een knobbeltje in mijn bil

Ik heb al enige tijd een knobbeltje in mijn bil en soms doet hij zeer. Ik heb het gevoel dat ie ook groter wordt... Nu dacht mijn vriend dat het wellicht een 'puist' zou zijn en heeft hem proberen uit te knijpen... Gevolg: halve nacht van pijn niet geslapen én niet weg, sterker er zit (hopelijk door het knijpen) een pijnlijke opgezette streep naast...

Toegevoegd na 43 minuten:
... kan dat ook een Lipoom zijn? De symptomen komen wél heel erg overeen?! Het probleem is dat ik net in Frankrijk woon, nog heel weinig Frans spreek en eigenlijk niet naar de dokter hier durf...

Toegevoegd na 1 uur:
Wellicht voor mijn gemoedsrust wel beter om een rendez-vous te maken... Maar zal dan wel naar mijn skivakantie worden...
ThnX

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
27.3K

Antwoorden (5)

nooit! knijpen in steenpuiten, daar kan je bloedvergiftiging van oplopen.
waarschijnlijk was jouw puist nog niet rijp, en dan heeft knijpen al helemaal geen zin.
je kan het beste proberen de rijping te versnellen.
haal bij drogist of apotheek trekzalf, en smeer je puist daar regelmatig mee in.
als het goed is gaat hij dan na enkele dagen vanzelf open, en is het grootste leed geleden.
als je puist wel rijpt, maar nog niet echt open wil, dan kan het helpen in een warm badje met soda of biotex groen te gaan zitten.

als je het echt niet vertrouwt, laat dan de huisarts er even naar kijken, die heeft heus gekkere dingen gezien.
sterkte ermee!
Rieneke1
13 jaar geleden
Ga er a.u.b. mee naar de dokter, rode strepen kunnen wijzen op een bloedvergiftiging.
Als het een steenpuist is dan is het voor de huisarts een simpele ingreep om hem onder een plaatselijke verdoving te verwijderen.
Deze zat in mijn nek en had maar 1 hechting nodig.
Wat ik ooit van mijn huisarts als een goed advies kreeg is om bij een opkomende steenpuist een steriel verbandgaasje in een bak met yoghurt te dopen en die er dagelijks op te doen. Na een tijdje slinkt dan de steenpuist en trekt het weg.
Ooit heb ik er 1 in mijn lies gehad en die kwam er na een behandeling met yoghurt gewoon uit toen ik in bad zat.
Een steenpuist is een ontstoken haarzakje en toen hij naar buiten kwam was het een knobbeltje. Daarna nooit meer last gehad.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ooit had ik er 1 in mijn nek en die is door de dokter verwijderd en had 1 hechting nodig.
Dit is een betere zin dan die in de tekst.!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een knobbeltje is zonder een rode kop (zoals bij een steenpuist of bloedzweer het geval zou zijn), dan kan het ook een talgkliertje zijn. Die worden ook groter en als ze ontstoken zijn kan dat aardig prikken of zelfs zeer doen.

Die talgklierontstekingen zitten ingebed in een vliesje, wat je niet kunt uitknijpen. De huisarts kan zien wat er aan gedaan moet worden en snijdt het eventueel uit/weg.

Als je te lang wacht met een talgkliertje wat verstopt zit en de bult wordt groter en wordt dan pas weggehaald, heb je grote kans dat het weer terugkomt.
Als het is wat ik hier beschrijf, is het niet gevaarlijk, maar moet je in je eigen belang wel naar de huisarts.

Toegevoegd na 26 minuten:
Franse huisartsen zijn de meest geïnteresseerde en liefdevolle dokters die ik ooit heb meegemaakt. Vaak op vakantie geraadpleegd. Ze spreken ook Engels en zonder woorden begrijpen ze je ook.
Ga maar gauw!
Ivana
13 jaar geleden
dat kan een fistel zijn,daar begon het bij mij ook mee.
als ik ging zitten, net of er een knikker in m,n kontzak zat.
het word later dikker, meer ontstoken en er loopt een soort kanaaltje naar binnen.
het ontstaat meestal door een naar binnengegroeid haartje.
naar de dokter, ik ben er veel te lang mee door blijven lopen, en kan alleen opgelost worden met een operatie, en hoe langer je wacht hoe meer pijn je er aan gaat krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het begon met jeuk, steeds pijnlijker wordt, warm aanvoelt, het gebied rondom opzwelt, in het midden een witte of gele kop zit en je je moe en ziek gaat voelen, dan heb je grote kans dat er een haarzakje ontstoken is en er een steenpuist is ontstaan. Ze groeien in elk geval snel.

Soms verdwijnen ze spontaan na een periode van jeuk en lichte pijn, maar in veel gevallen barsten ze open, waarna de pus eruit loopt. Als dit gebeurt ontsmet de plek dan met sterilon, betadine ofzo en doe er een steriel gaasje of pleister op. Laat de puist in elk geval rijpen en dit gebeurt sneller door er natte, (warme) compressen op te leggen.
Ga je knijpen dan zal de ontsteking alleen maar verergeren en de infectie kan zich hierdoor uitbreiden.
raadpleeg bij twijfel of erg veel last de arts. Door hem in te snijden en leeg te halen is de druk zowel als de pijn direct weg.

Als je Frans niet zo goed is zeg je (als hij geen Engels spreekt);
Je pense j'ai un furoncle, ( ik denk dat ik een steenpuist heb) c a fait mal. ( het doet pijn) ( Ik weet niet hoe ik dat krulletje onder de c krijg maar het hoort er wel te zitten)
S'il vous plait, aidez moi. ( a.u.b. helpt u mij).
amc