Wanneer kan je van jezelf houden?

Soms hoor je mensen zeggen.. je kan pas van een ander houden als je van jezelf houdt. Je houdt toch altijd van jezelf? Wanneer is dit niet het geval.? Of zit er een leeftijd aan verbonden wanneer dat pas kan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (11)

niet iedereen houd van zich zelf
je hebt mensen die zich zelf te dik/of te dun vinden
of een te grote neus /oren hebben etc
met andere worden ze vinden zichzelf lelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil even inhaken op: Je houdt toch altijd van jezelf?

Ik denk dat er een heleboel mensen zijn die zichzelf niet mooi vinden. Te grote neus, te kleine borstjes, lelijke benen, enz.
Als je jezelf lelijk vind, kan je niet van jezelf houden. Je hebt als het ware een afkeer naar jezelf toe.

Dus wanneer kan je van jezelf houden:
Als je jezelf precies zo kan accepteren zoals je bent. Zowel lichamelijk als geestelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een proces wat begint bij je geboorte. Je moet eerst zien/ voelen dat er van je gehouden wordt. Als je liefdevol bent opgevoed is het makkelijker om van iemand te houden maar ook om van jezelf te houden. Waneer je dat dus niet bent is dat heel moeilijker. Maar ookal heb je wel veel liefde gekend kunnen er veel dingen zijn waardoor je niet van jezelf kan houden. Als je heel ontevreden met jezelf bent. Toch denk ik dat wanneer de basis van het houden van goed is, dat je daar sneller, positiever uit kunt komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eigenwaarde, zelfverzekerdheid, je bewust zijn van je tekortkomingen en zelfacceptatie zijn een paar sleutelwoorden die me te binnen schieten als je dat voor mekaar wilt krijgen. helaas leer je dat niet in een teleaccursus maar in het leven zelf. wel is het zo dat sommige mensen een extra steuntje in de rug nodig hebben omdat ze buiten hun schuld om kampen met een laag zelfbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt pas van jezelf houden als je jezelf accepteert zoals je bent. Geef jezelf af en toe eens een complimentje of een schouderklopje als je iets goed hebt gedaan.
Als je van jezelf houdt, ben je ook beter in staat om van anderen te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan altijd, overal en nu...

Daar hoef je niets voor te doen of te laten... Je hoeft niet eerst 20 jaar boete te doen in een afgelegen tibetaans klooster...
Daar kun je nu mee beginnen en je hoeft daar nooit mee op te houden...

Toegevoegd na 1 uur:
En het kan ook alleen maar NU...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo denk ik bijwijze van ook; je houd toch altijd van je zelf. Maar er zijn genoeg mensen die niet accepteren wie ze zijn en hoe ze er uit zien. Zelf leren en verbeteren is niks mis mee maar accepteer je zelf en hou van je zelf. Maar er zijn heel wat mensen met een laag zelfbeeld.

Meer info over je zelfbeeld:
http://www.mensinwereld.nl/Zelfbeeld__ego_en_negatief_zel/zelfbeeld__ego_en_negatief_zel.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waneer je tevreden bent met alles wat van jou is:
uiterlijk, innerlijk, prestatie`s, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je houdt van jezelf als je tevreden bent met alles wat je doet, zegt en denkt. Je houdt vooral van jezelf als je je niet meer constant afvraagt 'wat een ander van je denkt'. Maar het moet niet doorslaan naar arrogantie.
Daar is geen leeftijd voor, de een is daar beter in dan de ander. Het heeft ook te maken met je opvoeding. Als jouw ouders je altijd maar gepusht hebben om meer,hoger, of beter te worden, dan zul je altijd het gevoel houden dat je net niet goed genoeg bent zoals je bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je houd van je eigen ik, als je kan genieten van jezelf en je je zelf accepteerd, als je trots objectief naar jezelf kan kijken en dan denkt ik ben blij dat ik ben wie ik ben dan ben je op de goeie weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je jezelf kunt accepteren zoals je bent en je ook trots op jezelf kunt zijn omdat je geniet van het leven en het leven ook waardeerd