Hoe leer ik mijn mond te houden?

Elke keer, of beter gezegd vaak, als ik in gezelschap ben van veel mensen heb ik de neiging om op alles en iedereen te antwoorden, of met alles mee te praten. Dit heb ik tot een bepaalde hoogte in de hand tot mijn enthiousiasme het overneemt. Ik merk gewoon dat mensen dit verschrikkelijk irritant vinden en schaam me aan het eind van zo'n avond dan ook kapot om alles wat ik er weer heb uitgekraamd en dat ik zo irritant ben geweest voor anderen. En elke keer weer neem ik me voor de rem erop te zetten, maar elke keer ga ik weer de mist in of ik moet de hele poos daar mee bezig zijn, en dat geeft niet echt een vrij gevoel van jezelf zijn.
Hoe kan ik leren mijn mond te houden of in ieder geval mij in te houden? (en het liefst zpnder mezelf te verliezen)
(Graag wel serieuze antwoorden aan zogenaamd geinige antwoorden heb ik echt helemaal niks...schaam me zo ook wel.Alvast bedankt.)

p.s. Hebben meer mensen hier last van?

Toegevoegd na 1 minuut:
Aanvulling op de zin "of ik moet de hele poos daar mee bezig zijn, en dat geeft niet echt een vrij gevoel van jezelf zijn."
>> Dat lukt me ook elke keer niet..<<

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik wil iedereen bedanken voor zijn en haar antwoorden en vindt het fijn te lezen dat ik niet de enigste ben. dat weet een mens wel, maar bevestiging is altijd fijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dus precies hetzelfde Steeds denk ik: nu ga ik het anders doen maar eind van de avond baal ik enorm van mezelf! Het lukt mij nog steeds niet om het anders te doen :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duct-tape.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wist dat dat antwoord zou komen, maar behalve bij een sm feest staat zoiets erg misplaatst...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@minimini dat gevoel bedoel ik dus...echt verschrikkelijk. En als het dan wel lukt zit je met die nare nasmaak van..that wasn;t me

Het beste antwoord

hi,

ik had dit ook , heel erg, wilde vaak een pleister op mijn mond doen, heb t ook wel een gedaan, maar goed.

ik denk, als je eenmaal bewust bent van dat gedrag, je er wat aan kan doen, ik ben er gewoon meer op gaan letten, zodat ik mezelf kon corrigeren, en de ene keer ging t beter dan de andere keer, maar ondertussen heb ik al eens gehoord van een vriendin, dat ze zich afvroeg wie ik was en waar ik Umria had gelaten, gewoon omdat ik rustig was, ook stilstond in een gesprek, zelfs niet van t ene been op t andere hoppen, maar gewoon rustig... het is een proces, en als je het echt wilt veranderen, dan zal dat gebeuren, puur omdat je je er nu bewust van bent, en je dus er wat mee kan doen...

en zoals iemand al eerder schreef,allleen iets aan doen, als je t zelf niet leuk vind want nooit voor een ander veranderen , maar zo te lezen, vind je het zelf irritant, dus heel veel succes, zie het als een reis, wees je bewust van het nu en dan zal je dan, opeens merken, dat t minder is, en minder, net zo ver als jij t wilt.... en ja, soms ga ook ik nog wel eens ratelen, maar dan zeg ik gewoon sorry, laaat mij ff lekker ratelen, dan is het zo weer over !!

hoop dat je er wat aan hebt!
doeg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje..heb er zeker wat aan...grappig want met alle andere dingen doe ik het al zo..stom dat ik er voor dit niet op gekomen was..haha...

Andere antwoorden (8)

