wat wordt er gedaan na een melding van kindermishandeling?

Wij ( mijn broertje en zusjes en ik) worden thuis mishandeld. Ik heb laatst een gesprek met m'n vader op school gehad maar mijn vader heeft twee gezichten. Mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder wil helpen maar ons gezin ook niet uit elkaar helpen. Weet iemand wat de gevolgen zijn na een melding. Dan weet ik of ik wil in stemmen met een melding. Het moet veranderen maar het gezin mag niet uit elkaar.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (4)

Wat moedig van je, dat je de vraag stelt. En ook dat je het wilt stoppen.
Het allerbelangrijkste is dat jullie niet meer mishandeld worden.

Je kunt via de kindertelefoon uitgebreid met iemand praten.
Chat of bel 0800 0432 (gratis en anoniem). Elke dag van 14.00 - 20.00 uur.

Daarnaast is het belangrijk om een volwassene in vertrouwen te nemen. Ken je iemand die je vertrouwd? Een familielid, buurvrouw, schooljuffrouw?
Praat ermee. Vertel het.
Het wil niet altijd zeggen dat jullie gezin uit elkaar gaat. Dat hangt af van de " dader" . Kan en wil hij leren om anders met frustratie om te gaan ? Heeft hij het altijd al gedaan ? Kan hij hulp accepteren ?

Je kunt straks onder reacties ook nog informatie kwijt.
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
Weet je moeder het?
Oh, wat erg dat de school er zomaar intrapt.. Kwalijk.
Praat er toch zoveel mogelijk over. Denk even na of er andere mensen zijn die je wel kunt vertrouwen.
En kijk even naar de site die Poet aangeraden heeft.
Van jeugdzorg word je ook niet vrolijk van.. dan word je in een pleeggezin geplaatst als je ouders niet goed voor jullie kan zorgen.. dat bepaald jeugdzorg dan... maar als je elke dag geslagen word is het voor je toekomst misschien beter. Bel de kinder telefoon dat is het beste.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als er in de omgeving iets te regelen is, zoals verblijf bij familie of vrienden, heeft dat ook voor Jeugdzorg over het algemeen de voorkeur. Het is dus niet zo dat je per definitie bij een volslagen vreemde komt wonen als je niet meer thuis kunt wonen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat is niet per definitie zo. je kunt als gezin ook een gezinsvoogd aangesteld krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En Jeugdzorg kan ook zorgen voor begeleiding in het gezin zelf
Wat verschrikkelijk voor jullie. Naast het feitelijke antwoord: is er naast je moeder een volwassene in je omgeving waar je terecht kunt voor advies, of waar je gewoon je verhaal kwijt kunt? Zoek zo iemand op, je zult het nodig hebben.

Als er een melding wordt gedaan bij het AMK (advies- en meldpunt kindermishandeling) zal een onderzoek ingesteld worden (bron 1). Ze zullen praten met je ouders, met jullie als kinderen en soms ook met andere mensen die met jullie gezin te maken hebben: leerkrachten op school, de huisarts, etc.

Vervolgens hangt het helemaal af van de situatie en de mate waarin jouw vader bereid is om hulp te accepteren. Het AMK probeert eerst hulpverlening te organiseren voor jullie als gezin: je vader kan opvoedingsondersteuning krijgen, jullie kunnen steun krijgen van een hulpverlener, en als je vader andere problemen heeft zoals drank- of middelenmisbruik of hij om andere redenen zichzelf niet goed kan beheersen, kan hij ook daar hulp bij krijgen. Alles is erop gericht om de situatie voor jullie als kinderen te verbeteren.

Als de situatie heel ernstig is en jullie in gevaar zijn, of als je vader geen hulp WIL, kan de zaak worden overgedragen aan de Raad voor de Kinderbescherming. Die kan eventueel via de rechter hulp opleggen. Als je ouders nu gezamenlijk de voogdij hebben, kan het ook zijn dat je moeder tijdelijk alleen de voogdij krijgt. Kan dat om de één of andere reden niet, dan kunnen jullie als kinderen tijdelijk onder toezicht worden gesteld: er wordt dan (verplicht) een gezinsvoogd aangewezen die in de gaten houdt of het wel goed gaat met jullie als kinderen. Als het mogelijk is, blijven jullie daarbij thuis wonen (bron 2). Als dat niet mogelijk is of te gevaarlijk, dan wordt er gekeken of jullie (tijdelijk) ergens anders terecht kunnen. Dat kan iemand uit jullie eigen omgeving zijn, maar dat kan ook een pleeggezin zijn. Een ondertoezichtstelling (OTS) wordt opgeheven als de situatie binnen het gezin is verbeterd of als een kind 18 wordt (bron 3).

