Een geluidsgolf plant zich voort middels een medium. In dit geval lucht. De lucht kun je inademen, de golf niet. Net zo min als je in zee, als je water binnenkrijgt, de golfvorm ook binnenkrijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geluidsgolven worden niet geabsobeert zoals bij lucht het geval is, maar worden weerkaatst
in principe kan een geluidsgolf je mond in komen, en weerkaatst worden je luchtpijp in.
Net zoals het constant doet in je oren. (oorschelp--> gehoorgang--> trommelvlies)

maar of je dan kan spreken van inademen, mijn antwoord zou zijn nee. Want het in en uitademen is niet/nauwelijks van invloed op deze geluidsgolven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja een geluidsgolf kun je inademen; ga maar voor een flinke speaker van tweehonderdvijftig watt met open mond staan en het geluid waait je in de mond en je ademt dan ook de lucht waarin die trilling zicht verplaatst. Het is alleen een kwestie van timing want de golf van geluid duurt zolang je het geluid hóórt. laat staan in ademt. Je voelt er in elk geval niks van.