hebben de kinderen een veeleisende opleiding of kunnen ze het op de sloffen af? Hebben de kinderen hobby's die veel tijd vergen? (denk aan muziekles, iedere dag oefenen)
Zijn er dieren in huis die zorg nodig hebben? Hond uitlaten bijvoorbeeld.
Ik vind dat een kind van 15 wel degelijk meer zou kunnen doen in huis, zoals af en toe een boodschap, de hond uitlaten, en de gezamelijke ruimtes schoonmaken.
Bij de 11-jarige hangt het af van de mate van zelfstandigheid van het kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze kinderen kookten op een dag van de week... Vader en moeder werkte en dat was een van de taken van onze kinderen... Werkt heel goed... En ze leren er veel van...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bed verschonen
bed dichtleggen
stofzuigen
afwassen
dweilen
opruimen
was ophangen

mijn dochter van 9 leg dr eigen bed dicht,
stoft af ,
stofzuigt haar eigen kamer
en wast of droogt mee af
(en met plezier)

mijn dochter van 3 legt ook dr eigen bed dicht en
wil nu ook meehelpen afdrogen
(krijgt dr eiegen plastic serviesje voor af te drogen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou ze gewoon laten:"
afwassen kamer opruimen dafel dekken en afruimen en thats it
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het wel eens met de meeste moeders en vaders, kinderen mogen best wel meehelpen aan het huishouden.

Vergeet echter niet dat ze ook 'kind' moeten zijn en zorg er dus wel voor dat ze tijd over houden om lekker van hun jeugd te genieten. Dat vind ik ook belangrijk.

Ik moest vroeger altijd samen met mijn zus de tafel dekken en afruimen, en afwassen, en eigen kamer opruimen.
Dat kostte mij erg veel moeite, mijn zus deed het alsof was het de normaalste zaak van de wereld. Het ene kind kan er goed mee omgaan, de andere niet.

Maar nu ik al jaren op mezelf ben aangewezen, valt het me niets tegen van mezelf, zelfs al hoefde ik vroeger niet meer te doen, ik heb nu altijd alles lekker schoon in huis, ruim alles op, het is netter dan toen ik nog thuis woonde. Maar ik heb me heerlijk kind gevoeld en dat had ik niet willen missen!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toen ik 15 was woonde ik alleen met mijn vader en werkte ik 4 dagen in de week
samen met mijn vader deed ik alle huishoudelijke klusjes en daar heb ik nu nog heel fijne herinneringen aan

dus ik denk dat het voor een kind ook kan helpen als je samen met ze de klusjes doet zoals bvb samen in de tuin werken of de bedden verschonen
of de een stofzuigt en de ander neemt het stof af
het kan ook een band van saamhorigheid scheppen is mijn ervaring en maak het leuk door een muziekje op te zetten en wat te kletsen ondertussen zodat het niet als echt werken wordt ervaren.

en wordt er toch nog gemopperd dat ze teveel moeten doen

tegen mijn eigen kinderen zij ik dan ; HET IS HIER GEEN HOTEL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan de vele waardevolle antwoorden , toch een toevoeging.
Ten eerste vind ik dat een kind van 11 qua taken en verantwoording dragen, beduidend verschilt tov. een kind van 15.
Bij een kind van 11 kun je nog aangeven wat met mag/kan doen, dat is in eerdere antwoorden goed belicht.
bij een kind van 15 kun je haast beter formuleren wat
het NOG NIET kan/mag.
Uitgaand van een leeftijdconforme ontwikkeling, dus de kinderen niet beperkt zijn door stoornissen, mag een kind van 15 NIET met gevaarlijke stoffen werken (Chloorbleek, caustic soda, reinigingsconcentraten, sterke zuren, wasbenzine, thinner (bevat tolueen) enz.)
en niet met electrische apparatuur die gevaarlijk kan zijn.
Een stofzuiger is relatief veilig, een strijkijzer vergt al toezicht, zeker in het begin, frituurpannen etc alleen onder begeleiding (mn. waterhoudende diepvriesproducten kunnen erg spatten, temperatuur van het vet etc. zijn forse risicofactoren ) en open vuur
kookstel , oven etc. maar ook mixers, blenders ed. geven voor volwassenen al wel eens problemen, laat staan voor kinderen.
Ook het werken met/op ladders, alles waar spanning op kan staan (lamp verwisselen) zijn dingen die eerst goed aangeleerd moet worden, bij een 15 jarige
is BEGELEIDING nodig, wat meer inhoudt dan toezicht.
Klussen (meestal bij jongens van 15) is met het gebruik van electrisch gereedschap en situaties waar veel kracht aan te pas moet komen ook een plaats waar de ouders begeleiding moeten geven.(samen sleutelen met mama of papa)
Het gebruik van oplaadbare boormachines is wat minder gevaarlijk, maar heggescharen, maaimachines, slijptollen.
electrische cirkelzagen, kettingzagen ets beschouw ik als uit den boze voor kinderen beneden de 18.
Dit soort machines kunnen een enorme terugslag geven en zagen ledematen in tienden van seconden af.
Het klinkt bijna banaal maar je moest eens weten hoeveel kinderen daar al mee werken, soms stiekum, soms met goedvinden van erg naive ouders.
De ARBOwet geeft in deze veel aan, mensen realiseren zich niet dat die ook voor kinderen geldt, die thuis klusjes doen.
Deze incomplete opsomming sluit ik met het gegeven dat kinderen van 15 jaar onverwacht nog zeer speels zijn en ontstellend domme dingen kunnen doen.
Ze moeten echter wel leren met risico's om te gaan.
Als ouders moeten we dus niet door moeheid of andere redenen snijden in de begeleiding van jonge onervaren mensen bij alles wat potentieel gevaar op kan leveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij ons geldt ook dat je je eigen kamer minimaal 1 keer per week op moet ruimen. Ik heb dat een paar jaar geleden gekoppeld aan zakgeld (je krijgt je zakgeld pas als je kamer klaar is) en dat werkte echt Perfect, tot ze een baantje kregen en het geld niet meer zo nodig hadden.

