Wat kunnen "afkickverschijnselen" zijn bij het stoppen met roken?

Ik ben sinds afgelopen woensdag gestopt met roken
{rookte 40 sigaretten {shag} per dag} maar ik slaap nu heel erg slecht en kan heel slecht naar de toilet.Kunnen dit afkickverschijnselen zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ G.V succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hou vol!!! De afkickverschijnselen gaan voorbij!

Het beste antwoord

ja dat zijn afkickverschijnselen..
je zou s'avonds voor t slapen gaan , lekker even een frisse neus kunnen halen dus een half uurtje gaan wandelen..en dan een kom kamille thee drinken,,je slaapt als een os ;-))
om je stoelgang te bevorderen zou je s'morgens zemelen kunnen eten bv door de yoghurt, en veel fruit.. en groene groente..hoe groener hoe beter..en een glas lauw water drinken wanneer je wakker word ,werkt ook op de darmen
maar in ieder geval tof dat je bent gestopt.. veel succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

ja ik denk het wel
woow 40 shags per dag dat is toch erg ongezond
gelukkig maar dat je aan het afkicken bent
en als het niet gaat ga naar de huisarts die kan je misschien verder helpen
nog succes met het afkicken ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh zeker weten! Ik vind het knap van je dat je bent gestopt.
Toen ik jaren geleden was gestopt heb ik zelfs 2 maand elke dag over gegeven...
Op stoppenmetroken.nl staat meer info
Succes en probeer vol te houden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker dat zijn de ontwenningsverschijnselen. Je kunt er vanalles van krijgen, zelfs angstig worden en hyperventileren. Ga anders even naar de huisarts als het te gek wordt en lang aanhoudt. Je rookte veel dus zal je lichaam sterk reageren.
Advies: heel veel water/kruidenthee zonder suiker/ verse sappen drinken zodat de afvalstoffen uit je lichaam verdwijnen. Probeer wat te sporten, of te wandelen. Zwemmen of lekker douchen, in bad liggen, massage kan ook goed helpen.
Goed van je hoor dat je gestopt bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als eerste: SUPER! Stoppen met roken! Wil ik ook...

Maar terug op je vraag, bij zin-in-een-sigaret en het niet nemen van die sigaret wordt je onrustig (althans, ik wel). Dus dat niet slapen kan ik mij goed voorstellen, maar even doorzetten. De nicotine verslaving is binnen een paar dagen weg en dan heb je alleen de psychologische verslaving (voorbeeld: biertje in je ene hand, sigaretje in de andere).

Ik weet als roker dat een kop koffie in de ochtend i.c.m. een sigaret de stoelgang behoorlijk kan bevorderen, dus het ontbreken van één van die twee kan het dus verslechteren.

Dus kort maar krachtig antwoord op je vraag: JA, kunnen afkickverschijnselen zijn.

Ook een paar positieve dingen bij het stoppen met roken:
-Lopen in het bos, ruik je de natuur weer
-Traplopen zonder te hijgen
-Jezelf fitter voelen
-De sex is beter/lekkerder!!!!

( p.s. Dit zijn persoonlijke ervaringen )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dag 3: Je merkt direct aan je lichaam dat je gestopt bent, oa het ademen gaat makkelijker en je hebt meer energie dan 3 dagen geleden.
1 week: De behoefte aan een sigaret zal erg groot worden. Er zullen ontwenningsverschijnselen zoals hoofdpijn, keelpijn, snel geïrriteerd worden optreden. Stevige rokers kan door het gebruik van nicotinevervangende middelen als kauwgom en plijsters deze behoeftes doen afnemen. Zeker is dat de ontwenningsverschijnselen in de komende week langzaam minder worden. Je longfunctie begint zich alweer te verbeteren ten opzichte van dag 3.
1 maand: De bloedsomloop is al veel meer verbeterd, bewegen gaat makkelijker en je conditie is beter. Tevens zijn je smaak en reukvermogen toegenomen, dit zal duidelijk merkbaar zijn. Je zult meer trek hebben in eten en het is dan ook normaal om een paar kilootjes aan te komen. Eet geen vet- en/of suikerrijke snacks te eten maar probeer gezond en lekker te eten.

Tips na het stoppen met roken
Probeer net na het stoppen je veel te begeven in rookvrije ruimten en probeer cafés en andere rokerige ruimtes te vermijden in het begin.
Drink veel, veel, veel water en fruitsappen en probeer tevens cafeïne te vermijden.
Je mist iets in de handen probeer dan eens een pen, paperclip of je mobiele telefoon.
Poets direct je tanden na het eten ipv een sigaret op te steken zoals vroeger.
fremar
13 jaar geleden
ja hoor dat kan!!
Ik ben 7 jaar geleden gestopt met roken en je bent na ongeveer 2 weken lichamelijk niet mee verslaafd.
Dus dat mag gevierd worden daarna is het de geestelijke verslaving en de gewoonte die je af moet leren.
Tip: lees het boek van Alan Carr als je al een paar dagen gestopt bent met roken dan komt de boodschap veel beter over. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed dat je in één keer gestopt bent! Dat is even slikken maar wel zo duidelijk. Van onthoudingsverschijnselen kun je onrustig worden, wat tot slecht slapen kan leiden. Gaat wel weer over. Obstipatie hoort er ook bij omdat roken een licht laxerende werking heeft. Drink een aantal glazen water extra per dag. Dat helpt tegen obstipatie of gebruik anders een mild laxeermiddel zoals lactulose of lactitol.

