Me moeder heeft bloedgroep O positief en me vader heeft B rhesus negatief kan daar een kind uitkomen met bloedgroep A negatief of is dat onmogelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

volgens onderstaande site (zie link) zou dit niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeder heeft bloedgroep O en heeft dus genotype ii. Vader heeft B dus genotype BB of Bi. Er is dus geen allel A aanwezig, dus kan dit niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is eigenlijk onmogelijk.

Bloedgroep 0 betekent dat je moeder noch het eiwit voor bloedgroep A noch dat voor bloedgroep B heeft. Van haar kun je dus beiden niet krijgen.

Bloedgroep B betekent dat je vader alleen het eiwit voor bloedgroep B heeft., en dat kun je wel of niet van hem erven.

Natuurlijke kinderen van deze ouders zullen dus bloedgroep O+, O- B+ of B- hebben. Maar de smaak A, nee, die komt in de hele familie niet voor en moet dus van de melkboer zijn.

Overigens is uit een Engels onderzoek in de jaren 80 gebleken dan bijna 10 % van de kinderen die in een bepaald ziekenhuis geboren werden niet van de opgegeven biologische ouders kan zijn. Het komt dus vaker voor dan mensen denken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook het schema in de link