Kan dit vervroegde pubertijd zijn

Dit betreft een meisje van 8 jaar. Lichamelijk is ze nog totaal niet in de pubertijd, maar ze vertoont wel sterk gedrag van een puber: Ze wordt vaak boos en vindt een heleboel dingen ineens kinderachtig. Ze heeft problemen/ ruzie met andere kinderen op school. Ze geeft regelmatig een grote mond, terwijl ze dan even later ook weer heel lief kan zijn.
Nu lees je wel dat kinderen lichamelijk te vroeg in de pubertijd komen, maar kan het zo zijn dat ze alleen eerst geestelijk in de pubertijd komt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk is dit wat men de pre-puberteit noemt. En dat kan al behoorlijk heftig zijn. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Overigens is het tegenwoordig niet vreemd meer als meisjes met 9 á 10 jaar al borstontwikkeling en schaamhaar krijgen en vanaf hun 10 á 11 jaar al ongesteld worden.

Andere antwoorden (4)

Dit zouden dan de symtomen moeten zijn.

Vervroegde intreding van de periode van geslachtelijke rijpwording (= pubescentie) bij meisjes vóór het 8ste en jongens vóór het 10de levensjaar. Bij meisjes komt dit ca. 5 maal vaker voor dan bij jongens.

Mogelijke verschijnselen (o.a.)
Vroegtijdig optreden van menstruaties bij meisjes en zaadlozingen bij jongens (= primaire geslachtskenmerken) en het op relatief jonge leeftijd zichtbaar worden van vrouwelijke (o.a. schaamhaar en borstvorming) of mannelijke (o.a. schaamhaar, lichaamsbeharing, baard in de keel) geslachtskenmerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me niet dat ze nu al in de pubertijd is, daar is ze te jong voor. Klinkt meer als opstandig gedrag, misschien is ze op zoek naar regels en heeft ze begrenzing nodig van ouders en leerkrachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou kunnen, maar ze kan ook gewoon een 'dwarse' periode hebben.

In wezen maakt het natuurlijk niets uit.

Een goed gesprek kan een hoop opheldering geven, ook met een meisje van 8, misschien zit haar iets dwars of voelt ze zich niet lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vroeg rijp worden en de daarbij horende puberteit, kan soms al vroeg optreden. Mijn moeder was 9 en mijn tante 6 toen zij voor het eerst menstrueerde, dit zal eerder uitzondering zijn dan regel, maar het kan dus wel!!