Verwilderd parkietje? Wat moet ik doen?

Helaas heeft ons gezin een nogal nare 'gewoonte' om soms zomaar dieren in huis aan te schaffen zonder er echt bij na te denken... Nu hebben mijn ouders bijvoorbeeld twee jaar geleden een parkiet aangeschaft, iedereen vond het ontzettend leuk natuurlijk, maar na al een korte tijd begon iedereen het te vervelen met als gevolg dat het parkietje eigenlijk heel erg verwaarloost werd. Heel zielig natuurlijk!
Nou ja, nu dacht ik, laat ik hem dan maar bij mij op de kamer zetten, dan krijgt 'ie nog een beetje aandacht. Maar het probleem is, ik weet helemaal niets af van die vogeltjes! Kunnen jullie mij vertellen wat ik moet doen om het hem weer naar zijn zin te maken, en misschien ook wat tammer?
Oké, wat de stand van zaken nu is, is dat hij hier nu zo'n kleine twee weken staat. Op een kast, bij het raam. De gordijnen zijn zo vaak mogelijk open, behalve als het nacht is natuurlijk. Hij heeft een klein nieuw spiegeltje in zijn kooi en een soort ladder die ik bij de dierenwinkel heb gekocht. Achter de kooi hangt een (Zweedse) vlag.
Elke keer als ik mijn hand naar hem uitsteek haalt hij best agressief naar me uit, naar iedereen overigens. Wel tjilpt hij zo nu en dan, en komt heel soms uit zichzelf uit de kooi en vliegt wat rond. Overigens botst hij wel overal tegenaan omdat hij de omgeving niet kent, maar dat lijkt mij vrij logisch.

Alvast heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Allereerst, dit gaat heel veel tijd en nog meer geduld vragen, dus daar kun je je vast op voorbereiden.

Koop allereerst bij de dierenwinkel een zakje trosgierst. Dat vinden parkieten erg lekker en helpt vaak goed als je ze tam wilt maken. Overigens, nooit de hele sliert in de kooi hangen omdat je hem eens wilt verwennen, want trosgierst is erg vet en niet heel gezond. Enkele centimeters per week is echt het maximum.

Als je de tros-gierst in huis hebt, begint het geduld-werk. Zet de kooi op een makkelijke hoogte en ga er naast zitten. Wacht als je vogel onrustig wordt tot hij weer rustig is. Herhaal dit net zo lang tot hij redelijk rustig is als jij dicht bij de kooi zit. Praat ondertussen rustig kalmerend tegen hem.
De volgende stap is een stukje trosgierst in je hand nemen en een deurtje openmaken en je hand in de opening houden. Ook dit herhaal je meerdere keren op een dag, net zo veel dagen, totdat je parkiet rustig blijft als je dat doet.
Daarna kun je je hand een klein stukje in de kooi houden. Ook weer net zo vaak herhalen tot de vogel rustig daarbij is.
Hiermee ga je steeds een stukje verder, totdat de vogel je hand accepteert.
Als hij dat doet, tik dan met uitgestrekte wijsvinger en met in die hand ook het stukje trosgierst tegen zijn buikje aan, heel zacht, zodat hij op je vinger kan stappen. Hij leert zo dat je hand betekent: op de vinger stappen en eten.

Het is bij dit alles heel belangrijk dat je zelf rustig blijft als de parkiet onrustig of zelfs agressief wordt. Trek ook nooit plotseling heel wild je arm weg uit de kooi. Daarmee maak je het erger.
Mocht de parkiet je pikken, even tanden op elkaar en duidelijk nee zeggen en dan rustig je hand verwijderen.

Zeker omdat je maar 1 parkietje hebt, zal dit uiteindelijk resultaat hebben. Een parkiet is een erg sociaal dier en trekt altijd naar een andere vogel of naar zijn baas toe. Om die reden kun je ook beter het spiegeltje weghalen. Op dit moment ziet je parkiet waarschijnlijk in het spiegeltje zijn maatje. Haal je die weg, dan zal hij uiteindelijk jou als maatje zien.
Je moet trouwens wel zorgen dat je parkiet zonder spiegel genoeg te doen heeft in zijn kooi: koop nog wat speeltjes, maak zelf iets van houtjes en touw, geef hem stukjes verse fruit en groente (geen avocado en rabarber, dat is giftig).

Succes met tam maken!

Toegevoegd na 3 minuten:
Goed trouwens dat je je om het diertje bekommert! Ik hoop dat het je lukt, want dat zou de parkiet wel verdienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'nee' zeggen tegen een parkiet?
Dat is heel nieuw voor me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je met stemverheffing kort 'nee!' zegt en rustig je hand met het lekkers verwijdert, dan krijgt de vogel op den duur door dat je het negatieve gedrag afwijst en dat hij ergens mee moet stoppen als je nee zegt. Vergelijk het 'Foei!' wat vaak tegen honden gezegd wordt.
Natuurlijk kan het in principe elk woord zijn, maar het gaat erom dat het dier 1 vast woord te horen krijgt bij ongewenst gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Ik ga het zeker proberen!