Als een Nederlandse zwangere vrouw op vakantie in Letland bevalt, mag je dan kiezen of je de nationaliteit van dat kind Led of Nederlandse laat zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Led moet zijn Lets? (anders is het een lampje)

Antwoorden (4)

nee dat mag niet, als je in letland bevalt word je kind daar geboren en dat mag je zelf niet veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het kind is gewoon Nederlandse, maar als de vader Let is dan is het kind ook Let
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is per land verschillend. In sommige landen krijgt een kind dat in dat land geboren is, ook automatisch die nationaliteit. Maar omdat het kind uit een Nederlandse moeder komt, zou het kind dan automatisch een dubbele nationaliteit hebben.

Je zou even bij de ambassade van Letland na moeten vragen of dat daar ook zo is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In hoofdregel is het kind Nederlands omdat het een Nederlandse moeder heeft.
Indien in Letland "Ius soli (Latijn: Recht van de bodem)"geldt krijgt het kind een dubbele nationaliteit, dus Nederlands en Lets.