Helpen speciale littekencreme's ook tegen littekens die je al 8 jaar hebt?

8 jaar geleden heb ik frituutvet over me heen gegooid. De arts had het toen over evt. plastische chirurgie omdat het voornamelijk op een vervelende plek zat (mijn borst). Ik was nog erg jong en misschien zou het grotendeels wegtrekken. Ik heb het dus niet gedaan. Nu is het inmiddels best wel wat weggetrokken, maar tis niet mooi. Plastische chirurgie daar vind ik het niet erg genoeg voor nu. Zouden littekenzalfjes kunnen helpen? Of ben ik daar nu te laat mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees wat er bij een eerder gestelde vraag
over gezegd is: http://www.goeievraag.nl/vraag/helpen-zalfjes-littekens-ervaring-mee.39521

Antwoorden (4)

Er zijn naar mijn onderzoek maar twee zalfjes die een beetje vermindering laten zien. Dat is de echte slakkencreme van de tuinen en biodermal littekencreme. Maar biodermal verzacht meer dan dat ze vervagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoor door omstandigheden nogal vaak ervaringen over littekencremes. Wat ik het meest hoor is dat de oudste littekens vooral zachter worden, maar niet geweldig minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het zeker gewoon proberen! De meningen verschillen er over, dus sommigen beweren ook dat het wél werkt. Masseer de huid goed tijdens het aanbrengen. Dat is het belangrijkst bij de verzorging van een litteken, goed soepel houden.

Je voorkomt hier namelijk ook mee dat het juist nog minder mooi wordt. Door groei (weet niet hoe oud je nu bent) of juist door het ouder en slapper worden van de huid.
Goed verzorgen van de huid op die plek is dus sowieso belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vrees dat er nog weinig aan te doen valt. Littekenweefsel blijft meestal actief gedurende 6 maanden. Enkel tijdens deze periode kan men trachten de hoeveelheid Collageen (=vormt het littekenweefsel) te bestrijden door de aanmaak van Collagenase te stimuleren. Dit kan door het gebruik van o.a. siliconensheets (Scarban, cica-care, ...) Ook siliconenzalven kunnen helpen, al is daar de efficiëntie een pak minder.
In jou geval vrees is dat na 8 jaar je litteken absoluut niet meer actief zal zijn. Enkel plastische chirurgie of lasering zou kunnen helpen. Vlak daarna direct beginnen met siliconensheet om eventueel nieuw littekenweefsel te voorkomen.
Indien het litteken verhard of stug zou zijn, kun je wel steeds een hydraterende lotion gebruiken. Die kunnen het litteken zeer tijdelijk verzachten (niet structureel).