Vraag van m`n dochter (4): waarom bestaat het woord godverdomme terwijl je dat helemaal niet mag zeggen?

wie heeft dat uitgevonden, waarom dan enz enz..

inmiddels weet ik niet meer wat ik moet antwoorden..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Je dochter zit kennelijk in de 'waarom-fase'. Leuk, maar wel vermoeiend.
Probeer je dochter zo eerlijk mogelijk, maar ook zo begrijpelijk mogelijk, te antwoorden.

Een hele verhandeling over de herkomst van dit woord, is misschien wel wat teveel van het goede. Ze is tenslotte pas vier jaar.

Persoonlijk zou ik gaan voor een antwoord in de sfeer van:
"Er bestaan een heleboel lelijke woorden die je beter niet kunt gebruiken. Maar als mensen heel boos zijn of zich heel erg veel pijn doen, doen ze dat soms toch.
Mensen zeggen bijvoorbeeld ook wel 'shit 'wat eigenlijk poep betekent als ze zich pijn doen. Of ze roepen de naam van een erge ziekte.
Een beetje gek is dat wel, want je kunt ook gewoon 'au' zeggen als je pijn hebt, want als je 'au' roept, weet iedereen dat je je pijn hebt gedaan.
Sommige mensen zeggen dan dus ook wel eens 'godverdomme' dat eigenlijk betekent dat je er om vraagt of er iets heel ergs met je gaat gebeuren. En dat wil je natuurlijk niet. De mensen schrikken ervan als je dat roept en zeggen dan: "Dat mag je niet zeggen"

Dus als je je pijn doet, kun je beter 'au' zeggen en als je heel boos bent, kun je beter zeggen dat je het niet leuk vind. Dan snappen de mensen je ook veel beter wat er met je aan de hand is dan wanner je alleen maar een lelijk woord roept".

Alle woorden bestaan omdat ze iets betekenen. Die betekenis staat in een woordenboek. De mensen hebben zelf deze woorden ooit bedacht. Maar je moet de woorden wel goed gebruiken en niet zomaar een erge ziekte gaan roepen omdat je je pijn doet of omdat je boos bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het betekent eigenlijk": dat God mij moge verdoemen.
Het is dus een vreselijke verwensing, vooral omdat het stamt uit een tijd waarin iedereen in God geloofde. (nu lijkt het alsof het nog maar een paar mensen zijn).

Soortgelijk is: de duivel moge mij halen.

Het klinkt nu soms bijna als een kleine verwensing, maar het is in oorsprong dus werkelijk een zeer zware uitspraak. Het mag gerust een vloek heten, en blijven heten. Want niemand weet uiteindelijk of God bestaat. Al geloof ik van wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu nog dit in 'jip en janneke taal' en dan kan ik het mijn kleine meid ook uitleggen! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hebben stoute mensen bedacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8 jaar te laat maar dit is foutief. Godverdomme is een vraag aan God om iets (of iemand) te verdommen. Bijvoorbeeld zou men kunnen zeggen 'God verdomme deze pijn' wanneer men zich op de duim slaat. In dat geval is het een smeekbede aan God om de pijn weg te nemen.
Godverdomme, mag je alleen niet zeggen, omdat het niet lekker in het gehoor ligt. Boerenlul, heeft geen enkele negatieve betekenis, maar zeg je ook niet
Het is dus niet zo dat God bestaat of een boer altijd een vrouw is.
Godverdomme is grof en dat is alles. Net zoals emails of reactie in Hoofdletters als grof wordt gezien, maar dat helemaal niet hoeft te zijn. Je billen niet afvegen na het poepen hoort ook niet, maar is daarom niet verboden. Mijn hondje veegt zijn billen ook niet af. In aziatische landen geef je geen linker hand of eet je niet met je linker hand omdat je daarmee je bil afveegt. Allemaal gevoeligheden die nergens op zijn gebaseerd in een tijd waarin je je handen wast na het toiletbezoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woorden zijn er om iets te zeggen van jezelf. Woorden kunnen zeggen dat je blij bent. Woorden kunnen zeggen dat je boos bent. Woorden kunnen ook iets zeggen wat verboden is. Dat woord -hierboven- wat je niet mag zeggen is er een van. Zo zijn er nog veel meer van die woorden. En die woorden moeten er zijn, die verboden woorden, anders is de taal niet af en kun je nooit iets wat verboden is, zeggen of doen. Elke taal heeft dat, zonder uitzondering. (Zelfs alle computertalen kennen verboden woorden. Als je in een taal tegen de computer zegt: "format c: /q" dan word je computer boos en doet het niet meer. -4-jarig kindertaal-)

