Zelf tandsteen verwijderen met naald of paperclip?

Ik vind mijn tandarts-rekeningen altijd zo duur. Ze verwijderen bij mij altijd tandsteen en het lijkt mij simpel zelf te doen door dit weg te schrapen met een naald of paperclip...

Zou dit een goed idee zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Ik denk dat het een heel slecht idee is. Een paperclip is helemaal uitgesloten. Een wondje van een paperclip is heel snel een ontstoken wondje, dus niet in je mond peuteren met dat ding.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee dat is het niet denk aan ontstekingen en andere narigheid die daar van kan komen. Beter poetsen en raggen is een betere oplossing.
ronron1212
12 jaar geleden
Als je dit doet zonder het juiste gereedschap en zonder de juiste opleiding, bovendien nog bij jezelf, is de kans groot dat je je tandglazuur beschadigt.

Dat is geen goed idee.
12 jaar geleden
Tandpasta gebruiken tegen tandsteen en zorgen dat de tanden goed glad zijn en regelmatig flossen om ervoor te zorgen dat ze glad blijven. Tandsteen wordt gevormd door je speeksel en als je de mogelijkheid hebt meerdere malen perdag je tanden te poetsen met tandpasta tegen tandsteen helpt en geeft zeker uitstel maar je zal toch af en toe een tandarts bezoekje voor moeten maken. Vervelend maar het is helaas niet anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hou op over die tandartsrekeningen!!! En als ze niets kunnen vinden, dan toch maar even tandsteen verwijderen :s
Maar nee, toch maar niet zelf aan je gebit gaan zitten met grof gereedschap. Neem een goede tandpasta en let op de dingen die tandsteen kunnen veroorzaken. Het kan helaas zelfs van speeksel komen. En dan na goed opletten en poetsen vinden ze het bij de volgende afspraak toch nodig om tandsteen te 'verwijderen' . Ach aan sommige dingen verander je nu eenmaal niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tandsteen is verkalkte tandplak, en dat kun je deels voorkomen, afhankelijk van de samenstelling van je speeksel.
Doe je er niets aan, dan kan het tot tandvleesproblemen leiden die uitgebreidere behandeling vereisen, en als je daar niets aan doet kan het er zelfs toe leiden dat je tanden en kiezen los komen te staan en uiteindelijk uitvallen.

Als je veel tandsteen hebt, kun je als je pulkt wel wat tandsteen wegschrapen.
Maar: alles weghalen gaat niet lukken, dus veel zin heeft het niet. Als je ook maar iets uitschiet, is je tandvlees beschadigd, en als je echt pech hebt schiet je uit in je wang of verhemelte of mondbodem. Dus beslist geen aanrader!

Het is echt verstandiger om het door de tandarts te laten doen (dan is het nog niet zo erg dat de mondhygiënist er aan te pas met komen) en vanaf die tijd weer keurig te poetsen (liefst met een fluoridehoudende tandpasta, en liefst elektrisch poetsen), en eventueel te flossen dan wel te stokeren. Ook kun je mondwater gebruiken dat tegen plak en/of tandsteen werkt.

Voor gebitsreiniging gelden deze kosten, de M-code vind je op de factuur:

"Het verwijderen van plaque en/of tandsteen inclusief het polijsten van de gebitselementen

M50: beperkt
Maximumtarief 2011: €12,92

M55: gemiddeld
Maximumtarief 2011: €23,55

M59: uitgebreid
Maximumtarief 2011: €46,50"

http://www.allesoverhetgebit.nl/vergoedingen/code-m-preventie-en-mondhygi%C3%ABne
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee nooit zelf doen!! Dat is veel te gevaarlijk voor je gebit misschien doe je je tanden kapot of zo!! Je kan best een informeren naar een goedkopere tandarts in jou buurt