Waarom worden kinderen eerder zindelijk als je wasbare luiers gebruikt?

Er wordt gezegd dat als je wasbare luiers gebruikt, je kind eerder zindelijk is dat wanneer je wegwerpluiers gebruikt. Maar waarom?

Bron: https://www.milieucentraal.nl/bewust-winkelen/spullen-en-diensten/luiers/

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Met een wasbare luier om voelt een kind wat het doet en dat is belangrijk voor het zindelijk worden.
Al tussen het eerste en tweede levensjaar begint het kind zich bewust te worden van een natte luier.

Toegevoegd na 4 minuten:
Doordat het kind zich eerder bewust is van plas- en poepmomenten, is het gemiddeld een half jaar eerder zindelijk dan een kind dat wegwerpluiers draagt.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door de superabsorberende werking van wegwerpluiers voelen kinderen niet dat ze nat zijn. Je zou kunnen denken dat dit heel prettig is, maar hierdoor worden kinderen veel minder makkelijk zindelijk dan vroeger, toen iedereen nog katoenen luiers gebruikte. Met katoenen luiers voelen kinderen wel dat ze nat zijn als ze geplast hebben. Op die manier weten ze veel eerder wat het gevolg is van de actie 'plassen'. Ze kunnen dit veel beter met elkaar associëren en zullen dan ook eerder zindelijk worden.