hoe is het mogelijk dat dieren zijn te beschermen tegen vlooien en teken ,en mensen niet ?

Ik vraag mij dat elk jaar wel af,dieren kun je met pippetten of vlooienbanden of spray beschermen tegen vlooien en teken.
Elk jaar hoor je weer dat er zo'n gevaarlijke teken zijn,wat vervelende ziekten bij mensen kunnen veroorzaken,tot en met blijvende verlammingen aan toe.
Waarom zouden ze niet iets uitvinden zodat je als mens ook zou kunnen beschermen hiervoor,lijkt mij heel zinvol,want niet iedereen heeft iemand thuis die even op achterhoofd kan controleren na boswandeling of er een teek zit.
Weet iemand misschien hier een antwoord op ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Mensen gebruiken geen preventief middel tegen vlooien, luizen of teken, omdat de gevolgen niet opwegen tegen het preventief behandelen:

Een 'voorbehoedsmiddel' tegen teken, vlooien of luizen gebruiken we voor kat en hond.
De werkzame stof in dit middel is kankerverwekkend, en kan bovendien zorgen voor irritatie of bijwerkingen: Voor huisdieren gebruiken we dit, maar voor mensen is het verboden.
Een gemiddelde kat wordt een jaar of 15.
Wanneer een kat levenslang een middel tegen vlooien, luizen en teken krijgt toegendiend, zal dit minder snel gevolgen hebben dan bij een mens:
Wanneer een mens levenslang hetzelfde middel krijgt toegendiend, zijn de risico's enorm.

Mensenvlooien zijn gelukkig inmiddels vrijwel uitgestorven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas lusten de kattevlooien wel mensenbloed als ze de kat niet kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker weten!
De een heeft er geen last van maar veel mensen ( ik ook) zij er echt superallergisch voor. Heel vervelend.

Andere antwoorden (4)

De vlooienband of pippetdruppel in de nekt is geen middel waardoor vlooien en teken niet op een dier komen. De vlooien gaan pas dood als ze de vlooienband of de vloeistof hebben aangeraakt. Dus het beschermd niet geheel. Als er voor mensen zo een bandje zou zijn dan voorkomt het nog steeds niet dat een teek op je kan komen bijvoorbeeld op je arm of rug en zich heerlijk te goed kan doen aan je bloed en je de ziekte van lyme geven.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is geen antwoord
Je zou als mens een insektenwerend middel over je huid kunnen smeren, iets dat Deet heet, heb ik gehoord, en ook tea-tree olie schijnt insecten af te stoten. Hoe dat met teken zit weet ik niet. Een teek is geen insect, maar een spin-achtige. Hoe dan ook, het kan niet vaak genoeg benadrukt worden: voorkomen is beter dan genezen, zeker met een teken-beet, want als je eenmaal besmet bent door de beet van een besmette teek is het uiterst moeilijk om van die ongelofelijk smerige bacterie die Lyme veroorzaakt, af te komen. Heel veel info hierover vind je hier: (en er zijn volgens mij ook linken te vinden voor info over vlooienbeten en hoe die te voorkomen.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mensen kunnen zich wel degelijk (deels) beschermen tegen teken.
middelen met deet helpen.
verder kan je kleding kopen die geimpregneerd is met pyrmethrine, een middel wat gebruikt wordt in oudere versies van anti-vlooien en tekenmiddelen voor de kat.
Rieneke1
12 jaar geleden
Naast de andere middelen in de antwoorden kun je jezelf beschermen tegen luizen en teken met Teatree olie.
Het is een sterk ruikend middel maar het werkt wel.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ter voorkoming van teken en luizen; blijvend 1 à 2 druppels Tea Tree olie op kraag/capuchon en hoofhuid druppelen.
Als men door een teek is gebeten nooit een druppel tea tree op de teek zelf, omdat de teek als reactie op de verdoving het gif alsnog in de bloedbaan spuit.

Hoofdluis / neten / roos: 3x per week 10 druppels Tea Tree in zachte, neutrale shampoo; na 10 min. uitspoelen.