Moet een student kinderalimentatie betalen?

vader (23 jaar oud) van anderhalf jaar oude kind zegt geen kinderalimentatie te hoeven betalen omdat hij fulltime studeert. Het kind is in juli 2012 geboren. Hij is in september 2012, dus na de geboorte van het kind, gestart als eerstejaars student aan de universitaire bachelor opleiding biologie. Hij was zwemleraar of badmeester, en kan makkelijk werk vinden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Alimentatie is gebaseerd op inkomen. Zolang hij geen werk heeft zal dat dus niet worden geeist. Dit wordt anders zodra hij werkzaam wordt. Dan kan er herberekening worden aangevraagd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Als hij na de scheiding gestopt is met werken kan dat anders liggen
tinus1969
10 jaar geleden
Volgens de nieuwste regels moet de vader hoe dan ook een bedrag betalen, ook al is het bedrag bijna symbolisch. Maar het echte probleem is:
1. Hij wil niet betalen.
2. Hij heeft nu vrijwel geen inkomen
3. Dat hij meer kan verdienen als hij ergens anders zou werken, telt niet. Wat hoogstens telt, is dat hij is gestopt met werken NA de geboorte van het kind. Maar dat is een lastig argument -want dan moet je ook bewijzen dat hij zelf ontslag heeft genomen.
Kortom, ALS je KA gaat eisen, dan kom je in een slepende procedure terecht. Dat gaat je veel energie kosten en waarschijnlijk weinig opleveren. Kijk even vooruit: de vader studeert nu. De kans dat hij daarna een beter betaalde baan vindt, is best groot. En dan is er ook nog kans, dat hij dan meer wil investeren in de relatie met zijn kind. Je hebt nog 16 jaar KA voor de boeg (en je kind nog eens 3).