mijn kind poept op de grond. Wat moet ik doen?

Als mijn dochter van 5 zegt dat ze moet poepen, breng ik haar naar de wc. Als ze klaar is, komt ze naar mij toe, doet haar (onder)broek omlaag en poept dan op de vloer. Dit is al een week zo. Wat kan ik hieraan doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.1K
Reddie
8 jaar geleden
Hoe heb je je kind zo ver gekregen?
Erna55
8 jaar geleden
Ben je de vader of moeder ?
jodyenboyke
8 jaar geleden
Erbij blijven op de wc?
Erna55
8 jaar geleden
Waarom denk je dat dat gedrag zo veranderd is ?
Is er iets vernderd in de omgeving ?
Amadea
8 jaar geleden
Hoezo is ze dan klaar? En kan een kind van vijf niet zelf naar de wc gaan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben de moeder. Als ik haar niet breng gaat ze niet. Ik kan er niet bij blijven staan, want dan plast ze zelfs niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
We hebben wel een nieuwe wc-deur, maar die hebben we al 3 weken.
Amadea
8 jaar geleden
Gaat ze niet naar school? Daar gaat juf echt niet mee...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar gaat er vaak een klasgenootje mee. Meestal haar beste vriendje.
Erna55
8 jaar geleden
Je zegt dat ze nu een week op de grond poept.
Klopt het dat ze daarvoor gewoon naar de wc ging en daar poepte ? Je dochter is 5 jaar.
Kun je er met haar over praten zonder dat je zelf boos wordt ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat bedoel je met 'als ze klaar is'? Roept ze je dan? Heeft ze dan wel op de WC gezeten? En heeft ze dan geplast, of misschien ook al wat gepoept? En inderdaad: is dit gedrag nieuw? Poepte ze eerst wel gewoon op het toilet? Wat heb je tot nu toe geprobeerd? Heb je haar gevraagd waarom ze dit doet, ben je boos geworden, of hoe reageer je anders? Heb je al geprobeerd om een krukje voor het toilet te zetten zodat ze haar voeten hoger kan zetten, zodat ze op het toilet ook in min of meer gehurkte houding zit? En is er iets veranderd in haar ontlastingspatroon of de consistentie daarvan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze heeft vandaag op het potje gedaan gepoept. Die staat vlak bij de wc.
Erna55
8 jaar geleden
Wil je de vragen van Lies nog beantwoorden ?
Dan kunnen we je beter helpen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leg uit dat het niet normaal is dat jij haar poep moet gaan opruimen en dat je dat dus voortaan samen doet. Om haar te leren waar je wel moet poepen gebruik je vervolgens een beloningssysteem.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze trekt wel door en ze komt alleen naar mij toe zonder iets te zeggen. Ik heb geprobeerd met een krukje. Ze blijft langer op de wc zitten. Soms gaat ze dan naar het potje. Soms komt ze nogsteeds naar mij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op school poept ze niet op de grond dus het ligt aan jou/thuissituatie. Laat je niet gebruiken door je dochter, dat wordt zo alleen maar erger als ze ouder wordt.
Erna55
8 jaar geleden
Heb je er moeite mee om de vragen van Lies te beantwoorden ?

Antwoorden (1)

Het blijft een beetje gissen met de beperkte informatie, maar als ik de reacties goed lees, dan gaat het inmiddels iets beter en lijkt ze de voorkeur aan te geven aan poepen op het potje. Misschien vindt ze het poepen eng, is ze een keer ergens van geschrokken of heeft ze een keer pijn gehad zodat ze een vervelende associatie heeft met de WC. Daarom vroeg ik of er iets veranderd is in haar ontlastingspatroon. Als dat zo is, ga dan naar je huisarts. Bij jonge kinderen met obstipatie (al dan niet door ophoud-gedrag) kan bijvoorbeeld de combinatie van een gedragsmatige aanpak en tijdelijk gebruik van een mild laxans om de ontlasting soepel te houden, erg effectief zijn.

Gebruik je een WC-bril verkleiner? Misschien is dat een goed compromis tussen het potje en de WC zonder brilverkleiner. Daarbij zal ze waarschijnlijk comfortabeler zitten en voelt ze zich mogelijk veiliger omdat het stabieler zit en ze voelt dat ze echt niet in het toilet kan zakken. Het beste is om zo'n ding te combineren met een krukje voor haar voeten. Als je dan ook nog eens een beloningssysteem gebruikt voor elke keer dat ze heeft gepoept (bijvoorbeeld een sticker uitzoeken per keer, en na elke 10 of 20 stickers een klein cadeautje of andere beloning) zal dat nog meer motiveren. Als de brilverkleiner nieuw is, kan het zijn dat je haar eerst even moet laten wennen daarop te zitten op een moment dat ze niet hoeft te poepen.

En misschien moet je (andere) afspraken maken over de gang van zaken rondom de toiletgang. Ik weet niet hoe dat normaal gaat bij jullie, dus of je haar helpt met haar kleding en/of afvegen, maar uit je beschrijving lijkt het alsof ze je roept als ze helemaal klaar en ook weer aangekleed is, en dan opnieuw haar broek naar beneden doet als jij erbij komt. Dit kan allerlei redenen hebben, van de al genoemde angst tot een soort machts/controlestrijd, te vroeg van het toilet komen en daarna ineens heel nodig moeten, en nog meer. Het lijkt me goed als je dochter jou laat zíén dat ze gepoept heeft: jij kunt dan ook eventuele veranderingen in de consistentie beter opmerken. Zorg er daarnaast voor dat ze echt even haar tijd neemt zodat ze echt klaar is met poepen als ze haar broek omhoog trekt: zing samen (vast) een liedje, lees een verhaaltje voor, etc.

Kom je er niet uit, vraag dan de huis- of schoolarts om advies. Die zijn er ook voor gedragsproblemen. Er zijn zelfs speciale poep-poli's voor kinderen, dus je bent zeker niet de enige ouder met een probleem op dit vlak.