Hoe kan je een kind het gemakkelijkst naar zijn kamer sturen als hij blijft zitten waar hij zit?

Mijn zoon kan soms nogal onbeleefd reageren of een woedeaanval krijgen (te maken met zijn ass). Hiervoor stuur ik hem altijd naar zijn kamer. Gisteren hadden we bezoek en wegens zijn gedrag stuurde ik hem naar zijn kamer, hij weigerde (en de papa twijfelde even) en daardoor bleef hij zeker zitten. Ik heb hem dan maar opgepakt en hem in zijn kamer gezet. Nu gaat dit nog op het randje (hij is al 8, bijna 9), maar ik zal niet sterk genoeg blijven om dit te doen. Wat doe je best in zo'n geval? Zijn zin krijgen is wel totaal uitgesloten (ik verwacht dat hij luistert als ik wat zeg).
's avond was het ook een probleem, ik stuurde hem na het eten naar bed (ook weer omwille van zijn gedrag) en hij zei dat ik 's morgens gezegd had om 7 u (dat was zo en dit vroege uur was ook door zijn gedrag). Maar ik zei dat ik van gedacht mocht veranderen als dit nodig was, ik heb hem aan zijn hand kunnen meenemen, met als gevolg dat hij er eens goed in kneep.
Ik zal het er nog eens met zijn psychologe over hebben, maar elke raad is welkom.

Toegevoegd na 41 minuten:
Het is niet de bedoeling dat dit is als straf, het is om tot rust te komen.
De eigenlijke straf voor hem is dat hij niet op computer mag, of dat hij vroeger naar bed moet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.2K
Ritsuka
9 jaar geleden
maar zijn eigen kamer hoort toch een fijne en veilige plek te zijn? niet de plek voor straf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
We hebben geen andere plaats, waar hij zeker blijft. Het is de bedoeling dat hij daar blijft om af te koelen of na te denken. Daar komt hij tot rust.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op zijn kamer is hij ook volledig alleen en is er ook minder kans dat hij dan op een negatieve manier de aandacht vraagt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@leesbeest, Meestal weet men precies, met de beste bedoelingen, hoe men andermans kind moet opvoeden. Met een eigen kind is dat moeilijker. Lijkt mij toch het beste om te blijven overleggen met de behandelende psycholoog. Mocht u geen resultaten zien, is het misschien verstandig om een andere psycholoog te vragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JoanDArc, bedankt voor uw reactie. Gelukkig heb ik deze avond een gesprek met de psychologe. Tot nu toe ben ik wel tevreden waar ik ga met hem. Ik krijg daar wel goede raad. Maar een kind met autisme is en blijft moeilijk. Vandaar dat ik mijn vraag hier eens gesteld heb om te zien welke antwoorden en reacties ik krijg.
Erna55
9 jaar geleden
Je bespreekt het al met de psycholoog.
Door hier ook de vraag te stellen, begrijp ik dat je twijfels hebt over de aanpak. Bespreek dit met de psycholoog.
Het is bij therapie niet handig om halverwege een " second opinion" te vragen aan onbekenden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Geestelijke Gezondheidszorg adviseert:
Het is mogelijk om een andere psychiater, psycholoog of psychotherapeut te raadplegen. Dat kan in samenspraak gebeuren met de behandelaar, maar is niet noodzakelijk.
Zo’n second opinion geeft meer duidelijkheid en zekerheid. Een second opinion aanvragen na beëindiging van een therapie is weinig zinvol.

Antwoorden (3)

