Waarom blijf je nooit bruin na te zijn bruin geworden van het zonnen?

Title says enough

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Omdat je huid zich voortdurend vernieuwd.

Alleen de buitenste laag van je huid, de opperhuid, wordt bruin onder invloed van de zon.

De opperhuid (in medische vaktermen: epidermis)
Dit is het buitenste laagje van de huid. Deze bestaat voor het grootste deel uit hoorncellen.
Deze cellen worden voortdurend nieuw gevormd in de onderste laag van de opperhuid. De cellen vermeerderen zich door deling. De nieuwgevormde hoorncellen schuiven steeds een beetje op naar de oppervlakte van de huid omdat ze door de voortdurende aanmaak van nieuwe cellen naar boven worden geduwd. Wanneer de cellen hoog in de opperhuid komen te liggen gaan ze dood.

Je slijt die bovenste huid er als het ware steeds af.

Als je verbrand bent door de zon, dan merk je dat nog sterker: dat heet vervellen.