waarom gaan mensen eigenlijk dood?

er gaan mensen dood en er komen er weer mensen bij. wat ik nu niet snap is waarom mensen dood gaan waarom blijven ze gewoon niet leven??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je altijd zou blijven leven, zou je op een gegeven moment gewoon dood willen gaan. het idee dat je altijd blijft leven, is toch niet leuk?
en na een tijdje werkt je lichaam niet meer goed. het is dan misschien wel beter dat je dood gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap niet waarom mijn ANTWOORD naar de reacties is geplaatst door de mod's... Wat mist mijn antwoord?

Het beste antwoord

Doodgaan is ook onderdeel van de evolutie.
Als we niet zouden doodgaan kunnen er ook geen nieuwe exemplaren bij komen (dan groeien we helemaal de pan uit). En dan verbetert er ook nooit meer iets.

In principe zijn wij tov onze voorvaderen van honderden jaren geleden beter toegerust op van alles, onze hersenen zijn bijv groter geworden.

In vele generaties komen er toch telkens verbeteringen en soms zelfs spontane mutaties hetgeen een onverwacht goede eigenschap kan opleveren waar het hele ras beter van wordt.

Hetzelfde (helaas) vindt plaats met allerlei "plagen" waar we last van hebben. Een voorbeeld: Luizen (van hoofdluis) beginnen steeds resistenter te worden tegen al onze smeersels. Dat is niet het gevolg van die ene luis die zichzelf verbetert, nee elke volgende generatie kan iets beter tegen onze anti-luizen middelen omdat de paar die het overleven zich voortplanten en daarmee iets goeds (voor de luis dan, niet voor ons) doorgeven aan hun nakomelingen, de zwakkeren sterven en hun mindere eigenschappen worden dus ook niet doorgegeven
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Mens geboren met een 100 jaar levenscontract zonder ziektes of ongelukken. Maar die jaren gaat ook snel tot met 60 jaar ben je op. Tussen 60’en 80 jaar is alleen moe en slapen. Vanaf 80 tot 100 gevaar zone kun je elke dag dood gaan. Mijn advies voor spaarders en en huisbezitters Tussen 70 en en 80 jaren gun je zelf 80% van je spaargeld voordat je doodgaat. ☝️

Andere antwoorden (19)

Alles slijt met gebruik. Zo ook onze lichamen. En op een bepaald moment gaan er kritieke onderdelen kapot, die niet snel genoeg uit zichzelf repareren kunnen. En dan ga je dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is de natuur. mensen en dieren worden geboren en mensen en dieren gaan weer dood. Is al vanaf het ontstaan
ronron1212
13 jaar geleden
Omdat de wereld anders nog overbevolkter raakt dan dat die nu al is.
De mensen zouden er niet meer oppassen, er zou niet meer genoeg te eten zijn, dus dat wordt een hongerig leven.

Er is trouwens een leuk liedje over gemaakt, over mensen die dan door blijven leven. Een koning wilde de dood vangen, omdat hij niet wilde sterven.
Hieronder een deel van de tekst van het klein orkest:

""Ach de Dood" zei de knapste
"is niet te verslaan
want als je hem beetpakt, dan ga je eraan"
Toen kreeg de koning een schitterend plan
Hij zei: "Ik ken een stokoude, doodzieke man
Hij heeft, schat ik, nog maar een uurtje te gaan
dus de Dood komt hem halen, de Dood komt eraan

We bouwen een glazen kooi om zijn bed
en de deur wordt uinodigend open gezet
Is de Dood eenmaal binnen op weg naar zijn prooi
dan sluiten we snel de deur van de kooi"

Aldus werd besloten, men ging aan de slag
En de Dood werd gevangen nog diezelfde dag
Somber en treurig zat hij achter het glas
alsof hij een levend museumstuk was

Nog nooit was het volk zo gelukkig geweest
Jaren en jaren vierde men feest
Maar op den duur ging het feesten vervelen
en ging men gevaarlijke spelletjes spelen

Men sprong van torens, in diepe ravijnen
men stoeide met leeuwen en met wilde zwijnen
men dronk liters en liters vergiftigde wijn
en voerde wat oorlog, gewoon voor de gein

En niemand ging dood, geen mens ging verloren
Maar er werden wel steeds meer babies geboren
Het werd als maar drukker, men kreeg het benauwd
Er werden zelfs mensen de zee in gedouwd
En 100 jaar later was de lol ervan af
en ging men weer verlangen naar de rust van het graf

De koning dacht: "Goed, ik ben niet meer bang
maar ik vind alles zo saai en ik regeer al zo lang"
Opnieuw riep hij toen de geleerden bijeen
en zei: "Wat een ellende, waar moet dat heen?"

