De productie van melk komt al in de vijfde maand van de zwangerschap op gang. Er worden dan veel hormonen aangemaakt zoals oestrogenen en progesteron. De eerste zorgt voor de ontwikkeling van de melkklieren en
melkkanaaltjes, zij remmen echter de aanmaak van de melk zelf. Na de bevalling komt deze productie pas echt op gang, omdat doordat de placenta verwijderd wordt ook de remmende werking van progesteron wegvalt. Hierdoor kan door het hormoon prolactine, dat nu doorbreekt, de melk pas goed ontwikkelen.
Elke keer dat er aan de tepels gezogen wordt geven de tepels signalen aan de hypofyse, waardoor 10-20 keer meer dat de normale hoeveelheid prolactine wordt geproduceerd. Dit effect duurt ong.1 uur, maar zorgt ervoor dat de melkklieren melk blijven produceren.
Als dit mechanisme er niet zou zijn, zou er binnen een week al geen melk meer geproduceerd worden. Maar de productie van melk kan jaren doorgaan als het kind borstvoeding zou blijven krijgen. De totale productie neemt echter af na 6-7 maanden.
Worden de tepels niet meer gestimuleerd, stopt ook de melkproductie.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Eigenlijk raakt het niet op, want de productie gaat voortdurend door.
De meeste vrouwen produceren meer melk dan hun baby nodig heeft.
Daarom was het vroeger normaal voor armere vrouwen om er dan een borstvoedingskind bij te nemen:
dat was de min (zo heette de vrouw) voor een rijke vrouw, voor wie het niet netjes was om zelf te voeden.

Zo lang een kind regelmatig uit de borst drinkt, zal er dus melk aangemaakt worden.
De World Health Organisation (WHO) en Unicef bevelen aan om minimaal twee jaar borstvoeding te geven.

Dat geldt voornamelijk voor armere landen.
In onze cultuur is dat niet de gewoonte.
Wat ik persoonlijk jammer vind.
Ik heb mijn jongste 10 maanden zelf gevoed en tot 6 maanden heeft een kind ook niks anders nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder heeft mijn zusje 27 maanden gevoed. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, er zijn ook mensen die weten helemaal van geen ophouden ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=PB1WdWjwv14
Haha die vraag kan niet zomaar in je op komen :P
Hoe kwam je er op ben ik wel benieuwd naar..

Maar, nee het kan volgens mij niet opraken hoor.
Zodra je je kindje weer aanlegt word er weer melk geproduceerd. En volgens mij zorgt het lichaam automatisch voor aanvulling, ook al is het maar een piepkleinbeetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ik dacht aan kleine baby's en dan denk ik ook gelijk aan de voeding en toen kwam ik op deze vraag hihi ;).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha jij denkt zomaar aan kleine babys? :P
Melk product bij vrouw als zei de juist voeding gebruikt zou maar dit wordt niet gedaan maar eigenlijk zou kunnen als men brosten blijf stimuleren en dit wordt de laatste tijd al wel beetje gedaan via kloven bij moeder die net bevallen zijn blijven dan ook voor ander te vroege geboren melk geven maar omdat er nog vreemd tegen aan gekeken plus ook nog wel ze ongemaken heeft vrouw doet men dit te lang met uitzonderen zijn moeder die wel borst voeding geven aan groter kinderen maar er ligt ook een taboe op .Maar inpersiepe zou vrouw tot overgaan en kloven en juist voeding .melk kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De borst is geen 'melkvat' waarin een volledige voeding wordt voorbereid, maar een klier die op commando / op aanvraag melk aanmaakt. Een beetje is er altijd wel aanwezig in de melkklieren (in de periode dat je borstvoeding geeft), maar dat is slechts een paar CC en nooit voldoende voor een gezonde baby.

Op het moment dat het kind begint te zuigen (en soms al als het begint te huilen) zorgen hormonen er voor dat de reflexen die de melk doen inschieten beginnen te werken, en de zuigbeweging zelf produceert de nieuwe melk. Daar is wel een eind aan natuurlijk (anders zou je alle vocht uit een vrouw kunnen 'melken', maar in de regel stopt de productie ook weer even als de vraag wat minder wordt (het kind stopt met zuigen).

In het begin van de zoogperiode moet de productie op gang komen, en aan het eind bouwt die ook vanzelf weer af. En de melk wordt eigenlijk vrijwel alleen geproduceerd door het stimuleren van de borst. (Vergelijk het maar met koeien melken ; daar kun je ook niet gewoon een emmer onder zetten, je moet de zuigbeweging van het kalf imiteren).

Net als met alle lichamelijke processen, verloopt ook het zogen niet altijd naar wens of vlekkeloos. Het is een ontzettend ingewikkeld samenspel van heel veel factoren waar ook heel veel mis mee kan gaan. Zo heb ik mijn beide kinderen nooit zelf kunnen voeden, alle inspanningen ten spijt. Dan kun je wel degelijk spreken van 'opdrogen / opraken' . Maar feitelijk is het gewoon de productie die dan stopt, niet de voorraad die op is.

Toegevoegd na 6 minuten:
Maar als je wilt, kun je de borstvoedingsperiode ook rekken tot ver voorbij de leeftijd waarop je een kind idealiter moet spenen. Dat levert wel heel aparte plaatjes op ......
Minnen (professionele voedsters) gaven zo soms jarenlang voeding aan verschillende babies.

Toegevoegd na 10 minuten:
(Het filmpje is - gelukkig - NIET echt ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, in het bijzonder voor het 'bitty-filmpje'!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het laatste is eigenlijk het leukste. Ik weet alleen niet of je hier ook twee filmpjes kan plaatsen ?
In elk geval, hier de link :
http://www.youtube.com/watch?v=NxMnE5PJSBY