Ik werk met mensen (kinderen) met o.a. autisme,
en herken het direct,
het is per persoon zeer verschillend, dat in ieder geval.
Elke persoon heeft baat bij structuur, vaste dingen die altijd zó gaan. Als leerkracht probeer je zoveel mogelijk structuur aan te brengen, maar dan zódanig, dat het kind daar ook van af kan wijken. Dit kan alleen als het kind zich heel erg veilig voelt, en goed weet wat er gaat gebeuren, vaak zichtbaar gemaakt dmv picto's, of in een schriftje geschreven met de tijden erbij.
Sommigen praten extreem veel, en zijn vasthoudend in hun onderwerp.
Velen hebben een 'tic' een bepaalde voorkeur
voor iets, dat kan zijn altijd iets willen(moeten) kopen als ze naar de winkel gaan, een 'lekke' bal of iets ronds,
een fietskar, en velen hebben iets met cijfers.
weten bijv . de geboortedag zo op te noemen als je de geboortedatum zegt, weet in no time wanneer je bijv. honderd wordt....
Ook hebben velen een nette 'professor' achtige spraak,
de motoriek is vaak niet heel goed, beetje houterig.

een prikkelarme omgeving is erg fijn, ziet er voor ons ongezellig uit, maar de persoon heeft er veel baat bij.
een tafel/hoek apart om te werken gaat prima, dat is voor iemand met autisme geen straf, maar juist fijn.

geluiden kunnen sterker in het oor waargenomen worden, dat is erg lastig.
sommigen horen dingen bijv. zoals je aan het volume knopje van de radio draait, het komt in stukjes binnen, daaruit moeten ze dan jouw bedoeling halen!

ze nemen alles letterlijk, uitdrukkingen en gezegdes gaan aan hen voorbij.

en verder kunnen ze heel erg apart naar je kijken, ze nemen elk detail zeer scherp waar, ook in hun omgeving

http://www.prikkelarm.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn als kleine eenzame eilandjes in onze grote maatschappij.
Mooi werk van je , classe 1306
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik werk graag met hen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed samengevat

Andere antwoorden (4)

Ontwikkelingsstoornis waarbij contact met de buitenwereld en communicatie niet of moeizaam plaatsvinden.

Toegevoegd op 05-06-2009 13:18:27
herkennen is niet altijd eenvoudig, er zijn veel gradaties. Bijvoorbeeld, mensen met een lichte vorm die redelijk functioneren en mensen met een zware variant die niet in de maatschappij kunnen functioneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn vele vormen van autisme ;ppd-nos, asperger enz
Maar meestal is moete met sociale contacten het grootste probleem. Bijvoorbeeld het niet aankijken van de persoon met wie je praat, moeite met inleven in de gevoelswereld van een ander enz. Ook hebben mensen met autisme vaak een tic of ze gebruiken bepaalde woorden heel vaak. Dit is natuurlijk een zeer beknopte uitleg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ASS (Autistisch Spectrum Stoornis) en een sociale afwijking die genetisch is bepaald. Sommig hebben het heel erg last van en bij andere valt het niet eens op. het is naar mijn mening het zoveelste hokje waar mensen in worden gedeeld wat betreft sociale stoornissen net als ADHD(maargoed dat is mijn mening dan).
meeste mensen met een autisme stoornis hebben moeite(een daardoor lijkend ook geen behoefte) met het leggen van sociale contacten en dat is dan ook de manier waarop je ze eventeel zou kunnen herkennen. maar als iemand zo is betekent nog niet dat die autisme heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is het onvermogen om contacten te leggen vooral op emotioneel vlak... Herkennen is lastig, maar meestal voel je het dat je er geen echt contact mee kan maken, hoe goed je ook je best doet...