hoe leer ik goed luisteren naar wat anderen zeggen?

ik heb in me leven heel erg veel moeite om mezelf te concentreren als mensen iets proberen uit te leggen op het werk of in me vriendenkring. ik heb het gevoel alsof ik mezelf er dan niet voor open kan stellen en daardoor maar de helft kan binnenkomen van wat er gezegd wordt.

ik heb hier eigenlijk al heel me leven last van en heb dit helaas van me vader.. ik wil heel graag veranderen en ervoor zorgen dat ik gewoon goed kan luisteren en met een positieve kijk op dit leven kan hebben.

can you help me? Is luister therapie iets voor mij?

groetjes arnold

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je je dit bewust bent is al stap één op weg naar beter luisteren :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer te reageren en vragen te stellen over het onderwerp als je met iemand praat, op die manier zit je sneller 'in' het gesprek ipv alleen maar luisteren.

Antwoorden (5)

Wij zijn heel visueel ingesteld. Veel informatie verwerken we met onze ogen. Hierdoor zijn onze andere zintuigen een beetje lui aan het worden. Ik denk dat televisie hier ook wel een aandeel in heeft. Ik merkt het al als ik een Nederlandse film zie (geen ondertiteling), dan merk ik dat ik me veel meer moet concentreren op wat er nu gezegd wordt. Heel vermoeiend!

Wat je kan proberen is naar luisterboeken luisteren. Dit zijn voorgelezen boeken. Het vergt echt concentratie om er naar te luisteren, maar het zal na oefening steeds beter gaan. Natuurlijk kun je ook films zonder ondertiteling kijken als oefening. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed luisteren is ook best moeilijk. Je hoort een stem, maar luisteren is veel intensiever.

Probeer eerst dit eens, voordat je therapie gaat volgen..

Wat kan helpen is: als iemand tegen je praat, je in jezelf, in je hoofd, alles herhaalt wat die persoon zegt. Dan moet je namelijk zeer geconcentreerd luisteren. Dat helpt echt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal correct! En als slagroom op het toetje, zo nu en dan parafraseren! Plus.
In een gesprek ,of als iemand tegen je praat ,niet alleen in je hoofd herhalen ,maar in de mini pauze 's van een gesprek ,vragen stellen over ,het onderwerp ,stel het je helemaal voor(visualiseren) vat het gesprekje ook samen .zo van u bedoelt dat en dat ingeval van dat , of zo van dus dit en dat zijn de hoofdpunten (afspraken) wees een actieve luisteraar ,je kunt ook niet lang nr een persoon luisteren ,niemand .dus doe actief mee voeg toe ,vat samen (feedback ) en stel het je voor .en blijf scherp :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het je leven lang al, en het is misschien erfelijk.

Dan is er de mogelijkheid, dat je ADD hebt of liever gezegd ADHD. Google daar eens op, en kijkt of je meer dingen herkent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf ADD. Het is al een heel goed begin dat je het zelf al realiseert. Ik had het zelfde probleem jaren geleden. Ik heb het zelf inmiddels opgelost.
Waar ik achter kwam is dat ik veel sneller denk dan anderen. In mijn hoofd ben ik al veel verder dan de ander waaraan ik iets uit leg. Je moet mensen dus langzaam meenemen in jouw gedachten stroom. Wat voor jou logisch is is voor de ander niet logisch. Je hebt voor de ander immers stappen overgeslagen waardoor ze je niet snappen. Daardoor wordt je vaak niet begrepen. Ik kwam dit ook vaak tegen in mijn werk. ADHD/ADD mensen hebben vaak moeite met communicatie. Mijn psychiater rade mij NLP aan. Maar zo'n cursus is heel duur en ik wil dat niet in den treure willen beheersen. Ik heb toen het boek NLP voor dummies gekocht. Tis echt een heel leuk boek. Daarin wordt heel goed uitgelegd hoe mensen communiceren maar ook hoe je dingen kan veranderen en bereiken. Het heeft mij zoveel inzicht gegeven. Ik heb het 5 jaar geleden gekocht. En als ik nu terug kijk dan heb ik daar zoveel aan gehad. Ik heb nu een heel ander leven en mensen komen nu graag naar mij toe om te praten. Voor ADHD/ADDérs is MindFulness ook heel goed. Ik ben daardoor nu in staat om heel veel rust in mijn hoofd te krijgen. Af en toe laat ik het ook totaal los. Omdat ADD hebben ook super handig kan zijn. :-)
Suc6 er mee!