Hoe komt het dat kinderen van rond de 3 jaar oud "expres" verkeerde kleuren opoemen als je vraagt wat voor kleur een voorwerp heeft?

Als je bijv. vraagt wat voor kleur heeft deze blok? en de kleur is blauw.. dan zegt een kind van die leeftijd vaak een andere kleur terwijl het kind wel weet dat het blauw is...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

op die leeftijd hebben kinderen het besef wat voor de gek houden betekent, gewoon het spelletje meespelen
en je kan het testen bij kinderen om zelf bv iets wat blauw is zeggen dit is groen een kind verbetert jou en zo weet je als ze de kleuren goed kennen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Is dat niet de leeftijd dat het besef van betekenis van woorden nog aan de objecten moet worden gekoppeld? De peuter beseft dat het een kleur is, en noemt dan een van de kleuren die het geleerd heeft. Maar beseft nog niet dat groen een specifieke kleur is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heet: een grapje maken!
Dat kunnen kinderen van deze leeftijd al heel erg goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij kinderen onder de pakweg 5, lopen fantasie en werkelijkheid nog helemaal door elkaar.
Bovendien hebben kleuren talloze schakeringen (denk aan turquoise en nachtblauw..het is allebei blauw, maar ziet er bepaald niet eender uit). Voor kinderen van die leeftijd kan dat heel verwarrend werken.
Het ' expres' kan ook duiden op een 'spelletje' . Je speelt immers voortdurend spelletjes met zulke hummels waarbij expres verkeerde namen genoemd worden en dergelijke. (Slaap kindje slaap, daar buiten loopt een olifant enz.)
Een diepere conclusie lijkt me ver gezocht.