Ik wordt vader. Wat ik wil is co-ouderschap over mijn kind. Hoe kan ik dat regelen? Want de moeder wilt alleen geld zien.. dus alimentatie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als je niet getrouwd bent, ben je als biologische vader niet automatisch de officiële vader van het kind. Je zult je kind moeten erkennen. Je kind erkennen regel je bij de burgerlijke stand van de gemeente waar je woont.

Wanneer je niet getrouwd bent, krijgt alleen de moeder het ouderlijk gezag over het kind, ook al heb je als vader het kind erkend.
Om als ongehuwde vader het ouderlijk gezag te krijgen moet er een verzoek tot aantekening van ouderlijk gezag worden ingediend bij de griffie van het kantongerecht. Je kunt alleen ouderlijk gezag krijgen als je het kind ook hebt erkend.

* Als de moeder wil dat jij het kind erkent, dan erkent ze dus dat jij de vader bent.
Dan heeft ze geen recht om het co-ouderschap te weigeren.
Co-ouderschap is een ouderschapsregeling waarbij jullie allebei een gelijk deel van de kosten, zorg- en opvoedingstaken voor het kind op jullie nemen. Hierdoor worden jullie beiden verzorgende ouder. Daarnaast wordt er bij co-ouderschap doorgaans voor gekozen samen het ouderlijk gezag te blijven uitoefenen, dit is echter niet verplicht.

* Als jij het kind niet erkent, dan staat de moeder er heel slecht voor als ze "alleen geld wil zien".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als de moeder geen co-ouderschap wil maar wel allimentatie dan zul je dat via de rechter moeten regelen. En dat zal normaal gesproken geen probleem zijn want als vader heb je ook rechten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens op OA (Ouder Alleen)

Daar vind je heel veel van dit soort situaties en ervaringen van anderen.
http://www.ouderalleen.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het een gevalletje is wat je zou kunnen bespreken met het rechtsbureau/rechtsbijstand. Je hebt naar mijn mening namelijk net zo goed recht erop het kind op te voeden als de moeder. Daarnaast heb ik zo'n onderbuikgevoel; wel écht zwanger of alleen maar op centen uit..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb je het kindje erkent en kan je gezag aanvragen via de kinderrechter. Als je gezag hebt, kan je co-ouderschap aanvragen. Je kan zelfs aanvragen of jij voor het kindje kan zorgen en dat de moeder dan een omgangsregeling kan krijgen.