is het verstandig om 4 dagen achter elkaar te sporten?

maandag gym
dinsdag fitness
woensdag gym
donderdag fitnes of is het beter om fitnes op vrijdag te zetten?

Toegevoegd na 12 minuten:
ook voor spieropbouw want hoor dat je dan veel moet rusten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Ergens geef je het zelf al aan, spieren moeten zeker een dag rusten na een relatief zware sportsessie. Nu wissel je hierbij wel netjes het type belasting af door diverse sport elementen. Drie maal (gedoseerd) sporten per week moet officieel voldoende zijn om in goede conditie te komen en te blijven. 1 maal gym en twee maal fitness over de hele week zal in principe voldoende zijn, om overtollige energie kwijt te raken zal je de dagen dat je niet sport een uurtje kunnen lopen, door (veel) sporten maak je ook veel endorformine aan wat je dat fitte lekkere optimistische gevoel geeft, probleem is met endorformine is dat je er helaas nooit genoeg van kan krijgen. Op het eind trainde ik 5 maal per week in de fitnesszaal en dat is geen gezonde situatie. Als je veel lichamelijke inspanningen levert tijdens het sporten kan je als afwisseling 1 maal per week een joga sessie doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee dat maakt niks uit.
Ikzelf train 2 dagen 8er elkaar 1,5 uur lang intensief en merk er niks van.
13 jaar geleden
Rutge
13 jaar geleden
Is niet erg, als je maar niet te zwaar gaat trainen.
je bent wel lekker fit, dus ik zou er niet mee stoppen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De belangrijkste maatstaf voor rust is of je je nog moe voelt van het sporten van de dag ervoor. Of dit het geval is hangt van de intensiteit en je huidige conditie af.

Gym is vaak niet extreem intensief, bij fitness ligt het eraan wat je precies doet.

Kortom, het kan wel, mits het goed voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt er wel een beetje wat je doet tijdens het fitnessen. Voor hardlopen geld bijvoorbeeld dat je het beste altijd een dag ertussen kan doen omdat je spieren anders niet de kans krijgen zich te recupereren en te versterken voor de volgende ronde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan gewoon. Maar je hebt kans op spierpijn.