baby wil niet in eigen bed slapen. Wat moet ik doen?

Als ze naast me ligt valt ze als blok in slaap. Als ik haar terug in haar bedje doe wordt ze na een paar minuten wakker en zet het op een gillen. In bedje leggen en wachten tot ze slaapt is geen optie, ze zal niet slapen en alsmaar huilen. Zelfs in het diepste van de nacht wordt ze wakker als ze in haar bedje ligt, ze moet en zal bij mij liggen. Niet bij haar vader maar echt bij mij.
Nu moet ik er bij vertellen dat ik 5 dagen in de week werk en vader past op haar. Met hem is ze stukken rustiger. Met mij niet. Wat moet ik doen?
Ze is nu 11 maanden oud.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.5K
tinus1969
8 jaar geleden
Klinkt als tamelijk normaal gedrag voor een baby die niet graag alleen wil zijn, en nu in de eenkennigheidsfase zit. Gaat ooit vanzelf over.
Erna55
8 jaar geleden
Jij zult de baby moeten leren dat ze in haar eigen bed moet slapen.
Dan zal ze waarschijnlijk langer huilen. Wanneer je het huilen wilt vermijden dan kun je haar dat niet leren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het beste is gewoon in haar bedje leggen en (klinkt mischien raar) geen aandacht aan geven, zo leert ze hoe hard ze ook schreeuwd dat ze niet bij haar mama mag slapen, en als ze zolang blijft scschreeuwen, uiteindelijk word ze daar ook moe van en valt in slaap. En als ze het de volgende dag ook doet gewoon weer laten brullen, zo heeft mijn moeder het ook gedaan bij mij en ik bij mijn kinderen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ach, hoe snel gaat de tijd dat je problemen zo klein en onbetekend zijn ;-) *mijmer* .

Het beste antwoord

Hoe je dit wilt aanpakken, is heel erg afhankelijk van wat je wel en niet wilt, en wat jullie kindje hebben kan.

Mogelijke oplossingen zijn:
- haar in haar eigen bed leggen en er even bij blijven tot ze slaapt, dan weglopen en dit elke keer herhalen als ze (opnieuw) in slaap moet vallen. Eventueel kun je een stoel naast haar bedje zetten en deze in de loop van weken langzaam verplaatsen tot je uit het zicht zit.
- haar in haar bedje leggen en gelijk weg gaan. Als alles veilig is en je zeker weet dat de enige reden dat ze huilt is dat ze het er niet mee eens is, is het niet perse erg haar even te laten huilen. Als het goed is wordt de tijd van huilen steeds korter. Als ze overstuur is ga je natuurlijk wel even naar haar toe.
- een strak bedritueel aanwennen, bijvoorbeeld lekker badderen, tanden poetsen, boekje lezen en naar bed. Dit elke avond opnieuw en altijd hetzelfde, ongeacht wie haar in bed legt. Dan leert ze dat dit de manier van gaan slapen is.
- maak bed leuk: daar een speelgoed wat ze leuk vind en waarmee ze zichzelf kan vermaken. Op een gegeven moment valt ze mogelijk vanzelf in slaap.
- mogelijk wil ze je gewoon ruiken of het idee hebben dat je dichtbij bent. Je zou het zo kunnen doen: Leg als je zelf slaapt een knuffeltje oid van haar bij je in bed, zodat dit knuffeltje naar jou gaat ruiken. De volgende keer leg je dit knuffeltje bij haar. Als je er twee hebt kun je goed afwisselen (wel raakt ze dan erg gewend aan dat knuffeltje!)

Op het forum (bron) wordt ook gesproken over een boek met daarin tips. Als je er niet uitkomt is dat misschien een idee om te lezen.
Kom je er niet uit, dan heeft het cb ook nog wel tips denk ik

Probeer van het bed geen drama te maken, maar "iets wat erbij hoort". Niet altijd leuk, maar wel een goed uitgangspunt. En wijk niet af van je gekozen methode (tenzij het niet werkt), maar kinderen zijn veelal gebaat bij duidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Heb je al aan een cosleeper gedacht? Dat is een soort bedje naast je eigen bed. Scheelt een hoop nachtrust om naar een kamertje heen en weer te lopen!

Toegevoegd na 2 minuten:
Alleen laten huilen is slecht voor de ontwikkeling van je kindje, uit onderzoek blijkt dat kinderen stresshormonen aanmaken. Dus geen slaaptraining toepassen, maar meegaan met de groei van je kindje.