De knapste geleerde, inmiddels zo'n drie eeuwen oud
zei: "Bevrijdt toch de Dood, want zo gaat het fout"
Maar de jongste geleerde zei: "Ja, maar wie laat hem los?
Wie de deur opendoet is als eerste de klos"

De koning stond op en zei theatraal:
"Laat mij het maar doen, gegroet allemaal
Mijn angst voor de Dood is nu wel genezen
ik heb, geloof ik, meer van het eeuwige leven te vrezen"

Hij schreed naar de kooi, machtig en groot
en stierf in de armen van de gretige Dood
"Leve de Dood", riep het volk dolgelukkig
en ze leefden nog lang en stierven gelukkig"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat er ook mensen geboren worden.

Als mensen niet dood gaan, dan zouden ze ook niet geboren worden. Dan zouden ze gewoon zijn.
Ik snap dat het erg vervelend is als mensen doodgaan. Zeker voor de mensen die nog blijven leven en veel verdriet kunnen hebben.
Maar als mensen geboren worden, dan is dat een enorm mooi gebeuren met heel veel vreugde en blijdschap.
De geboorte en de dood die horen bij elkaar en houden elkaar in evenwicht. Net zoals het mooie momenten en de vervelende momenten die elkaar in evenwicht houden. Van alles in de natuur is er een evenwicht en die balans is heel belangrijk voor het leven op aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie het antwoord van Jelle. Alles slijt.
En daar komt bij dat we, door een ontwerpfoutje van de natuur, zuurstof nodig hebben om te leven.
Maar die zuurstof is eigenlijk erg giftig. Nog een reden waarom we dood gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een zinvolle vraag. mensen sterven en dat ze er ineens niet meer zijn dat is bijna niet te bevatten. Als je in een rouwkapel staat, dan zie je een lichaam als omhulsel waaruit de ziel is geweken. Voor mij is het een vraag zonder antwoord. Als je het binnen de wetten van de evolutie bekijkt zul je als antwoord krijgen dat de soort zich steeds weer, zich steeds beter aanpast aan de eisen van de omgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zondigen komt van een Grieks woord wat 'doel missen' betekend.

Wij waren oorspronkelijk naar het beeld van God geschapen.Nu missen we dat doel.
Zijn eigenschappen zouden wij perfect hebben kunnen weerspiegelen,zoals liefde ,gerechtigheid,wijsheid en macht.
De eerste mensen zouden eeuwig geleefd hebben.
Maar mensen hebben hun vrije wil door toedoen van een ander trots geestelijk schepsel misbruikt.

Mensen gingen zelf bepalen wat goed en slecht is.

Eerst was er de zonde en daarna de dood.

(Romeinen 5:12) . . .Daarom, zoals door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, en aldus de dood zich tot alle mensen heeft
uitgebreid omdat zij allen gezondigd hadden —.

Maar troost!

(1 Korinthiërs 15:54-57) . . .Maar wanneer [dit wat verderfelijk is, onverderfelijkheid aandoet en] dit wat sterfelijk is, onsterfelijkheid aandoet, dan zal het woord in vervulling gaan dat geschreven staat: „De dood is voor eeuwig verzwolgen.” 55 „Dood, waar is uw overwinning? Dood, waar is uw angel?” 56 De angel die de dood veroorzaakt, is de zonde, maar de kracht tot zonde is de Wet. 57 Maar God zij gedankt, want hij geeft ons de overwinning door bemiddeling van onze Heer Jezus Christus!

God is bij zijn voornemen gebleven,mensen zullen straks hier op aarde in een paradijs leven.

(Johannes 5:28) 28 Verwondert U hierover niet, want het uur komt waarin allen die in de herinneringsgraven zijn, zijn stem zullen horen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee opties die kunt aannemen/geloven.

1=omdat je mens bent van vlees en bloed en niet met een kromme rug en geen tanden meer in je mond eeuwig op de been kunt blijven.

2=mensen die geloven denken er iets anders over, wat/waarom is al heel veel besproken op GV.

Toegevoegd na 1 minuut:
Twee opties die je.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is geen reden voor, dat is nou eenmaal zo.

