Welke huishoudelijke taken kan ik mijn kinderen van 17 en 19 laten doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17 en 19 ?? In theorie : alles. In de praktijk : het zijn niet je huishoudsters, er moet balans zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor Marleen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi gezegd Marleen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn idd niet je huishoudsters maar jullie wonen gezamenlijk onder een dak dus vindt ik dat je op die leeftijd toch mag verwachten dat ze alles aan kunnen pakken.
Hun zijn geen huishoudsters maar jij ook geen slaaf! "toch?????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak een lijst met alle taken die er dagelijks, wekelijks en maandelijks gedaan moeten worden. De gene die iets gedaan heeft zet zijn voor letter er achter bij de datum. Als iemand tijd heeft gaat hij of zij van de schoonmaaklijst iets uitkiezen. Als er 1 voorletter niet zo vaak op de lijst staat of alleen de leuke dingen gedaan worden kan je daar altijd over praten!! Succes :)

Het beste antwoord

in deze leeftijdscategorie zullen zelfstandig gaan worden.
Dus alles wat belangrijk is om te leren om 'beginner' zelfstandigwonen te worden.
Denk schoonmaak klussen, die je zelf ook zou doen, niet de echte smerige...denk aan kleine reparaties kapotte lamp of fietsbanden maken, fiets reparaties. Ook samen naar CV ketel kijken of leren stoppenkast te verwisselen. Opruimen van eigen kamer maar ook praten over wat zou je weggooien en wat niet? Vooral boodschappen leren doen met boodschappenlijst en een vast bedrag om te leren dat er gebudgetteerd moet worden en niet alles gekocht kan worden. Auto klussen, die je zelf ook zou doen....olie bijvullen, stofzuigen van de auto enz...
En als laatste samen een werkplan maken voor de tuinklussen van plantjes planten tot een nieuw hek of kleine reparaties. succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Afwassen schoonmaken Kamer opruimen. Planten water geven. Strijken. Enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles, maar je zal veel dingen wel moeten leren aan ze. Op die leeftijd zouden ze zelfstandig genoeg moeten zijn om hun eigen huishouden te runnen.
En alles is te leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, alles!
Afwassen, tafel dekken/afruimen, wassen, was opvouwen, vaatwasser in/uit ruimen, ramen zemen, auto wassen, boodschappen doen, stofzuigen, kamer opruimen.
Misschien staat hier wat bij...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alles wat je je kan bedenken m.i. (of zijn ze enkel volwassen en willen ze zo gezien worden als het hun zo uitkomt?) ;-)

als jij ziek bent moeten ze zich kunnen redden en dingen van je over kunnen nemen. daarbij zal het vast geen vele jaren meer gaan duren voor ze uitvliegen en dan ook moeten ze zich zien te redden.

mijn kinderen zijn 7 en 9 en hebben hun vaste taken in het huishouden (eigen kamer opruimen, oud papier in de container doen, schone kleding in eigen kast leggen, alle rommel achter hun kont opruimen, eigen bed opmaken etc)

ik weet niet in hoeverre ze al dingen doe in het huishouden maar de kans is dat je op protest zal stuiten (een bijdrage leveren in het huishouden is al snel 'stom' en 'saai') dus maak wel duidelijke afspraken (eventueel in een schema vastgelegd al het protest heftig blijft)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op die leeftijd lijkt het mij niet meer dan normaal dat je ze alles kunt laten doen. Mijn dochters (12&15) doen gewoon overal aan mee ( strijken is een stap te ver), zelfs een eenvoudige macaroni o.i.d. koken is niet echt een probleem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt er een beetje van af wie de meeste tijd heeft voor al die noodzakelijke klusjes. Als jij niet werkt, zou je ze kunnen vragen, van ze kunnen vragen, hun kamer op orde te houden, en eventueel hun eigen was in de wasmachine en ophangen/droger.
Werk je wel, dan kan je alle huishoudelijke klussen zo langzamerhand in drieen delen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heb je ze geleerd? toen ik 19 was had ik mijn eerste kindje en deed mijn eigen huis helemaal. je zou ze kunnen laten koken, stofzuigen, wassen en strijken. Als het maar wel in proporties blijft met school en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb er altijd naar gestreeft, dat ik het huishouden zou doen en mijn kinderen kind konden zijn, totdat ik van de ene op de andere dag blind werd, gisteren kon ik alles, en die dag niets meer, mijn dochter toen 14 nam zonder dat ik iets hoefde te vragen, het hele huishouden op zich, mijn zoon, toen 13 ging op zijn fiets boodschappen doen, dat motiveerde mij enorm, om zo snel mogelijk alles zelf te leren, zodat zij hun eigen leventje terug kregen, dat is gelukkig gelukt, dus ze kunnen alles, maar laat ze wel van hun jeugd genieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn geen kleine kinderen meer dus ze kunnen gewoon alles doen!
maar ik vind dat ze niet te veel moeten doen want nou ze nog thuis wonen moeten ze daar natuurlijk nog wel lekker van profiteren!!

ik ben 18 jaar en was 17 toen ik op mezelf ging wonen dus vandaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze zijn best oud, ze kunnen dus ook meer verantwoordelijkheid dragen! dit moeten ze ook, ze gaan waarschijnlijk over een paar jaar het huis uit en dan moeten ze de 'basis huishuiding' beheersen. Als 'basis huishouding' bedoel ik dan dingen als afwassen, boodschappen doen, eigen kamer, keuken, auto, woonkamer schoonmaken etc.