Het voelt alsof ik nooit rust heb, nooit even kan "ontspannen". Hoe kan dit?

Ik voel me altijd heel erg onrustig. Ik heb altijd wel iets om me zorgen over te maken of om over na te denken, zelfs om kleine dingen zoals m'n sleutels die ik kwijt ben.
M'n leven is niet zo stressvol, maar ik ben best wel neurotisch volgens mij. Ik voel me ook vaak en om de kleinste dingen gestrest. Ik moet altijd alles checken of ik iets nog wel in m'n tas heb zitten, of iets 't nog wel doet etc. Wat kan ik hiertegen doen?

PS: Ik doe verder niet echt iets stressopwekkends ofzo, ik lig de hele dag heerlijk in m'n bed en ik chill meestal gewoon thuis.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Herkenbaar! Ik heb dat ook alles 100x checken terwijl dat niet nodig is.. Ik probeer te denken als het weer zover is, wat gebeurd er als ik het niet zou doen? Vergaat dan de wereld? Is het echt zo'n probleem als mijn sleutels niet in mijn tas zit? Alles is oplosbaar. Ik hoef me eigenlijk niet zo druk te maken:-)

Ik hoop dat deze gedachtengang je wat rust geeft. Het heeft mij veel geholpen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gaan joggen met muziek en onderweg waar er niemand is zo effe alles uit je laten komen , positieve gedachten en lachen en soms is dansen op een goed liedje , daar ontspan je van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar daarna komen alle gedachtes gewoon weer terug!
Je leven klinkt erg doelloos, misschien ben je daarom wat onrustig. Misschien kun je wat meer invulling zoeken in je leven. Vrijwillerswerk of werken/leren. Dan heb je wat ritme in je leven en dan heb je ook wat om handen. Want de hele dag op je bed liggen niksnutten word je ook niet vrolijk van. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe het komt, zal bij jouw wel te maken hebben met stapeling op stapeling. Zodanig dat je op een gegeven moment gewoon niet beter weet en je zelfs misschien gaat denken dat het een karaktereigenschap is.
De kern zal waarschijnlijk in je jeugd liggen, misschien waren je ouders ook al gespannen, en hadden ze vele zorgen. Het is niet vreemd dat je dat gedrag gaat overnemen.

Hoe je eraf kan komen, is om te beginnen met een vorm van mediteren. Yoga, pilatus, QiGong of bijvoorbeeld TaiChi zijn allemaal wel methoden die gericht zijn op de innerlijke rust.
Maar uiteindelijk onkom je er niet aan om een terug te gaan in de tijd van je jeugd en eens te gaan bekijken hoe het bij jouw is ontstaan, waarom en wanneer. En ook waarom je het al die tijd hebt vastgehouden.