is manier van bewegen erfelijk?

Mijn moeder is overleden toen ik erg jong was. Mijn vader zegt vaak bepaalde beweginkjes die ik maak te herkennen (bijvoorbeeld handgebaren tijdens het praten) ; volgens hem zou mijn moeder precies zo'n zelfde manier van bewegen hebben gehad.
Nu vraag ik mij af; is manier van bewegen erfelijk? Mijn gebaren kunnen niet aangeleerd zijn, aangezien ik mijn moeder alleen heb gekend toen ik een jaar of 2 was. Het gaat hierbij echt om specifieke bewegingen zoals handen wapperen en hoofd bewegen op een bepaalde manier.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
Castle
8 jaar geleden
Goeie vraag dus +.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik denk het wel. Ik schijn op dezelfde manier te fietsen als mijn opa, terwijl ik hem ook niet bewust heb gekend.En een oudoom herkent die manier van fietsen ook bij zijn vrouw (een zus van mijn opa).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
mijn zoon heeft zijn vader nooit gekend, maar de manier van praten en zelfs de onderwerpen: het is net of ik zijn vader hoor. Mijn andere zoon heeft dat niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
mijn andere zoon maakt precies dezelfde geluiden onder de douche als mijn vader, telt dat ook? Als hij zijn gezicht schrobt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja nu je het zegt! Mijn moeder knarsetande ook...en ik ook..

Antwoorden (1)

Jazeker.
Een manier van praten, van bewegen, van lachen, een bepaalde houding... 't kan allemaal.

Ook ik heb dit, mijn moeder zei altijd dat ik net zo bewoog tijdens het praten als mijn oom [haar broer].
Zelf zie ik dat ik op een bepaalde manier reageer als mijn moeder.
En mijn nichtje was precies haar moeder in zowel praten als staan/houding.

Met broers en zussen zie je het, maar zoals jij en ik al vertelden met verschillende generaties gebeurt dit eveneens. Soms zie je een bepaalde blik in iemands ogen en denk je hé zo kijkt haar/zijn vader/moeder ook.

Ja dit is erfelijk, het zit in je genen, maar niet bij iedereen zie je het, het slaat ook generaties over.