Precies, naar de de kamer sturen is volgens mij sowieso niet slim. Behalve dat t een veilig plek moet zijn kan het kind daar ook heerlijk spelen etc. Dus een echte "straf" is het ook niet. Beter een time-out plek maken in de gang bijvoorbeeld. Waar het kind niet kan spelen of afgeleid worden van de reden waarom hij in time-out zit. Leg wel elke x duidelijk en rustig uit waarom het kind in time-out moet. Als t kind zelf van time-out plek afkomt, moet je zonder iets te zeggen (je hebt immers al goed uitgelegd waarom) het kind terug zetten op de time-out plek. Dit kan lang duren tot het lukt. Steeds weer opnieuw doen. Op een gegeven moment begrijpt het kond het.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kond=kind
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is er verkeerd met spelen terwijl hij afgezonderd zit? Op deze manier kalmeert hij het beste.
Met onze oudste zoon hebben we vroeger nog een andere plaats dan zijn kamer gehad, maar op die plaats kalmeerde hij totaal niet, hij werd er steeds onrustiger. We hebben dan de raad gekregen om hem naar zijn kamer te sturen, daar ziet hij ons niet en daar zien we hem niet, zo wordt iedereen rustig. Hij heeft de tijd om zelf tot rust te komen en doordat wij hem niet zien, kunnen we ook tot rust komen ipv ons te enerveren dat hij weer niet blijft staan of dat hij staat te brullen.
Dus met de jongste doen we dit ook. En hij komt effectief tot rust in zijn kamer, daarna gaat het altijd beter, dus waarom van plaats veranderen dan?
Mijn vraag is hoe hem ernaartoe krijgen op een gemakkelijke manier?
Amadea
9 jaar geleden
In plaats van straf te geven voor slecht gedrag juist goed gedrag gaan belonen. Bijvoorbeeld als je merkt dat hij moeilijk gaat doen terwijl er bezoek is, dan vraag je hem anderhalf uur naar zijn kamer te gaan. En als het bezoek daarna weg is en jullie geen last hebben gehad van de zoon dan gaan jullie gezellig samen even wat doen. Iets wat híj leukt vindt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor goed gedrag wordt hij regelmatig geprezen. Als hij echt flink is krijgt hij zelfs extra computertijd.
Op sommige dagen loopt dikwijls het een na het ander fout en dan wordt het zeer moeilijk.
Gezellig samen iets doen is de laatste tijd ook heel moeilijk, hij is altijd verzot geweest op gezelschapsspelletjes, maar als ik dat tegenwoordig eens voorstel wil hij totaal niet, hij is de laatste tijd enorm gefixeerd op computerspelletjes, spelletjes op gsm en de rest vindt hij niet meer leuk.
We moeten er ook wel iets mee doen als hij ferm tegenspreekt of hij slaat op zijn broer of hij wordt boos.
We moeten toch ook niet constant met hem rekening houden zodat hij zeker geen reden heeft om boos te worden. En er zijn veel dingen waar hij boos door kan worden (gelukkig niet altijd): niet eerst opgeschept krijgen, de kans dat hij verliest in gezelschapsspel, iemand anders kiest het spelletje, hij heeft niet eerst mogen kiezen,hij moet eventjes wachten voor iets,...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Time-out plek lijkt inderdaad een goed idee en is meer een straf. Uw kind kan zich zeer eenzaam gaan voelen, en dat is ook niet de bedoeling.
Als het kind aanvoelt dat pappa en mamma niet op één lijn zitten in de gegeven situatie is natuurlijk het hek van de dam.
Meestal weet men precies, met de beste bedoelingen, hoe men andermans kind moet opvoeden. Met een eigen kind is dat moeilijker.
Hoewel er heel vaak waardevolle adviezen gegeven worden, lijkt mij toch het beste om te blijven overleggen met de huidige behandelende psycholoog. Mocht u geen resultaten zien, of geen vertrouwen meer hebben in de huidige psycholoog dan is het misschien verstandig een andere psycholoog voor uw kind te vragen.
Aangezien sinds twintig jaar iedereen zich psycholoog mag noemen is het aan te raden er op te letten dat u kiest voor een psycholoog NIP.
https://dkp.nl/achtergrond/psychologie/mag-iedereen-zich-psycholoog-noemen/

U zou contact op kunnen nemen met een gedragstherapeut die lid is van de Vereniging voor gedragstherapie en Cognitieve Therapie (VGCt) en voldoen aan de kwaliteitseisen die de VGCt stelt.
http://www.vgct.nl/website/faq/vragen-clinten