Het lichaam houdt op met zichzelf te vernieuwen en door de slijtage leggen we het loodje...
13 jaar geleden
Ik heb het gevoel dat alle bovenstaande antwoorden juist zijn maar niet relevant aan de vraag. Ik neem aan dat de vragensteller wel weet dat een mensenlichaam nou eenmaal vergaat.

Ik denk dat de vraag voortkomt uit de vraag:
Waarom zouden mensen moeten doodgaan?
Dus iets abstracter. En dit brengt ons tot de grote zinvraag (Wat is de zin van het leven?) en dan kunnen we nog een site openen voor díé discussie;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat er anders geen evenwicht meer is, dan komen er alleen maar mensen bij, en dan wordt het veel te druk hier. Helaas is dit nooit een leuke ervaring. Zeker niet als die gene heel dichtbij je leeft. (dat je diegene heel goed kent)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat Adam en Eva van de boom des kennis des goeds en des kwaads hebben gegeten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou jij eeuwig willen leven? Ook als je heel oud bent en niks meer kan?

Je houdbaarheid ( de mogelijkheden van je lichaaam) is op een gegeven moment verstreken. En dan ga je dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vermoedelijk is 'waartoe leven we' de onderliggende vraag.
Er is uitputtend onderzoek gedaan onder vele, vele mensen die een Bijna Dood Ervaring hebben meegemaakt. Hun boodschap is vrijwel identiek.
Leven *met een hoofdletter* strekt zich verder uit dan dit éne aardse bestaan.
Alles is onderhevig aan evolutie, van het kleinste atoom tot de grootste massa. Ook de mens.
Simone de Beauvoir schreef een prachtig boek over onsterfelijkheid (hoewel ik de tekst van het Klein Orkest werkelijk ge wel dig vind), maar persoonlijk ben ik fan van de boeken van Jozef Rulof, die hier bijzonder helder één en ander in uiteenzet. Meer recent zijn de boeken van Neale Donald Walsch -gesprek met God-. Allemaal komt het op deze dingen neer. Evolutie, bewustwording, reïncarnatie. Weer geboren worden is weer een mogelijkheid hebben tot ontwikkeling, omdat alles in één keer niet te leren is.
Daar hoef je niet in te geloven, er is inmiddels zoveel over bekend dat het weten is geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze cellen worden tijdens ons leven telkens vernieuwd, dat delen wordt gedaan op basis van de informatie in het DNA. Aan het einde van het DNA zitten stukjes genaamd telomeren die bij elke deling wat korter worden. Daardoor sluipen er steeds meer foutjes in het delingsproces, wat wij dan 'het verouderen' noemen. In feite is dit dus niet juist; het zijn net zo goed 'nieuwe' cellen, alleen met meer foutjes.

Er is onlangs een interessant experiment gedaan met muizen die weer jong werden toen zij extra telomerase toegediend kregen. Telomerase is een enzym dat ervoor zorgt dat de telomeren niet verkorten.
Of dat ook ooit bij mensen gaat werken is natuurlijk een andere (maar wel hele interessante) vraag.

Wat eigenlijk ook vreemd is dat er in de evolutie bij mijn weten nog nooit een mutatie is opgetreden waardoor een organisme eeuwig (of in ieder geval heel lang) zou leven. Je zou toch zeggen dat dat een evolutionair voordeel zou moeten opleveren en dus moeten 'surviven'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens is nu eenmaal niet voor eeuwig geschapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het leven is kunnen ontstaan door de aanwezigheid van zuurstof. De evolutie is gericht op overleven en voortplanten. Hoe langer men leeft, hoe meer men voortplant. Bij de mens (met zijn verstand) ligt dit even anders. Laten we terugkeren naar mijn eerste zin. Alles dat verbrand of brand heeft zuurstof nodig. Zuurstof is een oxidegas, dus sterk destructief. Van de ene kant hebben we zuurstof nodig om te leven, (verbranding van calorieën) langs de andere kant zorgt die zelfde zuurstof voor de afbraak van ons lichaam. (oxidatie=verouderingsproces)
Dit proces begint al bij de geboorte omdat we dan beginnen te ademen. (na de eerste dag zijn we al een dagje verouderd)
Tegenwoordig heeft men het veel over anti-oxidanten om het verouderingsproces tegen te gaan.
De dader is zuurstof, daarvan gaan mensen dood.
Waarom? Omdat de evolutie nog steeds geen andere oplossing gevonden heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat de mens uit het paradijs verdreven is,de mens zal zwoegen voor zijn brood, en sterven aan de dood
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je weet pas echt wat liefde is als je ook verdriet hebt gekend