Verder is het belangrijk om te focussen op wat er nu beter is dan toen je nog rookte. Het eerste wat mij opviel was de gigantische verbetering van mijn reukvermogen. De onrust liep ik weg door afstanden te gaan wandelen, twee vliegen in één klap want wat ruikt de natuur dan lekker! Zelf ruik je overigens ook een stuk frisser. Dat genieten kun je een aantal weken tot maanden volhouden en dan heb je het ergste wel gehad.

Bedenk dat de onthoudingsverschijnselen wel meevallen, althans objectief gezien. Ze worden groot in je hoofd als je er constant mee bezig bent. Zonde van de energie. Ga liever iets leuks doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeker. En ik kan me voorstellen dat je er misschien nog wel wat meer hebt, zonder dat je daar bij stil staat, zoals bijvoorbeeld een hele droge mond. Gelukkig houden de lichamelijke afkickverschijnselen niet lang aan. Je kunt ze als het echt te gek wordt een beetje opvangen met bv nicotinepleisters. Dit kan ook een goed mentaal steuntje zijn voor de eerste dagen, dat je een beetje "hulp"krijgt.
De gevolgen van de geestelijke verslaving zijn echter hardnekkig, en kunnen altijd nog een rol blijven spelen in je leven.
Gelukkig komen er ook over een paar weken de voordelen van het stoppen met roken. Het duurt even, maar op een dag kijk je in de spiegel en zie je dat je een hele andere gelaatskleur krijgt. Verder zul je merken dat heel langzaam je smaak en reuk weer terug komen. Het duurt niet lang of je gaat je ECHT stukken beter en vitaler voelen en je bent veel minder vaak ziek. Je zal wel wat aankomen, maar dat verdwijnt ook weer..

Even een gezonde opsteker: Er zijn genoeg mensen die stoppen met roken en die dat succesvol doen. Ik heb zelf 17 jaar gerookt en ben in één keer gestopt met roken en heb nu alweer 7 jaar nooit meer gerookt en wil dat ook nooit meer. Ik was meteen blij dat ik geen sigaret meer rookte (telkens als ik er aan dacht, dacht ik: HOI! hoeft niet meer!!)
Ik heb achteraf vreselijk veel spijt dat ik zo lang heb doorgerookt en vindt het jammer dat ik niet eerder gestopt ben. De risico's van roken wegen niet op tegen een "gewoonte" . Wat het is niet die nicotine waar je verslaafd aan bent (anders zou je ook een pleister kunnen gebruiken ipv sigaret), maar de gewoonte van de handeling die er bij hoort.
Heel veel succes met stoppen, en houdt vol. Het is die longkanker echt niet waard, want daar doe je niet alleen je zelf veel verdriet mee, maar ook iedereen om je heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar ik slaap nu heel erg slecht en kan heel slecht naar de toilet.Kunnen dit afkickverschijnselen zijn?

Ja dat zijn afkickverschijnselen!
Ik ben nu bijna een maand gestopt met roken, en ik begin nu weer wat makkelijker in te slapen.

Door pruimen en water te drinken kun je de stoelgang opgang helpen.

Ook opvliegerigheid hoort erbij en onrustig gevoel.

Ik leg ook nog steeds het geld apart wat ik normaal aan shag uitgaf, en heb mezelf de regel opgelegd dat als ik de mist in ga al dat geld weggeef aan een goed doel of als ik de dag bereikt heb dat ik kan zeggen dat ik definitief een ex roker ben, dan pak ik dat geld om mezelf eens goed te verwennen! En dat bedrag loopt toch behoorlijk op na een jaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stoppen met roken,ik ben nu 6 1/2 jaar gestopt en het bevalt prima.
De eerste week denk en voel je de hele dag het gemis van de sigaret.
De 2e dag ga je als compensatie wat meer eten,en het gaat je ook steeds beter smaken dan voorheen!
Geef er maar eens lekker aan toe,wanneer je eet rook je niet,en tegen de tijd dat je denkt ik wordt er toch niet te dik van dan ga je het eten weer tot normale hoeveelheid terug brengen.
Wanneer je daar namelijk weer mee bezig bent,ben je steeds minder met het roken bezig!
Onthoud 1 ding je heb namelijk al jaren niet met zoveel smaak gegeten,en dat wil je ook nooit meer inleveren!
Denk het eerste jaar veel over lekker eten,maar met mate.
Geniet ervan,maar nooit meer roken!
Ik zelf heb ruim 45jaat gerookt,maar nooit meer, sterkte!!!