gastouder nemen of stoppen met werken?

Mijn schoonmoeder kan wegens fysieke ongemakken niet meer oppassen, wat is beter om te doen, we hebben 2 kids van 3 en 3 maanden, mijn vrouw twijfelt over het nemen van een gastouder of dat ze gaat stoppen met werken, want is financieel het beste, en het beste voor de kinderen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K
Erna55
8 jaar geleden
Wat financieel handiger js kun je uitrekenen met de kosten voor gastouder en het salaris van je vrouw.
Hoe graag werkt je vrouw ?
Wordt ze gelukkig van huismoeder zijn ?
Kan ze later gemakkelijk haar baan terugkrijgen ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat het beste voor de kinderen is, daar zullen de meningen sterk over verschillen, mijn idee daarover is het volgende: als je graag werkt, prima doe dat vooral, kinderen hebben meer aan een gelukkige ouder die wat minder vaak thuis is, dan aan een chagrijnige ouder, die de hele dag thuis is, maar liever met haar collega's aan het werk was. Ben je liever thuis, omdat je alle ontwikkelingen van je kinderen graag zelf wil meemaken en ze zelf wil opvoeden, ook prima, doe dat dan vooral. Als je de keus hebt, kies dan vooral waar je gelukkig van wordt, daar profiteren de kinderen van mee.

Antwoorden (2)

Het is natuurlijk ook afhankelijk van waar jij jezelf het fijnste bij voelt. Een gastouder is volgens mij niet verkeerd voor een kind. Het kan heel goed zijn voor de sociale ontwikkeling van je kind. Er zijn strikte regels over veiligheid en het aantal kinderen wat tegelijk mag worden opgevangen. Ook hebben alle erkende gastouders in Nederland kinder EHBO. Er zijn ook gastouders die bij jouw thuis oppassen.

Voor opvang van de kinderen kun je kinderopvangtoeslag aanvragen. Zie voor de rekenhulp onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is natuurlijk een derde optie.

Misschien is het wel een idee voor jullie om beiden een parttime baan te vinden, zodat er altijd een van jullie bij de kinderen kan zijn.

Uiteraard is e.e.a. afhankelijk van de mogelijkheden van werk/baan en natuurlijk niet te vergeten ook nog carrière afhankelijk , maar ik ken wel mensen die hun kinderen op deze manier hebben grootgebracht , zonder standaard hulp van derden familie of anderszins.

Daar is wel het een en ander voor nodig, zoals je realiseren wat je echt wilt in het leven, voor beide partijen dus... en zoals je zelf al zei, wat is het beste voor de kinderen?

[ Trouwens , ook het nemen van een au pair is een mogelijkheid. > Van de Philippijnen, Russisch, maar ook uit Zuid-Afrika heb ik van gehoord. < Inwonend, minder privacy, maar vele voordelen daarnaast. ]

Toegevoegd na 5 minuten:
Antwoord : er zijn vele wegen naar Rome. I.p.v. een gastouder kun je ook denken aan een au pair. Stoppen met werken hoeft niet als jullie beiden korter gaan werken, of als je voor een au pair kiest. Het voordeel van deze optie , is dat je wanneer de kinderen groot zijn, makkelijker weer aan het werk komt, sterker je werkt nog en kunt tegen die tijd eventueel weer fulltime gaan werken.

Allemaal mogelijkheden met voor- en nadelen.