Je kunt het AMK bellen voor informatie. Je kunt daar kindermishandeling melden, maar iedereen mag ook bellen voor advies. Bijvoorbeeld als je je afvraagt of er in jullie situatie sprake is van mishandeling, hoe ernstig dat is, en wat er zou gebeuren bij een eventuele melding. Je mag anoniem bellen voor advies, en je kunt ook zélf een melding doen als jij vindt dat er hulp moet komen. Ook dat kan eventueel anoniem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ @Lies, als ik de vorige vragen van Kims lees, wordt het tijd dat er gehandeld gaat worden. Maakt niet uit door wie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan uit de vorige vragen niet goed opmaken wat er nu precies speelt. Wel dát er iets aan de hand is. Maar ook zonder te weten wat er aan de hand is: alleen al het feit dát iemand een dergelijke vraag stelt, is meer dan voldoende reden om aan te nemen dat er absoluut hulp nodig is. Kims, heb je ook mijn reactie onder de vraag gezien, die opmerking over je herkenbaarheid? Zeker als die foto van jou is, raad ik je aan een andere - meer neutrale - afbeelding in te stellen. Via google image search kan iemand gemakkelijk achterhalen of diezelfde foto elders op internet staat - bijvoorbeeld een profielsite. Wees gerust: dat levert op dit moment niets op, maar mocht jij óf iemand anders (denk daaraan!) deze foto op een Facebook-pagina plaatsen, dan ben je zo te vinden. En mocht iemand jou toevallig herkennen, dan is het helemaal makkelijk te achterhalen. Wees zuinig op dat beetje privacy dat je hebt op internet, zeker als het over dit soort gevoelige en misschien zelfs wel gevaarlijke (ik weet niet of er (ook) sprake is van lichamelijke mishandeling) situaties gaat. Durf je, ook gezien die herkenbaarheid, iets meer te vertellen over jullie gezinssituatie? Niet zozeer waar die mishandeling precies uit bestaat (tenzij je dat graag wilt vertellen natuurlijk, maar voel je vrij om herkenbare details als aantal zusjes en hun leeftijden te veranderen: het gaat om de situatie, niet om de details), maar meer hoe nu de voogdij is geregeld, of jullie bij je vader of moeder wonen of afwisselend bij allebei, wat er eventueel al aan hulp is geprobeerd in het verleden en wat jouw eigen ingangen zijn in je netwerk. Je noemde bij een ander antwoord al een vertrouwenspersoon op school, ken je verder mensen bij wie je je veilig voelt en die je hierover in vertrouwen zou kunnen nemen? Heb je een goede verstandhouding met je huisarts, ben je lid van een kerk, woont er familie in de buurt die je vertrouwt of waar je in elk geval af en toe heen kunt gaan (zelfs zonder dat zij precies weten waarom je even niet thuis wilt zijn) of is er misschien - eventueel om hele andere redenen - al een hulpverlener betrokken (geweest) bij jullie en jullie gezin? Je mag me ook een persoonlijk bericht sturen als je wilt. Ik weet niet of ik echt iets voor je kan doen, maar ik kan in elk geval je verhaal aanhoren en mee proberen te denken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed zo Lies12 !
Waar het nu precies heen zal gaan weet niemand echt zeker. Voorheen kwam het namelijk bij Bureau jeugdzorg terecht die samenwerkt onder een dak met Algemeen Meldpunt Kindermishandeling. Als die het terecht achtten ging dat naar hogerhand. Nu gaat dat alles naar de gemeente, en per gemeente verschilt het. (Zie hier meer over hoe het nu gaat:
http://www.bjznh.nl/ouders/melden-kindermishandeling

en hier over hoe het zal zijn vanaf januari 2015:
http://www.bjznh.nl/ouders/wat-verandert-er-vanaf-1-januari-2015

Meld jezelf bij je huisarts of bij je leraar of lerares. Je huisarts heeft beroepsgeheim. Hij/zij kan jou helpen. Je kunt iemand meenemen desnoods als steuntje in de rug...

sterkte en succes met alles

Toegevoegd na 2 minuten:
Er rest me nog te melden dat gemeentes, meer dan jeugdzorg, ervoor pleiten kinderen thuis te laten wonen en gezin te ondersteunen in de situatie zelf. Het ligt eraan hoe netjes je ouders reageren en hoe alles verloopt,. of dat ook gehandhaafd blijft. Nette lui die correct reageren, en zich aan de regels houden, hebben meer kans hun kinderen te houden dan iemand die aan de drugs is of drank en een grote waffel opzet en agressief reageert naar instanties. Dit heeft allemaal invloed. Ik kan je wel meer vertellen uit recente ervaringen, maar het lijntje hier is kort. Je mag me vragen stellen via pb, als je dat veilig genoeg vindt.