Hoe werkt fantasie?

Soms moet ik me tot de werkelijkheid terugroepen omdat ik aan het fantaseren ben geslagen.
Ik merk wel dat er val-kuilen zijn in de fantasie.
Er zijn momenten dat het zijn eigen leven gaat leiden.
Daardoor kan ik een tijdje van slag zijn.
Bijvoorbeeld omdat ik iets gemeens fantaseer, terwijl ik niets van gemeenheid moet hebben.
Zo gaat dat soms ook met "binnenskamers" aantrekken of afstoten van mensen die ik gezien heb of al reeds ken.
Als ik niet uitkijk komen items steeds terug in mijn fantasie.
Zonder dat ik dat wil.
Ik ga hier niet alles over mijn fantasie vertellen, maar wil wel graag weten hoe het werkt en hoe het onder controle te houden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Als je fantaseert gaat dat uit van aannames die je in je hoofd hebt. Als dat zich in je hoofd tot een akelige fantasie ontwikkelt zul je eerst terug moeten gaan of die aannames over die persoon wel kloppen.
Is het zeker dat die persoon zo is als je hem ziet?
Als je desondanks toch iets gemeens fantaseert waar je van denkt dat het eigenlijk niet bij je past, bedenk dan dat het weliswaar niet past bij het (ideaal)beeld wat je van jezelf hebt, maar het is toch ook een stukje van jezelf.
Ieder mens heeft van die stukjes die er niet zo fraai uit zien. Het is moeilijk om dat te erkennen, want zo zie je jezelf liever niet, maar ze zijn er en je moet er mee leven (erkennnen dat je ze ook hebt).
Niemand is puur goed en rechtvaardig, dat zou niet menselijk meer zijn.
Als je dat kan accepteren kun je gewoon weer verder leven zoals je altijd deed, alleen zal er af en toe een lampje bij je gaan branden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zou fantasieën echt hun loop laten houden. Kan immers tot mooie 'dingen' leiden. Brengt spanning die positief kan uitwerken en dat is leuk om voor te leven!
Het werkt natuurlijk in je hersenpan.
Het onder controle houden doe je, denk ik, door discipline te tonen, ook al moet je soms even graven om te kunnen bepalen wat precies de grenzen van je disciplinekader zijn. Wat je dus per se niet wilt!. En dat vind ik vaak nog het lastigste, maar 'k ben me geloof ik hiervan meestal goed bewust en dan komt het (soms na verloop van tijd) wel weer goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fantasie werkt altijd vanuit positieve denkbare scenario's.

Heb je wel eens gehad dat je fantaseerde over een reisje naar het strand met mooi weer en dat je 2 uur in de file stond en toen je eindelijk aankwam het ging regenen?

Kijk, dromen werken wel zo, maar fantaseren overdag, dagdromen niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geniet van je fantaseren.

Zo te zien kun je uitstekend het verschil zien tussen fantasie en werkelijkheid, dus accepteer maar gewoon je fantasien en geniet ervan. Die controle heb je dus.

Als je je in je fantasie kunt uitleven is de kans dat het in het echt goed blijft gaan een stuk groter. Het werkt als een soort van uitlaatklep of veiligheidsventiel.
Onderdrukte fantasien zijn veel en veel gevaarlijker.

Dus toe maar:).... Accepteer jezelf en blijf op die manier 'in control'.
Zoals je nu doet dus:) Je kunt het al:)