Bij het abstract denken gaat het meer om voorstellingen die men van bepaalde zaken kan maken die men niet in de realiteit kan zien, voelen of met andere zintuigen waar kan nemen.

Hoogbegaafde kinderen kunnen eerder dan leeftijdsgenoten abstract denken. Ze bereiken ook een hoger niveau van abstractie.

Voorbeeld:

Een jongetje van vierenhalf jaar zit achterin de auto en begint over 'dood' te praten. Hij heeft al helemaal doordacht wat er moet gebeuren als hij dood gaat. Daarbij heeft hij zelfs 2 scenario's: ??n wat er moet gebeuren als hij na zijn ouders dood gaat en ??n wat er moet gebeuren als hij eerder dan zijn ouders overlijdt. In het laatste geval wil hij niet begraven, maar gecremeerd worden en dan kan zijn urn mee naar huis worden genomen, zodat hij bij zijn ouders kan staan. Als die dan ook overlijden, dan kunnen ze samen verstrooid worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Abstract denken staat tegenover concreet denken.

Concreet denken betekent dat men denkt over onderwerpen die het heden betreffen of die tastbaar zijn.
Dingen die je kent.
Voorbeelden hiervan zijn denken over goederen en aardse zaken. In de eerste levensjaren denken kinderen vooral concreet.

Bij het abstract denken gaat het meer om voorstellingen die men van bepaalde zaken kan maken die men niet in de realiteit kan zien, voelen of met andere zintuigen waar kan nemen.
Het abstract denken vereist dus een groter voorstellingsvermogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de assessmentdag kunt u een test verwachten die uw abstract-analytisch redeneer-vermogen meet. U moet hierbij het verband ontdekken in een reeks van niet verbale informatie en deze reeks aanvullen met een van de weergegeven antwoorden. De uitslag van een test voor abstract-analytisch redeneervermogen geeft aan in welke mate u abstracte problemen kunt ontrafelen en hoofd- en bijzaken kunt onderscheiden in de aangeboden informatie. Hieronder treft u enkele voorbeelden aan van vragen uit een dergelijke test. Wanneer u op één van de antwoordmogelijkheden klikt, krijgt u feedback op de juistheid van uw antwoord.