Hoe ontstaan stemmingswisselingen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuke vraag.

Het beste antwoord

De oorzaak van stemmingswisselingen is waarschijnlijk een samenhang van verschillende factoren:
Deze factoren kunnen zijn: biochemische factoren (tekort aan een bepaalde stof); individuele kwetsbaarheid c.q. erfelijkheid;verstoorde relatie kind- opvoeder; negatief zelfbeeld;vermeend falen; onderbroken hechtingsproces.
Dit gaat over stemmingswisseling tussen depressief en manisch. (Voor meer informatie: zie link).

Veel vrouwen hebben ook te maken met stemmingswisseling als menstruatieklacht of als overgangsklacht. Deze stemmingswisseling heeft te maken met schommeling in de hormoonhuishouding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In 1965 kwam Joseph Schildkraut met de theorie dat stemmingsstoornissen ontstaan doordat de balans tussen neurotransmitters is verstoord. Hij stelde dat een tekort aan noradrenaline deze stemmingsstoornissen tot gevolg kon hebben. Twee jaar later wezen onderzoekers serotonine aan als de verantwoordelijke neurotransmitter. Dit wordt ook wel de serotoninetheorie genoemd. Ondanks diverse onderzoeken kan de serotoninetheorie nog niet bevestigd of ontkracht worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Los van diverse theoriën dat dit aan bepaalde lichaamseigen stoffen kan liggen. Hou ik het nog steeds op een samenloop van omstandigheden, waarin je stemming bepaald wordt...

Het lijkt mij de meest logische verklaring. Want als ik 's ochtends geen koffie heb gehad ben ik echt niet vooruit te branden. En ik kom liever een kwartier te laat bij de klant met het standaard excuus dat het werk ervoor uitliep. Dan dat ik mijn klanten wil confronteren met het feit dat ik niet vooruit te branden ben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de natuur, en jij ook bent natuur, is alles aan verandering onderhavig... Je kunt nooit twee keer in dezelfde rivier stappen, sterker nog je kunt nog niet één keer in dezelfde rivier stappen... De wind is veranderlijk, de stand van de zon is veranderlijk, je uiterlijk is veranderlijk, alles is veranderlijk... En in de verzameling van alles valt dus ook je stemming...
vandaar...

Toegevoegd op 24-05-2009 09:33:40
Ben je niet eerder benieuwd naar hoe je onder die stemmingswisselingen uit komt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan van veel dingen afhangen. Bij vrouwen is een van de belangrijke veroorzaker toch wel de hormoonhuishouding. Ik herken het bij mezelf: een aantal dagen per maand vind ik het leven toch wel zwaarder dan normaal en dan weet ik dat mijn menstruatie niet lang op zich zal laten wachten.
En verder ben ik voor de verandering dit keer ook wel eens met XiniX. Alles in het leven verloopt volgens stromingen. Dus je stemmingen ook. Je kunt niet altijd maar op de top leven, af en toe moet je neerdalen.