Verboden/slechte woorden moeten er zijn want anders kun je ook geen goede woorden gebruiken. Dus die moeten er zijn. Zo komt dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in een taal tegen de computer zegt: "format c: /q" dan word je computer boos en doet het niet meer. -4-jarig kindertaal-) vind ik fenomenaal! Thnx.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fantastisch!!!! +1
Enne, wat moet ik zeggen tegen mijn computer dat ie het wel weer doet???? ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geejeetje!!!
Prof. dr. Piet van Sterkenburg (Universiteit Leiden) verdiept zich al vele jaren in de Vlaamse en Nederlandse vloeken en verwensingen. Hij zegt in een interview:

Waar komt het vloeken vandaan?
Piet van Sterkenburg: “De vloek is oorspronkelijk een toverwoord, een magische formule. Het was een machtsmiddel van mensen met een magische kracht, zoals priesters, tovenaars en magi�rs. Ze konden bijvoorbeeld in de Romeinse tijd de vijand naar de goden van de onderwereld vervloeken.
Lees meer over vloeken in bijgaand artikel.

Moeilijk uit te leggen aan een kind van 4, dat wel. Lees ook wat Willem Wever zegt over de heiligheid van God, misschien biedt dat nog hulp.

(td)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In jip en janneke taal zou ik zeggen:
"god verdom mij" met andere woorden "God doe mij iets aan", is als je zelf slaan, dat gaat zeer doen en (bijna) niemand wil zichzelf pijn doen. Je mag het wel zeggen, het is niet verboden volgens de wet, maar mensen om je heen vinden het niet leuk en storend als je het zegt. Het komt volgens mij vanuit de kerk en was bedoeld als een soort zelfkastijding, jezelf (door God laten) straffen als je iets fout had gedaan. Dit was vroeger niet zo moeilijk volgens mij, je deed al snel iets fout. Dus werd het veel gezegd. Maar het had toen een andere betekenis.

Het zijn nu aangeleerde krachttermen die je met een beetje oefenen kan ombuigen naar een ander nietszeggend woord zodat je toch je boosheid kan verwoorden. Ik zei voorheen vaak het woord kut, waar mensen zich (terecht of onterecht) aan ergerden. Nu zeg ik cupasoep! en niemand ergerd zich meer. Ze lachen zelfs om mijn reactie en vragen waarom ik dit woord zeg. Maar ik ben mijn boosheid kwijt, want ik heb mijn boosheid /gevoel van onmacht hardop uitgesproken.
Kinderen apen in principe alleen maar na, zij weten echt niet wat het woord betekend. Door de negatieve reactie van anderen, mét de mededeling dat dit echt niet mag, wordt het alleen maar leuker om te zeggen.

PS. Blijf gewoon bij 1 uitleg, verander niet elke keer van uitleg. Op een keer neemt zij genoegen met je antwoord en gaat over op de volgende "waarom?" vraag.....
En soms is er ook maar 1 uitleg mogelijk, zeg dan eerlijk dat jij, als er al een ander antwoord bestaat, dat niet weet en kun je de vraag samen stellen op deze site :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen mijn zoon mij dat vroeg als kleuter zei ik hem dat wat mijn ouders ook tegen mij zeiden; " Dat mag je nooit zeggen, want daarmee vraag je God om je te verdoemen en dat betekent dat er vandaag of morgen alleen nare dingen gebeuren"! Ik heb dat altijd onthouden en zal ook nu niet vloeken ( ergens zit dit in je hoofd, want het maakt wel indruk). Blijkbaar is dat bij mijn zoon, nu als puber, ook het geval. Zijn vrienden gooien het G.V.D. er als bestanddeel van hun leven er regelmatig uit en mijn zoon weigert dit gewoon, omdat hij "geen ongeluk over zich uit wil roepen", zoals hij zelf zegt! Is dus een prima opsteker om je kind het vloeken af te leren voor ze eraan mee gaat doen.
13 jaar geleden
Omdat een meisje van 4 nog onschuldig is en dus niet rekening houdt met het kwaad ze heeft nog het mooie geloof dat mensen geheel goed zijn. en dus ook nooit iets kwaad kunnen bedenken.
en dat geloof ze van zichzelf dus ook nog.

Ik weet nog wanneer ik mijn laatste stukje kinderlijk geloof verloor.
Ik had wel eens over moordenaars gehoord en op tv gezien natuurlijk maar dacht dat het niet echt kon gebeuren.
Totdat ik een heel kleine berichtje las ergens in een krant dat er iemand in Nederland vermoord was. het idee dat het nooit in Nederland gebeurde had ik nog vast in mijn hoofd.
Het heeft me hevig ontzet en vond het nog vreemder dat Dit geen voorpagina nieuws was.
en het geen wereld nieuws was.
ik had toen, denk ik het gevoel dat je moorden over de wereld gezien op je vingers van 1 hand kon tellen.
pas toen kreeg ik door dat het toch heel vaak gebeurde
geen idee meer hou oud ik was. 8 jaar of zo want lezen kon ik dus al
13 jaar geleden
Wat een coole dochter xD :)

Eehm. Omdat mensen het leuk vinden dingen te zeggen die ze niet mogen zeggen?