Blinde mensen

Hoe navigeren blinden op straat? Ik weet dat ze een stok hebben, maar hoe weten ze of ze op de stoep zijn, of waar er een oversteekplaats is (buiten die klikgeluiden dan)...?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Blinden mensen hebben hun ander zintuigen veel meer ontwikkeld dan ziende mensen. Op het gehoor kunnen ze al heel veel. Ze horen aan het tikken van de stok en de weerkaatsing van het geluid of ze vlak bij een muur staan bv. Maar ook zullen ze de ondergrond waarop ze lopen beter voelen, ben je ziende dan merk je niet zo gauw, of je op een geasfalteerd paadje loopt of een tegelpad.

Blinden zullen vaak de route die ze lopen eerder onder begeleiding hebben gelopen, zodat ze kunnen onthouden waar ze op moeten letten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Blinde geleide honden, van die speciale "ribbels" op de stoep en verdere geluiden van bijvoorbeeld Winkels kunnen handig zijn voor blinde mensen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zitten van die ribbelpaden op de grond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blindenstokken waren vroeger van hout en tegenwoordig van kunststof en opvouwbaar. Ze hebben één groot nadeel: ze geven niet tijdig alle soorten obstakels aan. Voor zienden zijn er vele technieken om de weg te vinden, zoals Tom Tom e.d. Stichting I-Cane heeft de gps-navigatietechniek geïntegreerd in een intelligente blindenstok, de 'Tacticle Arrow'. Het is een blindenstok met een geavanceerde, gevoelige handgreep die informatie over de omgeving doorgeeft middels een ingebouwde 3d-mini-camera. Daarmee geeft de stok tijdig signalen en informatie over naderende obstakels door. De gebruiker kan zelf kiezen welke functies hij/zij op de stok wil en kan deze uitbreiden naar zijn of haar behoefte. De 'Tacticle Arrow' bevindt zich nu nog in een testfase. I-Cane werd hier onlangs voor beloond met een innovatieprijs. Als de tests goed uitvallen komen er in 2008 200 stokken beschikbaar. In 2009 is de productie van nog eens 5000 stokken gepland, mits de stichting voldoende geld ophaalt.

Toegevoegd na 22 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=sWkq1Ycmeks
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de dingen die we moeten weglaten van je (de stok , geluiden) zijn het allerbelangrijkste voor de blinde mensen en alleen zo weten ze waar ze zijn ( stoep ed ) en daarbij hebben sommige ook nog gebruik van een blindegeleiden hond die ze overal goed naar toe leiden