Het is moeilijk en je zult het zelf moeten doen. Ik weet dat het irritant is (ik had namelijk zo een collega sorry). Ik denk dat je moet leren om je mond te houden en goed moet inschatten of je antwoorden gewenst zijn of niet. Probeer een regel aan te leren dat als een ander wat gevraagd wordt jij je mond houdt. Hoe moeilijk dit ook zal zijn. Gewoon beetje bij beetje een stapje verder en je zal je gewenste gedrag aanleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het zelf ook door, al had ik het liever niet door gehad dat het irritant is..maar vindt het wel een goeie..gewoon een ding tegelijk. dankjewel
De beste oplossing is een vriend, vriendin mee te nemen naar dat soort gelegenheden en die te vragen om je aan te tikken op het moment dat je over te schreef gaat
waarschijnlijk heb jezelf niet in de gaten wat mensen je waarschijnlijk via hun lichaamstaal vertellen
een tikje helpt
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed idee...zie het zelf vaak ook, maar dan ben ik al te laat.
ik weet denk ik wel wat je bedoelt, ik heb er ook last van. en als je je weet in te houden dan voelt dat niet goed (onnatuurlijk). Klinkt stom maar misschien met je het een klein beetje accepteren. je bent wie je bent, de een zal je daardoor niet zo mogen maar een ander zal verschrikkelijk met je kunnen lachen ( dat is mijn ervaring)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen zeggen heel veel in gezelschap, sommige mensen heel weinig.
De één houdt er van en de ander niet!
Daar is niet veel aan te veranderen, maar er is ook niks mis mee toch?
Iedereen heeft zo z'n mindere kanten, alhoewel het niet perse een mindere kant hoef te zijn.
Sommige mensen vinden het alleen maar leuk als iemand veel praat :)
Het is alleen belangrijk dat je ook wel naar anderen luistert, en hen uit laat praten.
Verder niet te veel aan jezelf veranderen, je bent zoals je bent!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje..dat van dat luisteren is idd nog wel eens een valkuil.
Pieter2011
12 jaar geleden
+ Mooi antwoord. Ik behoor tot de "luisteraars" en vind het enthousiasme van anderen juist wel leuk (mits ze niet te prominent aanwezig zijn en niet alleen over zichzelf praten en hun eigen mening naar voren brengen). Maar wat me in je antwoord vooral aanspreekt: richt je op (bewust!) luisteren naar wat anderen te vertellen hebben en reageer daar inhoudelijk op door je in te leven in de gedachten, gevoelens en situatie van de ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, ook mooi antwoord.
schrijf het op je arm en neem je voor dat je als je weer naar je arm hebt gekeken even een minuutje stil te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
opzich is het idee niet zo raar, of telefoon in mijn zak en die elke vijf minuten af laten gaan op trillen..zoiets.
Aleen blijft het dan zo onatuurlijk voelen.
Vindt sociale dingen wat dat betreft best ingewikkeld.
Ik ken ook iemand die dat te graag en veel doet.
Hij denkt zelf dat hij het idee heeft dat hij zich moet verdedigen of opkomen voor zichzelf.
Dat lijkt nog niet zo'n gekke gedachte.
Misschien heb je zoiets dat je eigenlijk onzeker over jezelf bent en dat je dus voortdurend jezelf voor het voetlicht moet brengen om te bewijzen dat je iemand bent.
Wees gerust; je BENT iemand!
Als je er eenmaal achter bent dat een grote waffel niet iemand maakt, maar je andere goede eigenschappen (en die heb je echt ook, vraag het je vrienden maar), dan heb je dat niet meer nodig; dan kan je er gewoon zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke keer als je praat mag iemand je slaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk en daarna mag ik verklaren dat ik mishandeld wordt...btw...wie gaat dat doen dan in onbekend gezelschap?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Min, wat een achterlijk antwoord, natuurlijk weer voor een puntje....ik kan je wel verzekeren Jenesy dat er nog veel irritatere mensen zijn hoor, die het fijn vinden om irritant te zijn, dat zie je bij dit antwoord maar weer. :-)
Ik herken het. Ik vind het ook heerlijk ergens over mee te kunnen praten maar helaas heb ik een schoonfamilie die nog enthousiaster is en ook nog heel hard praat en nogal aanwezig is dus ik voel me bij hun een geest...dus jawel...ze bestaan. Ergens ben ik er blij mee want anders was ik zo. Ik zou ook uren aan een stuk door kunnen kletsen namelijk en heb het gevoel ook zo te zijn. Met name over onderwerpen waar je even lekker over kan doordrammen en klagen...dan heb ik de neiging te lang door te gaan. Pas als ik merk na een tijdje dat ze stil worden komt diep van binnen het schaamtegevoel. Ik heb me dus voorgenomen het voortaan te druk te hebben om te kletsen, ik ga werk zoeken om een gesprek te ontlopen. Thuis ga ik dingen voorbereiden zoals hapjes en doe ik de drankjes en ga rond om maar bezig te zijn. Op mijn werk idem dito. Als ik er toevallig inkom probeer ik echt niet meer te reageren anders sla ik weer door. Het is heel moeilijk maar het moet echt, ik denk dan aan het schaamtegevoel van de vorige keer.
Helaas heb ik echt verder geen ander antwoord want volgens mij is dat er niet. Ik hoop dat het je gaat lukken en begrijp je probleem. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel voor je antwoord...dit was een etentje bij de chinees en ik kon het moeilijk van de kok overnemen, daarbij wordt ik zelf heel verdrietig als ik mezelf uitsluit en dat past ook niet bij mij, maar snap je tactiek. Ik zou het zelf niet kunnen. Toch een plus voor je idee en als 'lot''genoot. Misschien moeten we gewoon met zijn allen een bond op richten...dan kunnen we lekker omszelf zijn zonder schaamte!