Hoe kan je kinderen digitaal klokkijken aanleren?

Ik ben bezig met een klein onderzoek naar hoe je kinderen het beste digitaal klokkijken kan aanleren. Ik zoek hiervoor een didactische werkvorm, maar ik kan helemaal niets vinden. In mijn LIO-klas merk ik dat de kinderen digitaal klokkijken heel lastig vinden. Helemaal wat er na 12.00 uur komt. Wat is de beste didactiek/manier van uitleggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Allereerst moet je duidelijk maken wat de getallen betekenen. Voor de dubbele punt de uren, na de dubbele punt de minuten. De uren laten zien welk uur het al geweest is. Daar pak je de analoge klok erbij en je laat zien dat het hele uur tussen 3 en 4 uur over 3 is, wat je opschrijft als 03:.. Dus ook als je bij "gewone tijd" spreekt over half 4 of kwart voor 4, dan is het nog geen 4 uur geweest, dus staat de digitale klok nog op 03.
Vervolgens moet een kind goed weten hoe het met de minuten zit. Dat een uur 60 minuten duurt, maar dat die 60 nooit op de klok staat, want na 59 minuten over 3 begint 0 minuten over 4. Een half uur is ..:30, en als dat goed zit, de hele en de halve uren, ga je verder met de kwartieren. Desnoods laat je ze op de analoge klok tellen hoeveel minuten kwart over en kwart voor is. Als de kwartieren goed gaan, lukt het meestal met de rest van de minuten ook al snel.

Dan kom je onvermijdelijk toch bij de uren na 12 uur. Na 12 uur 's middags beginnen we geen nieuwe dag, en de digitale klok gaat ook gewoon verder. Op de analoge klok ga je dan naar 1 uur, op de digitale klok tel je verder. Dus 1 uur 's middags is 1 uur na 12 uur, 12+1= 13.
Daar moet je mee bezig, met het begrip dat je de uren van de middag en de avond bij 12 uur optelt. (En andersom, dat je 12 moet aftrekken van de digitale tijd om de analoge tijd en de spreektaaltijd te krijgen)
Dit oefen je eerst weer met hele uren. Sommige kinderen hebben hier echt veel oefening bij nodig, en heel veel begeleiding. Eerst heel veel mondeling begeleiden, sturen, en ze langzamerhand zelf laten verwoorden wat ze doen,
In Maatwerk is een heel katern over digitale tijd, waarin veel oefeningen staan waarbij eerst analoge tijd en digitale tijd verbonden worden, en dan in kleine stapjes verder.
Pas als het klokkijken goed gaat, kun je verder met rekenen (hoe lang moet je nog wachten, hoe lang doet de trein er over enz.

Hier gaan enkele weken, en bij sommige kinderen maanden overheen. Voor sommige kinderen is het heel logisch, anderen hebben echt veel tijd nodig. Geduld hebben, kleine stapjes, en vertrouwen houden (en geven) dat ze het allemaal wel gaan leren, dan komt t wel goed.