Hoe weet je dat een baby allergisch is aan groenten/fruit pap?

Wij hebben een klein ventje nog niet zo lang geleden op de wereld gezet. Maar binnenkort is de tijd daar om hem groenten of fruitpap te geven. Maar stel dat mijn zoontje allergisch zou zijn aan die soort voeding, welke symptomen merk je dan? Of wat kan je in de plaats geven buiten melk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
20.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is nog niet zo lang geleden ;-) of met andere woorden hoe jjong is je zoontje? Waarom denk je dat hij allergisch zou kunnen zijn,komt dit voor in de familie?

Het beste antwoord

Het officiële advies is tegenwoordig:

‘Als je baby 4 maanden oud is, mag je hem zijn eerste fruithapje geven. Tot voor kort was het advies om dit pas bij 6 maanden te doen, zeker als je kind aanleg heeft voor allergieën. Maar onderzoek heeft uitgewezen dat het uitstellen van het eerste hapje naar 6 maanden geen invloed heeft op het ontwikkelen van een allergie.
>>>>En verder moet je helemaal niet uitgaan van "een allergie". Waarom zou je? Je gaat er van uit dat je een gezonde baby hebt.

De enige fruitsoort waar je mee moet oppassen is kiwi; geef dat dus pas na 6 maanden. Verder is het handig om de eerste hapjes in de ochtend te geven, zodat als er toch een reactie blijkt te zijn, je kind daar niet de hele nacht last van heeft.’

Het hangt er van af wat de baby verder krijgt.
Krijgt ie borstvoeding, dan is bijvoeding helemaal niet nodig. Zelfs tot een jaar niet.
Maar ja, ouders vinden het zo leuk om het kind een lepeltje te geven, dus vooruit maar.
Krijgt ie flessenvoeding, dan kun je voorzichtig beginnen met een paar lepeltjes fruit.
Als dat goed gaat dan kun je dat uitbreiden, met meer soorten en iets meer hoeveelheid.
Je merkt vanzelf of je kind er last van heeft, dan verandert zijn/haar gedrag.
En dan stop je met fruit. Of je probeert zo'n potje uit de supermarkt voor de juiste leeftijd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (3)

Je weet dat een baby allergisch is als hij/zij naar reageert op een bepaald voedingsmiddel. Het is dus een kwestie van uitproberen, in de meeste gevallen kan een kindje de voedingsmiddelen die hij/zij op die leeftijd mag hebben, prima verdragen. Als er al een allergie zou zijn, merk je dit aan het gedrag en de huid van je baby.
Er is bestaat geen voedingsmiddel waar niemand allergisch voor is, maar de meeste mensen hebben geen allergie. Je kunt je kindje moeilijk de rest van zijn leven slechts melk geven. Het is dus een kwestie van, aan de hand van een voedingsschema voor baby's, te proberen wat hij/zij verdragen kan. Ik lees geen reden tot paniek, maar wel bezorgdheid die ik heel goed begrijp. Maar welke ook hoogstwaarschijnlijk niet nodig is. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om goed te kunnen zien of je baby allergisch is voor bepaald voedsel kan je het beste eerst telkens één soort aanbieden. Begin bijvoorbeeld eerst met alleen peer of alleen wortel o.i.d. Dan kan je zien of je kind daar goed op reageert. Als een kind een voedselallergie heeft kan je dat merken aan de ontlasting (diaree, obstipatie, krampjes etc.), de huid (bultjes, jeuk etc.), de luchtwegen of meer algemeen huilen en onrustig gedrag. Houdt er rekening mee dat dit natuurlijk ook kan komen door de nawerking van een inenting, doorkomende tandjes of een ziekte. Lijkt het alsof je baby niet goed reageert op bepaald voedsel geef het dan even niet. Als de symptomen verdwijnen kan je het later nog eens proberen.

Voor meer informatie zie:

http://www.voedselallergie.nl/leven-met-voedselallergie/baby-s-en-kinderen.html

http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/allergie/voedsel-1.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn zoontje kreeg na de eerste keer fruit, zwarte poep. Dat is uiteraard geen goed teken en het ziekenhuis adviseerde: Stoppen met fruit. Met 11 maanden opnieuw geprobeerd met banaan. Dit is erg fout gegaan. Hij kreeg vreselijk buikpijn, overgeven en raakte steeds buiten bewustzijn. Erg naar om mee te maken. Als ouders zijn we er vreselijk van geschrokken dus logische vraag van je. (Ons kind is verder ook gezond)
Ambulance gebeld, twee dagen opgenomen. Daarna weer naar huis.
Wat mij betreft, dat fruit komt vanzelf wel. Misschien pas na zijn eerste verjaardag..
consultatie bureau reageert daar panisch op. Hij MOET fruit. maar dat maakt mij niet uit. Zij gaan uit van een gemiddeld kind. Dat is mijn zoontje niet. Hij heeft een allergie.

Ik heb als advies van een arts meegekregen:
Beginnen met 1x per twee dagen een theelepel 1 soort fruit. Als dit goed gaat opbouwen binnen 2 weken naar een half stuk fruit.
Hierna beginnen met volgende soort fruit.

Dit vind ik het beste advies wat ik zelf heb gekregen en wilde het graag met je delen.