Bij kamer opruimen hoort ook: alle vuile vaat in de vaatwasser, vuile was in de wasmand, prullenbak leeg, en stofzuigen/bed verschonen regelmatig.

Verder doen ze samen de vaatwasser leegruimen, eerder begin ik niet aan het eten klaarmaken.

Als ik een zware dag gehad heb op mijn werk (woensdag ben ik altijd laat en moe thuis), dan eten we brood of mogen de jongens koken. Als ik dat niet verplicht stel, wil de oudste graag helpen, en kookt dan.

En af en toe heb ik de kolder in mijn kop, en doen we met z'n allen een "grote beurt".

Verder weten ze, dat ze na het douchen het raam open moeten zetten en de tegels afdrogen, en na wc bezoek de borstel er doorheen. Schoonmaken doe ik dan zaterdags wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind dat je kinderen er nog goed van af komen. Zo veel hoeven ze niet eens te doen.
Ga met ze om de rafel en schrijf van tevoren een aantal klussen op.
Bepaal van te voren hoeveel klussen ze moeten doen.
Laat ze kiezen en maak een schema.
Maak ze vooral duidelijk dat een gezin samen werkt en dat ook zij een steentje moeten bijdragen.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze kunnen ook boodschappen voor je doen en eens een was draaien en in de droger doen of ophangen en af en toe strijken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle voorkomende werkzaamheden, zolang ze niet overdreven onveilig kunnen zijn (dit hangt vnl. af van de ontwikkeling van 't kind) - maar wel met prioriteit voor werkzaamheden waar ze zelf (mede)veroorzaker voor 't benodigde werk zijn.
't Gaat verder wellicht meer om de tijd die ze er in steken, dan om wát ze precies doen. Want als je ze alle mogelijke klussen laat doen die er maar te bedenken zijn, dan hebben ze aan 24 uur in een dag niet genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik zo oud was, was het simpel. Als jij iets doet, doe ik iets voor je terug zei mijn moeder altijd. Deed ik niets gebeurde er niets leuks. Dus laat ze helpen met dingen die zei leuk vinden en doe dit niet te vaak. Relativeer het. Je kunt ze laten stofzuigen of dweilen. Ik vond ramen zemen altijd heel erg leuk. Probeer te ontdekken welke huishoudelijke taak het beste bij hen past. En laat ze het gevoel krijgen alsof ze echt verantwoording voor hun taak moeten hebben. Zo kun je dat het beste doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn mening zijn deze kinderen nog niet in staat alle veantwoordelijkijkheden betreft de de huishouding te doen.
Wel bestaat enige mogelijkheiden de kinderen de tuin te laten onderhouden.
Dit is erg leerzaam, en waarschijnlijk heeft u geen zin dit zelf te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moest op die leeftijd niets, behalve af en toe mijn kamer opruimen of op de fiets nog wat boodschappen doen die op zaterdag vergeten waren.

Nu vind ik het jammer dat ik toen niet heb leren koken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je je kinderen ook laat doen, laat ze iets doen wat ze enigszins leuk vinden,maar laat ze ook dingen doen, die misschien helemaal niet leuk vinden, Maar leg wel het nut daarvan uit. We moeten allemaal wel eens dingen doen in het leven die we niet leuk vinden, het is goed als je daarin een beetje traint.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het maakt op zich niet uit wat je ze laat doen.
Ik geef je alleen de tip, verdeel de taken gelijk over de kinderen,ongeacht of het jongens of meisjes zijn, (voor ouderwetse ouders) en niet dat de een 10 klusjes heefd, en de ander maar 2, want dan krijg je oneerlijkheidstrauma's, ik weet er alles van.

Toegevoegd na 9 minuten:
Als je ze maar geen gevaarlijke dingen laat doen, waar ze nog niet oud genoeg voor zijn.