Toegevoegd na 1 minuut:
voldoen = voldoet

Toegevoegd na 5 uur:
Een autismespectrum stoornis kent vele vormen. Iedereen met een ASS is anders.Vaak reageren kinderen met een ASS sterk op hun omgeving en kunnen veel prikkels niet verdragen. (Het gedrag van uw zoon werd onaangenaam toen er bezoek kwam). Dit lokt weer reacties uit van de andere aanwezige personen. Zo ontstaat er een vicieuze cirkel. Om die cirkel te doorbreken is het belangrijk om uit te zoeken welke therapie het beste is.
Als u twijfels heeft of te weinig verbetering ziet, kunt u altijd in overleg met de huidige psycholoog een second opinion aanvragen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij hebben we wel een goede psycholoog, ze werkt in revalidatiecentrum. Daar volgt mijn zoon therapie bij haar.(groepstherapie samen met een ander kindje, met als bedoeling zijn sociale vaardigheden te bevorderen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een psycholoog kan heel goed zijn, waar het om gaat is of de gekozen vorm van de therapie de juiste is voor uw zoon.
Bij groepstherapie vormen vaak zes tot acht deelnemers een therapiegroep die wekelijks bij elkaar komt. Vraag aan uw psycholoog wat de vooruitzichten of verwachtingen zijn en waarop deze verwachting gebaseerd is. Goede raad is prettig, maar u wilt ook verbeteringen zien. Niemand die uw kind niet kent kan goede raad geven over hoe u wel of niet dient te reageren op zijn gedrag. Als ze uw kind wel goed kennen, trouwens ook niet.
Een autismespectrum stoornis kent vele vormen. Iedereen met een ASS is anders.Vaak reageren kinderen met een ASS sterk op hun omgeving en kunnen veel prikkels niet verdragen. (Het gedrag van uw zoon werd onaangenaam toen er bezoek kwam). Dit lokt weer reacties uit van de andere aanwezige personen. Zo ontstaat er een vicieuze cirkel. Om die cirkel te doorbreken is het belangrijk om uit te zoeken welke therapie het beste is. Als u twijfels heeft of te weinig verbetering ziet, kunt u altijd in overleg een second opinion aanvragen. Om een second opinion vragen is geen motie van wantrouwen ten opzichte van de huidige psycholoog, maar een mogelijkheid om samen meer informatie te verzamelen en een andere blik op de feiten te verkrijgen.
Mocht u samen met de huidige psycholoog (of samen met uw man) besluiten voor een second opinion vraag dan aan uw zorgverzekeraar wat u moet doen om het aan te vragen.
Ik wens u en uw man veel wijsheid.
Erna55
9 jaar geleden
De psycholoog kent het kind ook vanuit het revalidatiecentrum. Ik neem aan dat dit een gekwalificeerd psycholoog is.
Naar mijn idee is er geen reden om nu de therapie te gaan betwijfelen.
De vraagsteller heeft in de vraag niet geopperd dat de psycholoog niet goed zou zijn. In de vraag kwam wel al aan de orde dat er sprake was van een autistische aandoening. Dit is wel belangrijke info.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niemand beweert dat de vraagsteller dat geopperd heeft, integendeel.
Niemand beweert dat er aan de therapie getwijfeld wordt.
Een second opinion is er om meer info en zekerheid te krijgen, voor alle partijen. In de zorg is dat een recht.
Je hebt een goede reden om je kind naar zijn kamer te sturen. Dit is niet uit straf, maar om hem uit een te prikkelende omgeving te halen. Vanwege het autisme kan dit soms nodig zijn.
Hoe je hem op een gemakkelijke manier kunt sturen? Het is heel belangrijk dat jij en je man daar een lijn in trekken. De aarzeling die je man toont, kan je kind verwarring geven. Bij een kind met autistisch spectrum is het belangrijk dat je je aan afspraken houdt. Hij zal moeilijk kunnen begrijpen dat de regel van die ochtend anders is dan die 'savonds. Dat vraagt veel voor jou als ouder . Bij elk ander kind kun je gemakkelijk uitleggen dat je van gedachte veranderd bent, maar een autistisch kind heeft daar heel veel problemen mee.

Op dit moment krijg je al begeleiding die je helpt bij de opvoeding van dit kind. Deze begeleiding is op de hoogte van de aandoening en het gedrag van je kind. Wanneer je toch twijfels hebt over de psycholoog, zou ik dat ook met hem/haar bespreken. In een gesprek kun je ook uitleggen waarom je twijfelt of jullie nu de goede aanpak voor je kind hebben. Of de gedragsveranderingen ( verbetering/verslechtering) te wijten zijn aan je aanpak, of aan het feit dat je kind ouder wordt, en logisch minder volgzaam.