Hoe breng ik mijn zoons orde bij ?

Ik heb 3 zonen (6-8-11 jr) en de ene is al wat wanordelijker dan de andere.
Zo slordig dat de schoolresultaten er gaan onder lijden. (ze kunnen soms hun eigen geschrift niet meer lezen).
Nu ben ik ook geen toonbeeld wat orde betreft en in mijn famillie zitten véél zwaardere gevallen. Blijkbaar is dat aangeboren.
Iemand een idee van een afdoende methode ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Voor kinderen is orde niet belangrijk, ze weten in de puinhopen hun speelgoed goed te vinden. Je moet beginnen zelf ordelijker te worden, dan ziet het kind wat je bedoeld. Vervolgens ga je met ieder kind apart, zijn kamer ordenen, alles op een eigen plekje, als er eenmaal orde is, dan zal het kind zijn kamer ook sneller ordelijk gaan houden. Als het een keer vergeet op te ruimen, help hem dan even, doe het samen. Rommel maakt rommel.
Het netjes schrijven moet je ook trainen, schrijf regelmatig briefjes naar elkaar, of met elkaar. Laat je zoon bijvoorbeeld het boodschappenbriefje schrijven en een dagboek bijhouden, laat hem opschrijven wat hij die dag gedaan heeft, dan wordt dat ook gelijk een leuk document voor later.
Wil of doet hij deze dingen is een keer niet, dan moet je hem niet straffen, maar motiveren het wel te doen, dat doe je door complimentjes te geven als hij het wel gedaan heeft. Vertel hem dat je trots op hem bent, of dat hij al zo groot is. Hou het leuk voor jezelf en voor je kind.
Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
leuk advies, crea! +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt LTK. Ik hoop dat sibleyras er iets mee kan.

Andere antwoorden (4)

Een voorbeeld geven is al zeker geen slechte zaak :-)

Ik denk dat je gewoon, zonder je boos te maken op je strepen moet staan.
Beloof ze iets leuk te doen nadat ze hebben opgeruimd, maken ze er een potje zorg dan dat ze het in orde brengen alvorens ze kunnen spelen, Tv kijken of iets anders.
Ze zijn met drie, laat ze samen werken. Vele handen maken het werk licht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zelf het goede voorbeeld geven
het niet jouw probleem, maar hun eigen probleem maken. Dus als zij het zo opschrijven dat ze het zelf niet kunnen lezen, zelf de oplossing laten zoeken.
En niet te snel zeggen dat het aangeboren is, want dat is een heel makkelijke manier om te zeggen dat het je schuld niet is " omdat je nu eenmaal zo bent", je gaat het dan zelf geloven en ook dat je niet kunt veranderen.
Dus misschien eens afspraken maken met het hele gezin. Welke ideeën hebben je zonen om minder wanordelijk te worden
10 jaar geleden
De meeste kinderen zien het nut van opruimen niet in zelf was ik ook een rommelig kind en nu is het het tegenovergestelde
Begin met kleine dingetjes ,je lege bord naar de keuken ,samen spulletjes uitzoeken
Zet bijvoorbeeld ook op marktplaats waar ze niets meer mee doen zo leren ze dat je netjes moet zijn op je spullen en dat je er nog een zakcentje mee kan verdienen als je ze niet meer nodig hebt
Ook een takenbord met klusjes kan uitkomst bieden ,en belonen belonen belonen
Een opgeruimd huis creeert een opgeruimde geest
Hoe heerlijk is het om nadat iedereen jijzelf incluis zijn klusjes heeft gedaan gezellig samen een spelletje te doen of een leuke film te kijken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan je zoons orde bijbrengen door hier eerst zelf meer aandacht aan te geven. Bedenk goed dat jij als volwassene hebt ontdekt dat je zoons dit nodig hebben. Jij moet hierin de leiding nemen. Verwacht niet dat je kinderen dit nu al zelf kunnen beseffen. Ze zullen opruimen e.d. omdat jij ervoor zorgt dat dat voor hen een leuk gevolg heeft. Maak de opdrachtjes zo concreet mogelijk. Bijv.: "Als alle lego weer in de bak zit, dan mag je met je ook buiten gaan voetballen." Dit soort opdrachtjes moet je telkens weer herhalen. Als je dit consequent volhoudt, gaan ze op een gegeven moment uit zichzelf al opruimen.