Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe koud zijn koude handen en voeten?

Je kent dat wel.. iemand raakt je aan met een koude hand of voet.. GILLEN!!! aaah!!!! Alsof het ijsklompen zijn! Maar dat is natuurlijk onmogelijk. Ik neem aan dat het niet heel erg veel kouder is als je lichaamstemperatuur.. 30 graden? 25 graden? Maar iets wat 25 graden is, ga je toch niet val gillen? Waarom voelt het dan veel kouder aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
986
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ik ken dat niet.
Gillen in dit soort gevallen doe ik per definitie niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal een mietje zijn dan ;-)
Maar ik kan je wel vertellen, als IK koude handen heb, en ik wil dat op iemand rug leggen ofzo, dan loopt iedereen echt keihard weg hoor! Als ik geen stomp voor mijn harses krijg dan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een agressieve mensen in jouw omgeving Marius ;)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hoe koud ze precies zijn verschilt natuurlijk steeds. Jouw eigen schatting is volgens mij prima.
Waarom het bij sommige mensen om te gillen is, is omdat de hersenen ervan uitgaan dat handen op lichaamstemperatuur zijn. Als je huis dan handen voelt die significant kouder zijn, ervaar je dat als onnatuurlijk en associeer je het misschien zelfs onbewust met dood. Daarom kunnen sommigen er zo van griezelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding